ADMINISTRATIVNA ZBRKA PRAVI SVIMA PROBLEME: Za kupovinu polovnjaka potrebno 15 dana i obilazak četiri šaltera
NALED predlaže da se sve završava u servisu za tehnički pregled, gde bi prodavac i kupac priložili ugovor, zahtev za prenos vlasništva, a potom bi se preko E-dozvole od policije dobijali saobraćajnu i tablice
Procedura prenosa vlasništva i registracije polovnih automobila unosi kupcima i prodavcima nezamislivu administrativnu zbrku, kažu u NALED i dodaju da kupovina iziskuje da obe strane izdvoje oko 10 sati vremena za prikupljanje dokumentacije, kao i da postupak uključuje beležnika, MUP, Poresku upravu i servis za tehnički pregled vozila ako se istovremeno radi i registracija.
- Proceduru bi bilo najbolje urediti po jednošalterskom principu, gde bi se svi poslovi obavljali u servisu za tehnički pregled. Prodavac i kupac bi morali lično da dođu i prilože kupoprodajni ugovor, a nakon izvršenih provera, kupac bi u servisu podneo zahtev za promenu vlasništva. Servis bi preko platforme E-dozvola podneo zahtev policijskoj upravi za izradu saobraćajne dozvole i registarskih tablica, nakon čega bi ih kupac preuzeo - objašnjava Jelena Bojović, direktorka za regulatornu reformu u NALED, a prenosi Tanjug. Postojeća procedura započinje overom ugovora kod beležnika, potom podnošenjem zahteva za obračun poreza pred Poreskom upravom, a nakon plaćanja kupac i prodavac odlaze u MUP.
Preporuka NALED je da se praksa overe potpisa kod notara ukine i smanji jedan korak u proceduri, jer se time ne postiže dodatna pravna sigurnost. Overa ne postoji u 11 od 16 posmatranih evropskih zemalja.
- Overa potpisa kod beležnika ne služi za proveru sadržaja kupoprodajnog ugovora, već se njome utvrđuju samo identiteti potpisnika. Osim što bi ukidanje ovog koraka značajno olakšalo kupoprodaju polovnog vozila, stranke bi se rešile nepotrebnog troška od 1.440 dinara, koliko usluga overe košta kod nas - kaže Bojovićeva.
Dodaje da bi se izuzetak napravio ukoliko ugovor potpisuju gluvoneme osobe i lica sa posebnim potrebama i u tim situacijama bi bila zadržana overa kod javnog beležnika, u cilju njihove zaštite.
Automatski obračun poreza ne bi se radio prema kataloškoj ili kupoprodajnoj ceni vozila kao sada, već prema tri jasna i predvidiva parametra: kubikaži, snazi motora i starosti vozila.
Plaćanje bi se obavljalo u servisu, što bi značilo i drugi korak manje u odnosu na postojeću proceduru.
Kada se ne menjaju tablice, u MUP je potrebno dostaviti četiri dokumenta i uplatnice za tri takse u ukupnom iznosu od 1.640 dinara. Procedura se komplikuje ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta, pa je potrebna zamena tablica.
Raste broj potrebnih dokumenata, kao i visina pratećih troškova za takse na najmanje 12.500 dinara. Bez odlaska u MUP, bio bi eliminisan i treći nepotrebni korak u ovoj proceduri.
Kao naredni korak u pravcu optimizacije kupovine i registracije polovnih vozila, NALED preporučuje otvaranje elektronske usluge na portalu Kancelarije za IT i E-upravu i mogućnost onlajn registracije, prijave i uplate poreza.
SKANDAL! HRT POZVAO NA UBISTVO VUČIĆA! Traže obaranje predsedničkog aviona iznad Beograda, poslanici Evropskog parlamenta se SMEJU U STUDIJU