TOPČIDER! STANICA KRALJEVA I MARŠALA: Prestala je da postoji, ali njena zadivljujuća prošlost ostaje (FOTO)
U četvrtak u 21 čas i 14 minuta lokomotiva voza broj 433, za Bar, prolazeći kroz železničku stanicu Topčider, oglasila se dugim zvukom sirene, sličnim jauku. A kad je crveno svetlo na kraju kompozicije nestalo u mraku prema Rakovici, železnička stanica prestala je da postoji.
Ostala je samo istorija... Novo vreme iznedrilo je nove ljude i nove običaje. Oni su smislili da trasom pruge postavljene pre 137 godina sada prođe bulevar sa četiri trake između podavalskih naselja i mosta na Adi, pa je topčiderska stanica ukinuta. Ruku na srce, poslednjih godina tavorila je. Odavno već kondukteri su iskakali iz vagona kad voz uđe u stanicu i vraćali se na stepenik kao u nekoj pantomimi, jer niko nije ulazio ni izlazio. A nema više ni ljudi kakvi su nekad putovali iz Topčidera... Ali, pre ljudi, o samoj zgradi.
Druga stanica prve srpske pruge
„Prilikom projektovanja pruge Beograd-Niš odlučeno je da stanične zgrade duž pruge, sa izuzetkom beogradske i niške, budu skromne i funkcionalne. Tako je i ovde, na drugoj stanici prve srpske pruge, iznikla obična građevina bez suvišnih ukrasa na fasadi, kako i dolikuje sporednoj stanici koja nije predviđena za zaustavljanje vozova višeg ranga. Stanicu su, uglavnom tokom letnjih meseci, koristili beogradski izletnici, budući da su Topčider i Košutnjak i u to vreme bili omiljena izletišta stanovnika prestonice“, piše u oproštajnom tekstu na sajtu „Železnica Srbije“. To je bilo posle 1884. godine, kad je između Beograda i Niša položena prva pruga u Srbiji.
Zemaljski dani su tekli, i ovakvi i onakvi, a vozovi prolazili kroz Topčider, brži ili sporiji, ali uvek crni od gara... sve do Prvog svetskog rata. Austrougarska bomba teško je 1915. oštetila zgradu železničke stanice u Topčideru, ali je ova posle rata obnovljena. A kad je 1929. na Dedinju izgrađen dvorski kompleks, Karađorđevići su uobičajili da baš iz Topčidera polaze na putovanja vozom. Zbog toga je uz zgradu stanice izgrađena i Dvorska čekaonica. Opet prepisujem oproštajni tekst: „Reprezentativna građevina, s nadstrešnicama i stubovima, ravnog krova s balustradom, služila je kao čekaonica - početna i krajnja tačka putovanja kraljevske porodice, doček i ispraćaj njihovih gostiju. Od glavnog puta izgrađena su dva pristupna puta za automobile, koji su se zaustavljali pod nadstrešnicom sa ulične strane, da bi ugledni putnici mogli nesmetano, bez izlaganja suncu, kiši ili snegu, da uđu u zgradu čekaonice i neometano sačekaju ukrcavanje u dvorski voz.“ Ali što su Srbi pravili u miru, Nemci su im, kao vile u narodnoj priči, razgrađivali u ratu. U Hitlerovom napadu, od stanice je posle bombardovanja ostalo samo jedno bočno krilo, a okupator je, bez imalo poštovanja za tradiciju i lepotu, u Dvorsku čekaonicu preselio komande pružnih signala i telefonsku centralu. Za Nemce je Topčider imao strateški značaj: nedaleko od postojeće, izgradili su stanicu Topčiderteretna, sa 25 koloseka. Tu su stizali „strogo kontrolisani vozovi“ - kompozicije s rumunskih naftnih polja, i otpremani za Grčku. Zato u Drugom svetskom ratu u Topčideru među železničariam nije bilo Srba, radili su samo Nemci.
Čekanje kraja
Komunističke vlasti nisu htele da obnavljaju srušenu stanicu. U onom čitavom bočnom krilu smestili su prodaju karata i čekaonicu, a šef stanice i otpravnik ostali su tamo gde su ih preselili Nemci - u zgradi nekadašnje Dvorskečekaonice. Samo su dve prostorije u njoj pretvorene u salon za Tita, čiji je „Plavi voz“ čuvan u obližnjem depou...
Posle ukidanja Glavne stanice u Beogradu, od Titovog salona napravljena je čekaonica za putnike voza za Bar, koji je kretao iz Topčidera. Sve posle toga bilo je samo čekanje kraja.
I on je došao, u 21 čas i 14 minuta u četvrtak. A sada o ljudima... Slaviša Jovanović, poslednji šef stanice, s rasporedom u službi u Topčideru od 2005. godine, kaže da je Jelisaveta Karađorđević kod njega dolazila „ako ne više, ono dvadeset puta najmanje“, a njena ćerka Katarina Oksenberg desetak puta. Uspomene, uspomene... ne postoji bolje mesto od uspomena. Knez Pavle Karađorđević s topčiderske stanice, posle puča 27. marta, otputovao je, zajedno s porodicom, u Atinu. Jelisaveta u svojim sećanjima kaže da se Pavle sa stepenika vagona osvrnuo i prošaputao u mrak: - Jadan moj narod... Ako je knez zaista pomislio na Srbe tada, učinio je to u zao čas. Bolje da je jadikovao nad svojom sudbinom. Iz Atine su ga, sa ženom i decom, Englezi preko Sudana otpremili u Keniju. „Što se tiče kuće i posluge koju ćete im odrediti, Pavle Karađorđević ima se tretirati kao da je u rangu pukovnika“, pisalo je u propratnom pismu guverneru u Najrobiju...
Pavlov brat od strica, kralj Aleksandar Karađorđević, šest i po godina ranije sa istog je perona u Topčideru, prvog, pošao u Marselj, iz kojeg će ga doneti mrtvog. Vozom do Kosovske Mitrovice, pa autom preko Čakora do Cetinja i crnogorskog knjaza, dede po majci, a odatle u Zeleniku, da na razaraču „Dubrovnik“ otplovi u Francusku, na susret sa smrću. Isti brod, ali sa zastavom na pola jarbola, vratio je kraljevo telo u Split. Pratili su ga celim putem brodovi francuske Sredozemne flote, dve krstarice i jedna torpiljerka, dokaz stida Francuza što jugoslovenskog kralja nisu umeli da sačuvaju... Iz Splita, kraljevski okićen mrtvački sanduk vozom je, preko Zagreba, prevezen u Beograd. Duž cele pruge klečao je narod i krstio se za pokoj duše...
Kraljica Elizabeta, Džimi Karter, Gadafi...
Ovog puta, voz se nije zaustavio u Topčideru, mrtvog kralja čekali su na Glavnoj železničkoj stanici. Posle svečane ceremonije (u pogrebnoj povorci jedan je oficir vodio i kraljevog belog konja), posmrtni ostaci Aleksandra Ujedinitelja automobilom su prevezeni na Oplenac.
Sa osećajem za finu ironiju istorije, Slaviša Jovanović primećuje da je Tito sva svoja putovanja vozom započinjao i završavao u Topčideru, osim poslednjeg - i njega su mrtvog, iz Ljubljane, dovezli na Glavnu stanicu. Sa prvog topčiderskog perona, kao Titovi gosti, peli su se u voz i čekali da kompozicija, uz trzaj vagona, krene i kraljica Elizabeta, Džimi Karter, Gadafi... Tito je, inače, voleo da putuje vozom. Pamtim iz detinjstva ispod Avale: ujutru dan otkrije da su duž pruge dokle pogled seže, i na jednu i na drugu stranu, na po stotinak metara raspoređeni milicioneri. „Ide Tito!“ U neko doba, sat ili pet sati kasnije, protutnji „Plavi voz“, a mi mašemo, i uvek nam se učini da smo iza stakla videli Tita...
Posle sam se i sam vozio tim vozom. Jači je utisak ostavljao gledan spolja... A jedan njegov vagon nikad nije izašao iz depoa. Sredinom šezdesetih Tito je očekivao posetu Šarla de Gola. Francuski predsednik nas, inače, nije voleo. Bio je drug sa vojne akademije s Dražom Mihailovićem, a Tito nije uslišio njegovu molbu da Dražu ne strelja... Elem, u jednom trenutku činilo se da će De Gol doći, a pošto je bio visok čovek, metar i devedeset šest, da bi se u „Plavom vozu“ komotno osećao, napravljen je vagon s višim vratima i dužim krevetom... I sve je ostalo bilo prilagođeno gostu visokog rasta. Ali De Gol je jedan od retkih svetskih političara iz druge polovine 20. veka koji nikad nije došao u Beograd. Samo je specijalnom vagonu, koji se nikad nije pomerio, ostalo njegovo ime.
Tito bez pratnje
U Titovo vreme na stanicama Topčider i Topčider teretna radilo je dvesta železničara. Menza im se nalazila tik uz putničku blagajnu. Slaviši Jovanoviću pričali su stariji železničari da je sedamdeset sedme, osme... u salu sa stolovima prekrivenim kariranim stolnjacima došao Tito. Došetao je sam, bez pratnje. U mrtvoj tišini koja je nastala čula se škripa stolice po vinas pločicama kad je Stari seo. Naručio je kafu i vinjak.
- Pa, drugovi, kako je? Kako se živi? - tako ili nekako slično obratio se železničarima, ali oni su, oprezni, ćutali. Šta je Tito posle rekao, i šta su oni njemu rekli kad su se oslobodili, Slaviša Jovanović ne zna, i ja čitaocima ne mogu preneti, ali ovo je izvesno: posle sat i po ili dva, kad su već svi pričali uglas (Bože, da li se neko osmelio da Titu naruči još jednu kafu i još jedan vinjak?!), upali su bezbednjaci u civilu i odveli predsednika SFRJot. Jedan od njih okrenuo se na izlazu i železničarima rekao da sve što su videli i čuli - zaborave! Godinu dana kasnije, znači pred operaciju i smrt, opet isto: Tito ulazi u menzu železničara na topčiderskoj stanici, čuveni „Staklenac“, naručuje vinjak i kafu... - Ovog puta su udbaši došli za pola sata... - pričali su svedoci Slaviši Jovanoviću, a on meni, u četvrtak po podne.
A istog dana uveče, u 21 čas i 14 minuta („Voz broj 433 za Bar kasni u dolasku četiri minuta“, čulo se iz zvučnika), Slaviša Jovanović ispratio je svetlo poslednjeg voza. Stajao je kao vojnik, u stavu „mirno“: sastavljene pete, vrhovi cipela blago razmaknuti, šake prislonjene uz šavove pantalona uniforme, glava uspravna, pogled pravo napred... i suza u oku, kao da odaje počast mrtvom vladaru.
Momčilo Petrović
NA ISTOM ZADATKU Vučić ih uċutkao rezultatima, pa potegli ljubitelje stranih para CRTU da vređa! Vlast nazvali ološem i udaraju najniže - NA PREDSEDNIKOVOG SINA