Bez prvog plesa i igre uopšte, bez grljenja, ljubljenja i čestitanja, a između muzike i publike pleksiglas - tako bi u narednom periodu mogle da izgledaju svadbe u Srbiji, prema planu mera koji će biti prosleđen Vladi Srbije.

Sve više se priča o sledećoj fazi popuštanja mera i ne samo to, već se uveliko radi na tome kako bi u narednom periodu, na bezbedan način, mogli da počnu sa radom noćni klubovi i barovi, ali i pod kojim uslovima bi se organizovale svadbe, kongresi, prijemi, odnosno razne proslave, kao i koncerti na otvorenom.

Podsetimo, Srbija je već, da tako kažemo, prošla prvu fazu popuštanja mera - otvaranjem bašti kafića i restorana, a razmišlja se i o povratku starijih osnovaca i srednjoškolaca u školske klupe. Takođe, do kraja nedelje treba da bude doneta i odluka o otvaranju tržnih cenrara. Iako nam možda malo teško sada da zamislimo odlazak u noćni klub, na svadbu ili koncert, činjenica je da su korona brojke već danima u padu. Nedovoljno još da bismo se skroz opusiti, naravno, ali s obzirom na to da smo u samom svetskom vrhu po broju vakcinisanih građana, i ako nastavimo da se pridržavamo pravila, nije rano razmišljati o sledećoj fazi popuštanja mrera.

U skladu sa tim, Gradski zavod za javno zdravlje, Grad Beograd i PKS pripremili su predlog kako na bezbedan način organizovati ova tri segmenta i taj dokument je upućen Vladi Srbije na razmatranje. Evo ključnih predloga kako bi to sve moglo da bude organizovano. Predlog za organizovanje svadbi, kongresa, prijema i proslava

Svadbe

Svadbe, prijemi i slični događaji bi sudeći po novom predlogu, koji za cilj ima "podizanje" industrije koja ne radi duže od godinu dana, mogle da izgledaju potpuno drugačije nego pre korone.

Iako su u vrhu liste predloga svakako higijensko-epidemiološke mere, među neophodnim "koracima" koji se odnose na organizaciju događaja, detaljno je razrađeno i ponašanje svih učesnika - od radnika, preko muzike do zvanica. Od organizatora događaja tako da se vodi računa i o razmaku među ljudima i stolovima, ali i o njihovom ponašanju:

razmak između stolova od najmanje dva metra

za stolom ne može sedeti više od 5 osoba

ukoliko ne postoje stolovi i stolice dozvoljeno je jedno lice na 9 kvadrata

vidno označiti makismalno dozvoljen broj ljudi

distanca od najmanje dva metra prilikom ulaska u objekat

ukidanje podijuma za igru

barijera od pleksiglasa između muzičkog orkestra i publike

izbegavanje čestitanja, grljenja i ljubljenja

onemogućiti švedski sto i omogućiti posluženje za stolom

Od organizatora ovakvih skupova istovremeno se traži da vremenski ograniči trajanje događaja, ali i da omogući da događaju prisustvuju samo pozvane osobe, što kako se navodi može da se sprovede pomoću redara. Zahtev je i da se obezbediti sprovođenje svih epidemiološko higijenskih mera, ali i da se obavezno čuvaju spiskova zvanica i to u roku od najmanje 30 dana.

U okviru liste preporuka za održavanje proslava i prijema na prvo mesto stavljeno je ograničavanje direktnog kontakta i obezbeđenje sigurne distance. Na drugom mestu je visok stepen higijene, dezinfekcije i korišćenja lične zaštitne opreme, a na trećem visok stepen higijene objekata u kojima se skup odžava.

Predlog za otvaranje noćnih klubova i barova

Za odgovorna lica noćnih klubova i barova navodi se da se nikako ne smeju angažovati izvođači, muzičari, plesači... koji imaju kliničku sliku ili postoji osnovana sumnja na zaraznu bolest covid-19, ili imaju dokaz da su pozitivni na koronu. Takođe, ni ako simptome imaju članovi njihovih porodica ili druge osobe sa kojima su u kontaktu. Tom prilikom potrebno je angažovati osobe koje će biti ovlašćene i odgovorne da kontrolišu sprovođenje svih mera.

Takođe, treba osigurati da se u objekat ulazi isključivo sa rezervacijom, kao i da se evidencija i spiskovi posetilaca sa kontakt podacima moraju čuvati bar 30 dana. Što se tiče ograničavanja fizičkog kontakta, između stolova mora biti razmak od najmanje dva metra, a za stolom ne može sedeti više od pet osoba. Ukoliko ne postoje stolovi i stolice, potrebno je obezbediti prostor od 9 kvadratnih metara za jednu osobu.

Ako se ova preporučena fizička distanca ne može održati, neophodno je smanjiti broj prisutnih, kako u prostoriji, tako i na otvorenom prostoru. Ako je moguće, razdvojiti i jasno označiti mesta za ulaz i izlaz. Prilikom ulaska u objekat obavezno je beskontaktno merenje temperature svakog zaposlenog i posetilaca, a potrebno je obezbediti i dovoljne količine tečnog sapuna, ubrusa, vode i dezinfekcionih sredstava.

Pravilno nošenje zaštitnih maski je obavezno za sve, sve vreme boravka, i u zatvorenom objektu i na otvorenom, osim prilikom jela i pića. Izuzetak su pojedini izvođači, i to samo u trenutku nastupa. Obavezno je i detaljno pranje, čišćenje i dezinfekcija prostora, pribora i opreme, kao i što češće provetravanje prostorija. Takođe, na ulazu su obavezne dezo barijere, kao i dozeri sa sredstvom za dezinfekciju ruku.

Prioritet se daje prirodnoj ventilaciji svih zatvorenih prostora, gde god i kad god je to moguće. Rashladne uređaje trebalo bi uključivati tek kada je temperatura spoljašnjeg vazduha veća od 28 stepeni. Posetioci su dužni da poštuju sve preventivne higijensko-epidemiološke mere, koje će im biti dostupne u vidu instrukcija postavljenih na vidnim mestima.

Predlog za organizovanje koncerata na otvorenom

I prilikom organizacije događaja potrebno je voditi računa o fizičkoj distanci i ličnoj higijeni, dezinfekciji i korišćenju lične zaštitne opreme, kao i visokom stepenu higijene površine na kojoj se organizuje događaj, kao i pratećeg mobilijara, naročito stolova, stolica, šankova, toaleta i drugih površina koje se često dodiruju.

Za organizatore događaja je važno da se u vreme pandemije događaji sa pratećim muzičkim sadržajem ne smeju održavati u zatvorenom, već samo na otvorenom prostoru, odnosno u objektu otvorenog tipa privremenog karaktera, koje bi za tu namenu odredili organi lokalne samouprave. Pritom je važno obezbediti što više ulaza i izlaza, koji će biti dovoljno udaljeni i jasno obeleženi.

whatsapp-image-20180831-at-21.40.41.jpg
Foto: Marko Edge

Organizatori moraju da obezbede dovoljan broj redara koji će usmeravati posetioce do svojih mesta, kako bi se smanjile gužve, a takođe treba obezbediti da se posetioci, osim u neophodnim slučajevima, ne kreću van mesta koja su im obezbeđena.

Prostor oko scene potrebno je ograditi i obezbediti najmanje rastojanje od 10 metara između bine i posetilaca. Između stolova mora biti razmak od najmanje 2 metra, a za jednim stolom ne sme sedeti više od pet osoba. Ako nema stolova i stolica, obezbediti 9 kvadrata po osobi. Takođe, organizuje se samo posluživanje za stolom.

Na ulazu u objekat se beskontaktno meri temperatura, a nošenje zaštitnih maski obavezno je za vreme boravka u objektu. Obavezno je i detaljno pranje, čišćenje i dezinfekcija mobilijara pre početka događaja, kao i nakon završetka, a posetioci su obavezni da poštuju sve propisane mere.

Kurir.rs/Blic