Farmaceutska kompanija AbelaPharm pokazuje da su stabilno poslovanje, sačuvana radna mesta i osvajanja novih tržišta mogući i tokom pandemije.

Prethodne dve godine su za sve nas bile značajno drugačije. Kako bi se prilagodili, mnogi su svoj posao počeli da rade od kuće. Međutim, bilo je i onih za koje to nije bilo moguće. Da bi odgovorili na povećane potrebe korisnika, zaposleni u uslužnim delatnostima, ali i industrijama kao što je farmaceutska, morali su da odlaze na posao i u doba strogih karantina. O tome sa kojim su se izazovima suočavali i kako su ih rešavali razgovaramo sa generalnim direktorom kompanije AbelaPharm, doktorom nauka, specijalistom industrijske farmacije i prehrambene tehnologije, Davorom J. Korčokom.

davor-korcok.jpg
Miško Nećak 

Kada se osvrnete na prethodnu godinu, po čemu je ona bila specifična i drugačija?

Farmaceutska industrija je konstantno u stanju velikih promena. Prethodnih godina je zbog pandemije to bilo dodatno izraženo, jer su se promene dešavale munjevitom brzinom.

Daću vam jedan konkretan primer. Od kada je počela pandemija, javila se povećana potražnja za vitaminima, mineralima i probioticima. Bilo je izuzetno teško odgovoriti na zahteve tržišta. Kao što ste rekli, određeni broj ljudi je mogao da radi od kuće, ali veliki broj naših zaposlenih nije. Svi oni koji rade u sektoru proizvodnje, magacinskog poslovanja, logistike i kontrole kvaliteta su svakodnevno dolazili na posao. Tu na scenu stupa ljudski faktor. Ono na šta sam posebno ponosan je da su se svi zaposleni maksimalno angažovali. Kombinacija iskusnog menadžmenta, ali i entuzijazam velikog broja mladih ljudi koji su bez i jednog momenta negodovanja, u određenim periodima radili i u tri smene, dao je rezultate. To nam je omogućilo da odgovorimo na sve izazove koje je pandemija donela, i da podmirimo potrebe kako u zemlji, tako i na inostranim tržištima.

Da li ste imali spreman odgovor na krizu?

Pandemija je sve iznenadila i bilo je teško brzo se prilagoditi novim uslovima poslovanja. U početku se neočekivano javila nestašica sirovina, otežan uvoz ambalaže, čekanje na granicama. Sve su to bili novi izazovi. Brza reakcija i dobri partnerski odnosi koje smo godinama negovali su nam pomogli da ih lakše prevaziđemo. Izuzetno nam je značila i akvizicija koju smo realizovali pre pandemije. Tada smo kupili fabriku od nemačke farmaceutske kompanije Stada i pogon američke kompanije Alvogen, koje smo dodatno opremili i modernizovali najsavremenijom opremom. Razvili smo nove tehnologije, laboratorije, istraživački centar i zahvaljujući tome uspeli da odgovorimo na izazove koje je donela pandemija.

Koliko je problem sa zatvaranjem granica uticao na izvoz?

Organizacionom adaptacijom kompanija menja svoje poslovanje uzimajući u obzir i promene u okruženju. Nije bilo lako, ali to i nije posao koji se svodi na jednu godinu, već brižljivo kreirana strategija koju smo pripremali godinama unazad.

Ključno je da se vrlo pažljivo isprati svaka promena na globalnom tržištu. Zbog toga menadžeri moraju posedovati veštine i znanja kako bi se vrlo brzo uklopili u promene, jer u suprotnom može doći do stagnacije. Kompaniju AbelaPharm vodi multidisciplinarni tim stručnjaka sa dugogodišnjim iskustvom. Iako je bilo izazova, mi smo tokom prethodne dve godine uspeli da proširimo poslovanje. Danas su naši proizvodi dostupni za preko 400 miliona ljudi, u 17 zemalja Evropske Unije, Bliskog Istoka i Severne Afrike.

Šta je sve potrebno uraditi da bi se jedan srpski proizvod našao u apotekama na Bliskom Istoku ili Africi?

Ono što je ključno je pažljiva analiza tržišta, kontinuirano praćenje i usklađivanje sa zakonskom regulativom zemlje u koju se planira izvoz i spremnost da se inspekcije tih zemalja prime u kontrolu svih segmenata poslovanja, u bilo kom trenutku pregovora.

Ogroman posao se mora uraditi i pre nego što se proizvod plasira na neko tržište. U našoj kompaniji postoji ozbiljan tim koji se bavi samo naučno istraživačkim radom. Zahvaljujući njima smo prethodnih godina uradili brojne studije koje potvrđuju i dokazuju delotvornost i bezbednost naših proizvoda, a kompanija će svakako nastaviti da se razvija u tom pravcu.

Na kraju, šta je to što će po vama praviti razliku u narednim godinama?

Pričali smo o stranim tržistima, ali i kod nas je tako. Da biste uspeli, morate biti uvek za korak ispred. I tu razliku upravo čine ljudi. Uzeću primer probiotika. Godinama smo imali najbolji probiotik na tržistu. Saccharomyces boulardii je probiotska kvasnica koja se već više od 100 godina koristi širom sveta, a njena efikasnost i bezbednost dokazana je u brojnim studijama. Ali ono sto nas danas izdvaja kada govorimo o kvalitetu probiotika, ono sto je naša ključna prednost, je inovativno a tech pakovanje koje su naši ljudi osmislili, patentirali i zaštitili. Pakovanje koje garantuje stabilnost i bezbednost probiotika napravilo je tu finu razliku. Ono nam je otvorilo nova tržišta i omogućilo nam da se pozicioniramo kao lideri u oblasti probiotika. Ponosan sam na moj tim. Njega čine ljudi koji su više od 25 godina u proizvodnji, ljudi koji su radili na prestižnim institutima u oblasti probiotika, nekadašnji eksperti Agencije za lekove. Oni iniciraju i vode projekte, i svojom energijom i znanjem kreiraju jedinstvene i inovativne proizvode.

Promo tekst