Čim stigne dojava da se u avionu nalazi bomba ili da preti opasnost od otmice, odmah se aktivira plan za vanredne situacije. Da li će kapetan i ostali članovi posade znati zbog čega avion mora da se vrati na aerodrom sa kojeg je poleteo, zavisi od situacije, kaže Predrag Đorđević iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Za manje od nedelju dana, na letu "Er Srbije" za Moskvu bilo je šest lažnih dojava o bombi. Predrag Đorđević iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije kaže da su dojave stizale i kada je avion bio u letu, i dok je još bio na zemlji, prenosi RTS.

Procedure su, ističe, iste u oba slučaja.

- Bilo je situacija kada putnici nisu bili ukrcani u avion, što je lakše jer se brže završava pregled - objašnjava načelnik Odeljenja za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu.

Dojavu može da primi bilo ko – od vazduhoplovnih subjekata, preko operatora aerodroma, do agenta koji pruža usluge.

- Postoji tačno definisana procedura, kontakt telefoni, na koje su oni obavezni da proslede takvu informaciju - rekao je Đorđević u Beogradskoj hronici.

U zavisnosti od situacije, koju procenjuje operater vazduhoplova, odlučuje se da li će kapetanu leta, odnosno posadi, biti rečeno zbog čega se avion vraća.

- Obučeni procenjivači pretnje tu informaciju dostavljaju operativnom centru ili kontroli letenja, koja onda obaveštava vođu vazduhoplova - navodi Đorđević.

Zatim, kako objašnjava, kapetan leta putnicima kaže da iz operativnih razloga mora da se vrati na aerodrom poletanja, kako bi se uradile dodatne provere.

- Nije dozvoljeno da se prenose takve informacije, odnosno da se radi o bombi - ističe Đorđević.

Aktivira se plan za vanredne situacije

Napominje da iz Beograda za Moskvu trenutno lete dve kompanije – "Er Srbija" i "Turkiš erlajns".

- Ovo je relativno neubičajeno da ovoliko dugo traju ove najave, od prošlog petka kada je bila prva najava bombi, već šesti put se dešava za 'Er Srbiju'", kaže Đorđević.

To, naglašava, jeste krizna situacija.

- Postoji plan za vanredne situacije koji se odmah aktivira, čim se primi najava pretnje, bilo da se radi o najavi bombe, otmice vazduhoplova, onda se radi procena. Istog momenta se aktivira plan za vanredne situacije i onda se postupa po planu", objašnjava Đorđević.

U takvim situacija formira se i štab.

- U slučaju da nismo fizički tog momenta prisutni u lokalnom centru, možemo telefonski da obavljamo komunikaciju. Najbitnije je da se uradi dobra koordinacija svih službi i komunikacija između članova tima - ističe Đorđević.

Napominje da putnici treba da budu sigurni da je, kada specijalizovane službe urade kontradiverzioni pregled, avion bezbedan za let.

Prema njegovim rečima, u Srbiji se primenjuju standardi propisani međunarodnim konvencijama.

Mere koje se primenjuju na aerodromima u Srbiji su, ističe, iste i određene su na osnovu procene rizika, na odgovarajućem nivou.

- Ukoliko bude bilo potrebe, podići ćemo ih na viši nivo - kaže Đorđević i poručuje da u avio-saobraćaju ne postoji 100 odsto bezbednosti.

(Kurir.rs/RTS)