AKO VAM TRGOVAC NE DA OVAJ PAPIR UZ KUPLJENU BELU TEHNIKU KAZNA JE 2 MILIONA DINARA: Obavezno uputstvo za upotrebu na našem jeziku
Pojedini prodavci obmanjuju potrošače da nisu u obavezi da im uz stranu robu koju prodaju ponude prateću dokumentaciju na našem zvaničnom jeziku
Pored uobičajenih žalbi potrošača na kvalitet proizvoda koje kupuju, nisu retke ni primedbe građana na prateću dokumentaciju uz robu, konkretno na nedostajuće uputstvo za upotrebu na srpskom jeziku.
Neki trgovci idu toliko daleko da čak obmanjuju potrošače da nisu u obavezi da im uz stranu robu koju prodaju isporuče i uputstvo za upotrebu na našem zvaničnom jeziku, iako je za ovu vrstu prekršaja zaprećena kazna do dva miliona dinara!
Naime, našem listu javio se čitalac Božidar Čerkez, koji je upitao da li je prodavac bele tehnike (televizora, šporeta, DVD) dužan da ukoliko prodaje proizvod stranog proizvođača, obezbedi i uputstvo za upotrebu na srpskom jeziku.
- Kupio sam DVD, ali bez uputstva na srpskom. Kad sam ga zatražio trgovcima, rečeno mi je da nisu u obavezi da mi ga daju - napisao je naš čitalac, u želji da sazna svoja prava.
A da su trgovci obmanuli Božidara Čerkeza, jasno se vidi pri čitanju Zakonu o zaštiti potrošača, jer u članu 47, koji definiše prateću dokumentaciju uz robu, jasno nalaže da je uputstvo na srpskom jeziku obavezno.
- Prodavac je dužan da potrošaču preda uputstvo za upotrebu i montažu, odnosno druge informacije kojima se potrošač upoznaje sa svojstvima tehničke robe, kad je to bitno, a s obzirom na njenu prirodu, svojstva i namenu u skladu s posebnim propisima, na srpskom jeziku na jasan i razumljiv način - piše u zakonu.
Takođe, za nepoštovanje ove zakonske obaveze trgovcima je zaprećena prekršajna novčana kazna od 300.000 do 2.000.000 dinara. Ovo za Kurir potvrđuje i Novica Jovanović, član UO Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
- Trgovac je dužan da potrošaču da sve informacije o proizvodu koji mu prodaje. Svi proizvodi na tržištu moraju imati deklaraciju i uputstvo za upotrebu koje je prevedeno na srpski jezik. Ukoliko se desi da ih nema, ili da trgovac pak odbija da ih da, to je onda već posao za tržišnu inspekciju. Preporuka je da se pišu prekršajni nalozi za trgovce koji ne obavljaju svoj posao kako treba - rekao je Jovanović.
On napominje da potrošačke organizacije svakodnevno dobijaju i druge pritužbe na rad trgovaca, a naročite na loš kvalitet bele tehnike. - Na našem tržištu trgovci i uvoznici uvoze nekvalitetnu robu, tako da se uređaji pokvare odmah nakon isteka dve godine od kupovine, baš koliko je i zakonsko trajanje garancije. Može se reći da smo mi deponija bele tehnike iliti tržište takve robe za "jednokratnu upotrebu" - zaključio je Jovanović.
Kurir.rs / Potrošač / S.T
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore