U nedelju 23. maja biće organizovana ceremonija primopredaje donacije Ruske Federacije 30 tenkova T-72MS i 30 oklopno-izviđačkih automobila BRDM-2MS Vojsci Srbije

Ceremonija primopredaje tenkova T-72MS i oklopno-izviđačkih automobila BRDM-2MS počinje u 8,20 u kasarni „Mija Stanimirović" u Nišu.

Ovoj primopredaji prisustvovaće i potpredsednik Vlade Srbije i ministar odbrane Nebojša Stefanović i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović.

U ovom tekstu ukratko ćemo predstaviti novi oklop u naoružanju oklopnih i izviđačkih jednica Vojske Srbije.

ban-1820-1606567559.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Tenk T-72B1 MS "Beli orao"

O ovom tenku naširoko se počelo pričati 2016. godine, kao ruska donacija Vojsci Srbije. Prvih 11 primeraka srpskoj javnosti bilo je predstavljeno 30. novembra prošle godine, a prve ispruke počele su sredinom novembra sletanjem ruskih transportnih aviona Iljušin IL-76.

Tenk T-72B1MS (objekt 184-1MS) je zapravo modernizovana verzija čuvenog ruskog tenka T-72B1, koji je prvo bio planiran za uvođenje u Oružane snage Ruske Federacije. Ova modernizacija bila je razvijena u 61. fabrici za opravku oklopnih vozila „Strelni" kod Sankt Peterburga. Međutim, ruska armija se ipak odlučila za verziju T-72B3, dok je ova verzija ponuđena za izvoz i stranim kupcima. Javnost je ovaj tenk prvi put videla 2012. godine na Drugom međunarodnom forumu „Tehnologii v Mašinostroenii” u Žukovskom, a zbog netipično bele boje u koju je izloženi tenk bio ofarban dobio je nazi "beli orao".

Prvi inostrani kupac ovog tenka bila je 2016. godine Nikaragva, koja je prva zemlja na svetu postala korisnik ovog tenka. Druga zemlja korisnik postao je Laos, koji je u zmamenu za 30 dobroočuvanih tenkova T-34/85 dobio takođe 30 tenkova T -72B1 MS.

treca-1606568715.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Vatrena moć tenka bazira se na novom glatkocevnom topu 2A46M kalibra 125 mm, koji ima novu stabilizaciju i novi automatski sistem upravljanja vatrom. Osim standardnih projektila, tenk ima mogućnost dejstva po cilju različitim tipovima municije (APFSDS, HEAT, HEF), uključujući i ispaljivanje kroz cev topa laserski navođene protivoklopne rakete 9M119 „refleks”. Tenk T-72B1MS ima sa topom spregnut mitraljez kalibra 7,62 mm, dok se na kupoli na zadnjem delu nalazi daljinski upravljana borbena stanica s teškim mitraljezom 6P46 „kord”, kalibra 12,7 milimetara. Na levoj strani kupole nalazi se dvanaest bacača dimnih kutija.

Prednja ploča „ tenka izrađena je od laminatnog oklopa debljine 200 mm, dok je livena kupola maksimalne debljine 280 milimetara. T-72B1MS poseduje i dodatnu zaštitu od eksplozivno reaktivnog oklopa (ERO) „kontakt-1”.

SRPSKI OKLOP OPET SNAŽAN: Završena isporuka ruskih tenkova T-72B1 MS Beli orao i izviđačkih vozila BRDM-2MS! Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Od elektronike tenk poseduje panoramsku optoelektronsku spravu PKP-72 „oko sokolovo” s termovizijskom kamerom treće generacije, smeštenom na zadnjem levom delu kupole koju koristi komandir tenka, a koja omogućava otkrivanje ciljeva na daljinama do 3 km, danju i noću. Ova naprava ima mogućnost okretanja za 360 stepeni, što komandiru omogućava osmatranja prostora oko tenka i pronalaženja ciljeva. Nišandžija poseduje dnevno- noćnu nišanska spravu PN-72U „sosna-U”.

jov-9209-1606567964-f-1606569877.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Vozač tenka poseduje digitalni monitor koji emituje sliku dobijenu sa prednje, odnosno zadnje kamere i omogućava mu znatno lakše manevrisanje tenkom u složenim vremenskim uslovima ili tokom borbe. Tenk ima kombinovani satelitski sistem za navigaciju GPS/GLONASS, automatski sistem za praćenje ciljeva, sistem za poboljšanu situacionu svest i pozicioniranje na bojištu, kao i sistem koji vrši dijagnostiku i prikazuje trenutno stanje različitih sklopova tenka, ali i sistem pomoćnog napajanja.

Posadu tenka T-72B1 MS čine tročlana posada. Tenk pokreće motor modernizovani dvanaestocilindrični V-84MS dizel-motor od ukupno 840 KS, koji je omogućio maksimalnu brzinu od 60 kilometara na čas i autonomijom kretanja od oko 700 km, odnosno 900 km s dodatnim rezervoarima za gorivo. Transmisija na tenku je automatska. Hodni deo tenka čini po šest potpornih točkova s obe strane, po jedan pogonski točak koji je smešten u zadnjem delu i po jedan zatezni točak takozvani„lenjivac” koji se nalazi u prednjem delu.

jov-9307-1606567966.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Podaci o tenku:

Tenk je dug 9,54 metra, širok 3,59 metara i ukupne mase 47.300 kilograma

Pogon: dizel motor V-84MS ukupne snage 840KS, maksimalna brzina tenka 60 km/čas, autonomija kretanja 700 km, odnosno 900 sa dva dodatna rezervoara.

jov-8999-1606567962.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

BRDM-2MS

Priča o BRDM-2MS počela je 2016. godine kad je tadašnji ministar odbrane Zoran Đorđević posle posete Rusiji najavio u sklopu strateško zaokreta i nabavke polovnih ruskih lovaca MiG-29 da će Srbija od Rusije kao donaciju dobiti 30 tenkova T-72 i 30 oklopnih vozila BRDM-2M. Dolazak prve serije od 10 modernizovanih BRDM-2M dogodio se 22. jula kad je na Batajnicu sleteo ruski An-124 koji je dovezao 10 oklopnih vozila sa pratećeom dodatnom opremom i rezervnim delovima.

Modifikacija i unapređenje izviđačkog vozila BRDM-2 razvijena kompaniji Arzmas ali se sklapanje vrši u 61. fabrici za opravku oklopnih vozila „Strelni” kod Sankt Peterburga. Ovu vrstu vozila Rusija više nema u opretivnoj upotrebi iz koje su povučeni pre sedam godina, ali se nude za izvoz ili kao donacija državama koje imaju odlične političke i vojne odnose sa Moskvom.

Prema postojećem opisu vozilo BRDM-2M namenjeni su za izviđanje u svim uslovima na kopnu i prilikom prelaska reka

Prema opisu BRDM-2M je modernizovanu verzija lakog izviđačkog oklopnog vozila BRDM-2. U odnosu na staru verziju BRDM na samoj konstrukciji vozila izvršene su određene promene. Sa oklopnog vozila familije BTR -80 uzeto je oslanjanje. Takođe benzinski motor GAZ-41 zamenjen je dizel motorom GAZ-562 od 175KS, a opciono korisnicima se nudi i dizel motor Štajer D 245-9 od 136 KS.

jov-9898-1606567971.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Vozilo je prema opisu proizvođača potpuno automatizovano i opremljeno kvalitetnom komunikacionom opremom ruske proizvodnje sa kriptozaštiom. Opremu čine radio stanice R-163 Arbalet“ i R-173 „Abzac“. Takođe vozilo ima ugrađen i GPS.

Takođe promene su izvršene i na samo telu vozila. Tako vrata za ulazak i izlazak posade su povećana i nalaze se na desnoj strani. Uklonjeni su bočni točkovi, a na gornjem telu vozila montirani su bacači dimnih kutija.

Kupola je žirostabilisana i omogućava za razliku od starijih verzija gađanje teškim mitraljezom KPVT iz pokreta. Osnovno naoružanje modernizovane verzije BRDM-2M ostao je teški mitraljez KPVT kalibra 14,5 mm koji je stabilisan i integrisan u sastav kupole BPU-1. Elevacija topa je povećana na +60. Spregnuti mitraljez kalibra 7,62 mm je ostao nepromenjen osim što je i upravljanje s njim automatizovano.

BRDM-2M ima ugrađen sistem za upravljanje vatrom. Osnovu njega čini stabilizacija naoružanja i nišanskih sprava prilikom gađanja i automatsko praćenje ose naoružanja sa osom nišanske sprave. Mogućnost blokiranja elektro-prekidača kada se naoružanje nalazi u položaju nebezbednom za otvaranje vatre.

jov-8215-1564397603-1598873651.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

Nišanske sprave na BRDM-2M je trokanalna i njome upravlja komandir. Ona omogućava detekciju cilja na daljini od 5 kilometara danju i 3,5 km noću, a raspoznavanje cilja po danju do 2,7 km i noću do 1,5 km. Sprava nišandžije spregnuta je sa mitraljezima KPVZ kalibra 14,5 i PKT kalibra 7,62 mm

Modernizovana verzija BRDM-2M dobila je dodatnu balističku zaštitu, koja se sastoji od 20 ploča debljine 6 mm što omogućava zaštitu vozila od klaibra 7,62 mm i 12,7 mm sa svih strana. Prednja strana vozila takođe ima montirane balističke ploče i omogućava zaštitu posade od kalibra 14,5 mm na udaljenosti 300 metara od vozila.

Prilikom službene promocije rečeno je da će ova vozila u naoružanju srpske vojske nositi naziv BRDM-2MS ( ono S je zapravo skraćenica od Srbija). Sva vozila će biti stacionirana u Nišu i biće sastavni deo novoformiranog izviđačkog bataljona podčinjenog direktno komandantu kopnene vojske.

jov-6417-1-1569497162-1598873726.jpg
Foto: Ministarstvo Odbrane Srbije

TEHNIČKI PODACI ZA MODERNIZOVANI BRDM-2M

Broj članova posade 5 komandir, vozač, nišandžija i dva izviđača

Borbena masa 6.000 kg

Dimenzije vozila: dužina/širina/ visina 6,20m/2,43/2,58m

Motor sa turbo kompresorom 150KS

Maksimalna brzina na asfaltu 96-100 km/h

Maksimalna brzina po zemljanom putu 40-50 km/h

Brzina plovljenja 5km/h

Radijus kretanja 1.500 km

Zapremina rezervoara 320 l

MOGUĆNOST SAVLAĐIVANJA PREPREKA

Vertikalni nagib 30 stepeni

Bočni nagib 25 stepeni

UGAO PRILAZA

Sa prednje strane 43 stepena

Sa zadnje strane 33 stepena

Kurir.rs/A.Mlakar