SRPSKI GENIJE MILUTIN MILANKOVIĆ SMATRAO DA SRBI BOŽIĆ TREBA DA SLAVE KAD I KATOLICI Njegov razlog nije imao nikakve veze s verom
Po Milankoviću svi meseci imaju po 30 dana osim februara sa 28 u prostoj, odnosno 29 dana u prestupnoj godini
Svetski poznati geofizičar, klimatolog i astronom Milutin Milanković smatrao je da Srbi treba da slave Božić i Novu godinu kad i katolici, ali ne zato što je gregorijanski kalenar tačniji od julijanskog, već zato što je čuveni srpski naučnik izumeo najpreciznije računanje vremena.
Milankovićev kalendar je najtačniji pošto, za razliku od julijanskog i gregorijanskog računanja vremena, kasni po jedan dan tek na svakih 28.800 godina.
Nakon obimnog istraživanja, on je utvrdio da julijanski kalendar od kako je uspostavljen 325. godine u Nikeji kasni po dan na svakih 128 godina. Zbog toga je na taj kalendar dodao 13 dana, objavio je Blic.
Gregorijanski kalendar kasni po dan na svakih 3.280 godina
Takođe, po Milankoviću svi meseci imaju po 30 dana osim februara sa 28 u prostoj, odnosno 29 dana u prestupnoj godini. Milankovićev kalendar tačniji je i od gregorijanskog računanja vremena koji kasni dan na svakih 3.280 godina.
Poznati astronom napravio je kalendar na inicijativu vaseljenskog patrijarha Milentija IV koji je 1923. godine smatrao da je potrebno uspostaviti novo računanje vremena zbog velikog raskoraka u kalendarima hrišćanskih crkvi.
- U to vreme u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca svi praznici su se slavili po dva puta, a i dalje je postojala iluzija da možemo da živimo jedni s drugima. Takođe, patrijarh Milentije i ministar vera Ljuba Jovanović plašili su se da razlike u kalendarima mogu izazvati kulturnu pometnju, ali i dovesti do privrednih gubitaka zbog velikog broja slobodnih dana - ispričao je svojevremeno za Blic Aleksandar Petrović, profesor kulturne antropologije na Filološkom fakultetu.
Milanković je svoj kalendar predstavio na Svepravoslavnom kongresu 1923. godine u Carigradu.
- On je zapravo reformisao model računanja vremena Maksima Trpkovića, profesora gimnazije, koji mu je bio odlična polazna osnova. Na kongresu u Carigradu najpre je odbačen rumunski predlog reformisanog julijanskog kalendara. Milankovićevo rešenje odmah su prihvatili Carigradska, Aleksandrijska, Antiohijska, Bugarska i Rumunska patrijaršija, kao i Atinska i Finska arhiepiskopija. Zanimljivo da su protiv bili Srpska, Jerusalimska i Ruska pravoslavna crkva - pojasnio je Petrović.
Znaju se i konkretni razlozi zbog čega Milankovićev kalendar nije “prošao”.
- Jerusalimska pravoslavna crkva nikako nije htela da svi hrišćani slave praznik istog dana jer ne bi mogli da izdrže toliki priliv vernika iz celog sveta. S druge strane, ruska crkva je u to vreme odbijala sve reforme patrijarha Milentija, dok u srpskoj crkvi nije bilo konsenzusa. Takođe, kongres nije bio legalna ustanova crkvenog odlučivanja nego sabor - objasnio je Petrović.
Danas, pak, postoje dvostruki pristupi Milankovićevom kalendaru, smatra on.
- S jedne strane imamo stav da kalendar treba da bude građanski, a ne crkveni dok, s druge, postoji zazor da će istovetnost datuma dovesti do potpune dominacije zapadne nad istočnom crkvom odnosno pokatoličenja velikog broja pravoslavnih hrišćana. Zapadna crkva je i ovako trenutno finansijski moćnija i brojnija. Zbog toga pravoslavne crkve brane Julijanski kalendar iako je pogrešan - apostrofirao je Petrović.
Kako je pojasnio, crkva veoma teško prihvata promene kakvu bi sigurno doneo novi kalendar.
- Ako bi to prihvatila crkva bi ugrozila simboliku vere koja je večna. Svaka promena relativizuje veru. Zbog toga su crkveni ljudi oprezni u razmišljanju. Kad donesu odluku onda nema nazad - naglasio je Petrović i dodaje da su Trpković i Milanković usaglasili zemaljske i nebeske cikluse.
Inače, tvorac Julijanskog kalendara je grčki astronom Sosigen na inicijativu Julija Cezara, pa zbog toga i nosi njegovo ime. Cezar je ovaj kalendar zvanično uveo 45. godine pre nove ere. Gregorijanski kalendar prvi je predložio kalabrijski doktor Alojzije Lili, a 1582. godine ga je proglasio papa Grgur XIII po kome je dobio ime.
Izuzetak od pravila po Milankoviću su sekularne (vekovne) godine:
Sekularne ili godine stoleća (one koje se završavaju sa 00 na kraju) biće prestupne samo ako broj vekova podeljen sa brojem 9 daje ostatak 2 ili 6. Drugim rečima, ako broj godina podeljen sa 900 daje ostatak 200 ili 600, ta godina će biti prestupna (2000, 2400, 2900, 3300, 3800, itd.). Ostale su proste (2100, 2200, 2300, 2500, 2600, 2700, 2800, 3000, 3100, 3200, 3400, 3500, 3600, 3700 itd.).
- Fiksni svetovni praznici zadržaće datume koje su imali i do tada.
- Pokretni praznici zavisiće od datuma Vaskrsa. U saglasnosti sa kanonskim odredbama, Vaskrs će se slaviti prve nedelje posle punog Meseca posle prolećne ravnodnevnice.
- Uskršnji pun Mesec biće određen astronomskim proračunom, koji za reper uzima meridijan koji prolazi kroz kupolu Hristovog hrama u svetom gradu Jerusalimu.
- Vaseljenski patrijarh zahtevaće od Petrograda, Atine, Beograda i Bukurešta da izračunaju dugoročnu tabelu kada pada Vaskrs i dužni su je dati svim ostalim pravoslavnim crkvama.
Božić po julijanskom, a Vaskrs po lunarnom kalendaru
Za razliku od Božića kojeg katolici slave svakog 25. decembra, a pravoslavci 7. januara, Vaskrs hrišćani ne slave određenog datuma.
- To je zato što se Vaskrs određuje po lunarnom, a ne solarnom kalendaru. Vaskrs svake godine pada uoči jevrejskog praznika Pashe odnosno prve nedelje posle prvog punog meseca nakon ravnodnevnice. Zanimljivo, da Grci Božić slave kad i katolici, a Vaskrs kad i pravoslavci - kaže Petrović.
Kurir.rs/Blic
Bonus video:
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore