ŠTA ZNAČE OZNAKE NA KUĆNIM APARATIMA: Da li ste primetili zvučnik i slavinu? Zbog ovog pažljivo birajte uređaje
Uštedu struje u domaćinstvima, a samim tim i smanjenje računa i emisije ugljen-dioksida, donose i energetski efikasni uređaji. U EU od marta je obavezno novo energetsko obeležavanje kućnih aparta, a od septembra se primenjuje i kod nas. To je donelo i novu skalu energetskih razreda - od "A" do "G".
Mirko Đapić iz projekta EU za energetsku efikasnost i eko dizajn prizvoda objašnjava za RTS na šta kupci da obrate pažnju.
Svaki električni aparat mora imati nalepnicu energetske efikasnosti, ali građani se žale da ne mogu dobiti potpunu informaciju o svim oznakama na njoj.
Nalepnice na električnim apartima su garancija njegove energetske efikasnosti. Skala energtske efikasnosti uređaja ranije je imala 10 energetskih razreda a sada sedam.
Oznake A+ A++ i A+++ su ukinute. Sada je energetski najefikasnii kućni aparat koji ima oznaku "A" i ona je zelene boje i tako do "G" što je najniži energetski razred.
Ali, na tržištu još ima aparta sa starim oznakama što zbunjuje potrošače.
Mirko Đapić iz projekta EU za energetsku efikasnost i eko dizajn prizvoda rekao je za RTS da je ovo treća revizija oznaka, EU je krenula 1995. godine, druga je bila 2012. i sada se nalazimo na početku treće revizije.
Za sada su revidirane energetske oznake za šest proizvoda, to su frižideri, veš mašine, mašine za pranje suđa, televizori, monitori, sijalice, objasnio je Đapić.
"Cilj ove revizije je da se pospeše inovacije. Uvedeni su novi načini izračunavanja energetskih razreda, uveden je kju-ar kod preko koga pristupamo svim podacima koje je proizvođač obavezan da postavi u toj bazi - to je osim energetske oznake informacioni list", kaže Đapić.
Novi piktogrami
Pored energetskog razreda na nalepnici na veš mašini, frižideru, zamzivaču, ima i drugih oznaka - slika pahuljice, boce, zvučnika.
Uvedeni su novi takozvani piktogrami, pa možemo sresti pahiljicu, boce, zvučnik koji označava buku, slavina koja označava potrošnju vode zavisno od kategorije proizvoda.
Odgovarajući na pitanje na šta građani da obrate pažnju, Đapić kaže da možemo kao potrošači putem smart telefona da pristupimo bazi i da vidimo podatke koji se odnose na nalepnicu i pogledamo list da se odlučimo.
Prema njegovim rečima, suština i namena nalepnica je da olakša kupovinu kupcima.
Kolike su uštede
Ističe da su višestruke uštede, nova klasa A i nova G - razlika je duplo, za neke proizovde i više od toga kao kod sijalice ili TV, potrošnja energije se razlikuje od razreda do razreda.
Proizvođači, uvoznici, ovlašćeni predstavnici imaju obavezu da registruju, počevši od 1. marta 2019. godiner, svoj proizvod u bazi, unesu podatke i isporuče proizovde sa nelepnicama, a obaveza trgovca je da na svaki proizvod stavi odgovarajući nalepnicu.
Kreće kampanja da bi se sve ovo približilo građanima. Đapić kaže da je cilj projekta da se unapredi infrastuktura kvaliteta u oblasti energetske efikasnosti proizvoda i u skopu toga čitav je niz aktivnosti za podizanje kapaciteta u laboratorijama i sada je došlo na red podizanje svesti najšireg kruga potrošača.
"Biće dosta spotova na TV-u, bilborda, reklama na radiju, oznaka na autobusima, više od 70 medija će biti uključeno", zaključio je Đapić.
(Kurir.rs/RTS)
BONUS VIDEO:
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore