Kragujevački puškari mogu s mnogo više optimizma da gledaju u budućnost. Njihova fabrika „Zastava oružje” juče je sklopila dugoročni aranžman o izvozu sportskog i lovačkog oružja u Ameriku vredan 235 miliona dolara. Na ovaj način kragujevačka fabrika je obezbedila siguran posao u narednih šest godina, bar kad je reč o proizvodnji i plasmanu civilnog asortimana. Ne manje razloga za zadovoljstvo ima i Ranko Ristić (1973), zastupnik „Zastava oružja” u SAD.

– Ovo je do sada ubedljivo najveći ugovor koji smo sklopili s kragujevačkom fabrikom. Zadovoljstvo je, nadam se, obostrano, jer smo korigovali cene u korist „Zastava oružja”. Nije nam cilj samo da zaradimo već i da promovišemo srpsko oružje u SAD. Želja nam je da američke kupce upoznamo i sa našom istorijom, a nadam se da će koristi imati i kragujevački radnici, koji prave izuzetno kvalitetno oružje – kaže Ristić na početku razgovora za „Politiku”.

Osim kvaliteta, američke kupce su privukla i „čudna slova” na ambalaži.

– Bio je to logo „Zastave” ispisan na ćirilici. I na taj način smo želeli da privučemo kupce. Amerikanci vole kombinaciju istorije, ponosa i kvaliteta, a mi im upravo to nudimo. I ranije se kragujevačko oružje prodavalo u Americi, ali je „Zastavino” ime uvek bilo nekako potisnuto, gotovo zanemareno. Sada, posle tri godine rada na brendiranju „Zastavinog” oružja, više nema nikakve dileme, svi u Americi znaju čije oružje kupuju – ističe sagovornik, koji je u SAD otišao 1996, s nepune 23 godine.

„Zastavin” civilni program obuhvata poluautomatske puške, pištolje i lovačke karabine. Oznaci PAP za poluautomatske puške ispred je dodato „Z”, kako bi se oružje što uspešnije brendiralo.

Ristić kaže da je u početku bilo i skeptika koji nisu bili ubeđeni u mogućnost uspešnog plasmana kragujevačkog oružja na američkom tržištu.

– Kada smo pre tri godine najavili da se „Zastava” vraća na američko tržište, mnogi su se obradovali, ali bilo je i skeptika koji su sumnjali u našu viziju. Čitao sam i neke negativne komentare koji su stizali iz Srbije. Navodno, „Zastavino” oružje nije kvalitetno, a prodaje se samo zato što je jeftino. To uopšte nije tačno. Sigurno nismo najjeftiniji, a „Zastavino” oružje je odličnog kvaliteta. U skladu s američkim propisima vršimo korekcije oružja, a po zahtevu kupaca ugrađujemo i dodatnu opremu – objašnjava Ristić.

Prvi poziv našim vojnim fabrikama za saradnju Ristić je, kaže, uputio još 2017. godine, pre nego što je osnovao firmu, ali mu je tada odgovorila samo „Zastava oružje”.

– Nismo tada uspeli da ostvarimo neku konkretniju komunikaciju, iz više razloga, a ozbiljna saradnja je započela dolaskom Mladena Petkovića na čelo „Zastava oružja”. Osim osvedočenog kvaliteta oružja, koje prethodni uvoznici nisu na pravi način promovisali, uzdao sam se u još jednu stvar, u istoriju kragujevačke fabrike, koja je počela s radom 1853. godine. Zaista je u svetu malo kompanija koje se mogu pohvaliti takvom tradicijom. Ipak, da bi saradnja bila još bolja, i proizvodnja mora da bude veća. U SAD možemo da prodamo sve što se napravi u Kragujevcu. Zato pozivam fabriku da modernizuje proizvodnju i poveća kapacitete – navodi sagovornik „Politike”.

(Kurir.rs / Politika )