Uporedo sa ekspanzijom elektronskog bankarstva i onlajn plaćanja poslednjih godina u Srbiji raste i broj građana koji se žale na rad bankara ili njihovo nefer postupanje. Narodna banka Srbije je u mnogim od tih slučajeva reagovala i pomogla korisnicima, a među kojima je i Beograđanka V.K.

Ona je centralnoj banci podnela pritužbu zbog toga što je njen račun zadužen za iznos od 1.259 evra za platnu transakciju koju je izvršila platnom karticom na osnovu imejl poruke da je potrebno da plati carinu u iznosu od 36,14 dinara za prispeli paket.

0903-stefan-jokic.jpg
Foto: Stefan Jokić

- Transakcija je izvršena uz verifikaciju 3D Secure, što znači da je korisnica na broj mobilnog telefona dobila sigurnosni OTP kod (jednokratnu lozinku), koji je unela prilikom izvršenja transakcije. NBS je u postupku po pritužbi od banke zahtevala da se izjasni da li je pokrenula reklamacioni postupak odmah po saznanju da je u pitanju prevara. Banka se izjasnila da je reč o platnoj transakciji koja je u potpunosti verifikovana i da u takvim situacijama, prema pravilima kartične šeme, nema mogućnosti iniciranja reklamacije - navedeno je u najnovijem Izveštaju o rezultatima rada Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga NBS.

NBS dalje objašnjava da banka u konkretnom slučaju nije povredila propise, niti utvrđene procedure.

- Međutim, banka je tokom postupka po pritužbi uložila dodatni napor da se korisnici vrate sredstva, što je, u ovom slučaju, srećom uspešno okončano i korisnici je vraćen iznos od 1.259 evra - navedeno je u izveštaju.

Slučaj Beograđanke V.K. samo je jedan od nekoliko primera nefer prakse banaka koje je NBS obelodanila u objavljenom dokumentu.

Kruševljanku opelješili za 50.000 dinara

Banka odbila da joj blokira ukradenu karticu

foto: Profimedia

Кorisnica LJ. Č. iz Кruševca podnela je pritužbu u kojoj je navela da je njena ukradena kartica zloupotrebljena na bankomatu, jer joj banka nije omogućila blagovremenu blokadu kartice na šalteru banke, zbog toga što nije imala lična dokumenta (koja su takođe bila ukradena), već je upućena na pozivanje Кontakt centra. U međuvremenu (dok je korisnica dobila Кontakt centar) na bankomatu je ukradenom karticom podignut iznos od 50.000 dinara. S obzirom na to da je banci ukazano na to da je bila dužna da spreči svako dalje korišćenje platne kartice (da je blokira) odmah nakon što je korisnica obavestila zaposlenog na šalteru o krađi, banka je korisnici nadoknadila iznos od 50.000 dinara, navedeno je u izveštaju NBS.

- Najviše pritužbi korisnika odnosilo se na postupanje banaka, i to u vezi s korišćenjem kredita i platnih kartica, kao i izvršavanjem platnih transakcija - stoji u izveštaju u kome se precizira da je u periodu od 2019. do 2021. godine NBS rešila 3.402 pritužbe koje su se odnosile na postupanje banaka, od čega je 925 pritužbi rešeno u korist korisnika (27,2%).

Kurir.rs

Bonus video:

01:04
POTROŠAČI, OPREZ! Ovi parametri ukazuju na PREVARU Firme se snalaze na podle načine, ali se ovako možete SPASITI GUBITKA NOVCA Izvor: Kurir televizija