To što su osmaci, kako sami tvrde, neočkivano loše uradili probni završni ispit, a učenici trećeg razreda gimnazija i srednjih stručnih škola pokazali katastrofalno znanje na probnoj državnoj maturi, posledica je ne samo onlajn nastave, već i celog obrazovnog sistema koji se već godinama urušava i tretira kao trošak, a ne investicija za budućnost, smatraju prosvetari i predstavnici prosvetnih sindikata.

- Posle 2000. godine osnovni motiv je bio uvođenje što više psihologa i pedagoga u škole. A kakav je rezultat njihovog rada? Đaci sve više beže sa nastave, problemi u održavanju nastave su nebrojeni, a nastavnik može da održi čas samo uz pomoć besedina. Dotle pedagozi i psiholozi znaju samo da kažu "đak je uvek u pravu" - navodi u saopštenju Forum srednjih stručnih škola, na čijem je čelu Milorad Antić.

profimedia0164759792.jpg
Profimedia 

Komentarišući "očajne rezultate pilot mature", oni navode da je Zakon o osnovama sistema obrazovanja omogućio đacima da koriste mobilne telefone, da šetaju po učionici i rade šta hoće bez bilo kakvih posledica:

- Sa druge strane, nastavnicima su oduzeta sva prava i mogućnost da obavljaju bilo kakav pedagoško-obrazovni rad. Bilo kakva žalba ili pritužba na rad ili ponašanje učenika svodi se na to da direktor u saradnji sa psiholozima i pedagozima optuži nastavnika da ne zna da drži čas. Ako se u sve uključe i roditelji koji obično zaprete inspekcijom, onda je stezanje nastavnika za vrat još veće.

Usavršavanje nastavnika svodi se, ističu, na crtanje kamiončića i aviončića, a deca više vremena provode u kladionicama i kafićima nego u školi. Imaju i preko 200 izostanaka tokom školske godine, a problem je, kako navode, i ocenjivanje.

- Deca iz osnovnih škola izlaze u preko 80 odsto slučajeva sa odličnim ili vrlo dobrim uspehom, a često te ocene nemaju pokriće u znanju. U srednjim školama jedinica kao ocena ne postoji.

jasna-jankovic.jpg
Nebojsa Mandic 

Jasna Janković iz Unije sindikata prosvetnih radnika kaže za Kurir da obrazovanje nije podržano u našem društvu i da mi ne vrednujemo kvalitet obrazovanja.

- Kriza moralnih vrednosti utiče na naše đake. Oni shvataju u kakvom društvu žive i koriste ono što može da što lakše prođu kroz školovanje. Oni ne znaju važnost maturskog ispita što se videlo i po ovim rezultatima. Društvo je krivo jer obrazovanje shvata nebitnim. Deca nisu kriva, ona se ugledaju na starije.

(A. Kocić - R. Kantar)

Branka Tišma

Roditelji čak angažuju avdokate deci

Branka Tišma, školski pedagog, kaže za Kurir da u svakoj školi ima manji broj učenika koji se neprimereno ponaša i zloupotrebljava svoja prava, kao i mali broj roditelja koji podržavaju takvo ponašanje dece. Ti roditelji čak u nekim situacijama angažuju advokata da brani dete.

- Takva deca misle da mogu sve u školi, ali mora da poznaju granice na koje im ukazuje nastavnik i roditelj. Nastavnik mora posedovati veštinu da stekne poverenje roditelja, a sa učenicima treba razgovarati ako se primeti bilo kakva promena u ponašanju. Mi smo tu da svaki neprimereni oblik ponašanja prijavimo, obavestimo roditelja i kroz razgovor utvrdimo šta je urok tome i kako to sprečiti.

Branko Ružić

U procesu smo donošenja nove strategije

foto: Prinstcreen TV Pink

Branko Ružić, ministar prosvete kaže za Kurir "da se ne može reći da su osmaci loše uradili probni završni jer analiza tako nečega nije ni rađena", a proba velike mature u oktobru je bila samo mesec dana nakon polaska u školu te znanje dece, kako kaže, uopšte nije uzimano kao relevantan pokazatelj, već je proba tada planirana radi ispitivanja procedura.

- Uvek treba raditi na unapređenju svega u vaspitno-prosvetnom sistemu jer je u pitanju obrazovanje nase dece. Kvalitet nema gornju granicu, ali mi smo i u procesu donošenja nove strategije vaspitanja i obrazovanja koja će na duže staze da obezbedi i pravce i aktivnosti koje vode do tih ciljeva kojima težimo.

Problemi u školovanju na koje ukazuju prosvetari

- Đaci beže sa časova i imaju ogroman broj izostanaka, ali im roditelji i lekari to pravdaju

- Pojedinci, bez sankcija, koriste "nemoć" profesora, ometaju nastavu i urušavaju njegov autoritet

- Nastavnici nemaju adekvatne programe usavršavanja

- Ocene često nemaju pokrića u znanju