PRE NEGO ŠTO NEŠTO PORUČITE NA INTERNETU OVO MORATE DA ZNATE! Ako vas trgovac prevari evo kome možete da se obratite
Sudeći po broju prijava prevarenih ljudi koji trguju preko profila na Instagramu i Fejsbuku, iz dana u dan se povećava broj nelegalnih trgovaca koji prodaju na internetu
Od početka pandemije korone onlajn trgovina u Srbiji doživela je pravi procvat i povećana je za čak 80 odsto u odnosu na minulu godinu. Samim tim porastao je i broj nelegalnih onlajn prodavaca na Fejsbuku i Instagramu koji, sudeći po prijavama potrošača, u najvećem broju slučajeva varaju kupce.
Iz udruženja za zaštitu potrošača savetuju da prevareni kupci mogu da se pozovu na Zakon o zaštiti potrošača samo ako je trgovac registrovan, a ako nije, onda im ostaje samo da se obrate udruženjima za zaštitu potrošača ili u krajnjem slučaju policiji.
Na internetu i društvenim mrežama svakodnevno možemo da pročitamo razna iskustva prevarenih kupaca koji su poručivali neku robu onlaj, počev od toga da su umesto naručenog proizvoda dobili nešto deseto, pa do toga da im se kupci posle uručenja paketa nikada više nisu ni javili i blokirali ih na društvenim mrežama.
Jovan Ristić, pravnik u organizaciji potrošača Efektiva, kaže za Kurir da ljudi, kada kupuju na internetu, mogu da nalete na legalne i nelegalne trgovce.
- Legalni trgovci su oni koji su registrovani za trgovinu. To su pravna lica i preduzetnici. Trag o tome da li su legalni nalazi se u APR (Agencija za privredne registre). Oni koji su nelegalni - njih tamo nema. Oni se ilegalno bave trgovinom i legalnim trgovcima predstavljaju nelojanu konkurenciju. Oni i izbegavaju razne dažbine koje legalni plaćaju, ali i izbegavaju zakonsku odgovornost prema potrošačima jer se zakon primenjuje samo na registrovane trgovce - ističe Ristić i dodaje:
- To znači da kad potrošač preko interneta od ilegalca kupi neki proizvod pa mu on ne odgovara ili dobije nešto drugo, za njega ne važe zaštitni mehanizmi i tu ne može da se primeni Zakon o zaštiti potrošača. Nema nikakve garancije da će druga strana hteti po njima da postupi. Zbog toga savetujemo potrošače da prvo provere podatke o trgovcu na sajtu APR. Ako tamo nije registrovan, onda je bolje da se ne upuštaju u transakciju, jer su prevare jako česte.
Poslali smo i Ministarstvu trgovine pitanja o tome kako se treba zaštititi od nelegalnih onlajn trgovaca, ali do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovore.
Kurir.rs/ Aleksandra Kocić
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore