Ćerka princeze Katarine Karađorđević iz prvog braka Alison Endruz već godinama živi sa majkom i prestolonaslednikom Aleksandrom u Belom dvoru iako nema nikakva prava na to, a njen boravak ovde je na teret građana Srbije čije pare iz budžeta Ministarstvo kulture izdvaja za dvorski kompleks, pa je tako za poslednjih pet godina dato čak 2.728.000 evra!

I upravo je Alison, koja je bila udata i koja je napustila muža i četvoro dece jer njena majka nije bila zadovoljna koliko zet ima novca, glavni junak ove priče. U svetlu dešavanja oko abdiciranja princa naslednika Petra III i predaje nasledstva krune mlađem bratu Filipu prisetićemo se skandala koji je pre tri godine potresao zemlju.

0606-marina-lopicic.jpg
Marina Lopičić 

Kako je tada pisao Blic Alison i Katarina su pokušale da privatizuju izuzetno vredna umetnička dela i nisu htele da ih vrate Narodnom muzeju, odnosno državi kojoj su pripadala. Vodila se dve godine žestoka borba da se Karađorđevići napokon udostoje i prihvate zahtev da se slike "Trgovac divljaci", flamanskog slikara Adriana van Utrehta, "Mrtva priroda" holandskog slikara Johanesa Everta Akeringa, "Amor i Žena" i "Posle kupanja" britanskog slikara ser Čarlsa Simsa, kao i slika ser Džordža Klauzena "Srebrno letnje jutro", koje su deo Zbirke strane umetnosti Narodnog muzeja u Beogradu vrate nacionalnoj ustanovi kulture.

Zbog svoje ogromne vrednosti slike su u muzej vraćene uz policijsku pratnju. U Narodni muzej uneli su ih njegovi kustosi, koji su prethodno na Belom dvoru proverli stanje u kom su umetnine. U okviru dvorskog kompleksa održana je primopredaja pet slika koje su se više decenija nalazile na pozajmici dvoru Karađorđević, ali su u vlasništvu Narodnog muzeja.

Pisalo se da je upravo Alison uz majčinu podršku želela da ih zadrži za sebe, a navodilo se da su odbili da ustupe i sliku Istorijskom muzeju i to portret knegnje Olge za izložbu o njenoj ćerki kneginji Jelisaveti.

0603-aleksandar-jovanovic.jpg
Aleksandar Jovanović 

Pomenute slike su iz Narodnog muzeja odnete na Beli dvor u vreme FNRJ. Tada su mogli da ih vide samo odabrani. Karađorđevići po povratku u zemlju zatekli su ih u dvoru. Narodni muzej tražio je slike 2017, a delo Adriana van Utrehta trebalo je da bude deo prve postavke u muzeju posle petnaestogodišnjeg renoviranja.

Te 2019. godine objavljeni su i tekstovi o bahatosti Alison Endruz koja je tražila "kritice" u dvorskom komplesku koje odaju inforamcije medijima.

- Poslednji u nizu otkaza dobio je M. Č. (ime poznato redakciji), sa zaduženjem u humanitarnoj fondaciji prestolonaslednikove supruge, i pored marljivog rada iz istog razloga kao i mnogi pre njega. Zamerio se ćerki Alison. A kako to zameranje izgleda? - pisao je Blic:

- Ćerka ima običaj da viče na ljude. Gospodin je samo rekao "spustite ton, nema potrebe da tako razgovaramo". Posle nekoliko trenutaka, usledio je poziv majke, sklone istom ophođenju. Rekla je da je dobio otkaz.

Prema poslednjim objavljenim podacima, Beli dvor i sva umetnička dela u njemu ostaju trajno u vlasništvu države Srbije, a porodica Karađorđević će biti obeštećena po pravilima koja važe za sve građane i taj iznos je određen. Deo državne kolekcije, ne samo slika, prenet je iz različitih muzeja na Dedinje još u vreme Federativne Narodne Republike Jugoslavije. Ustupljene su na zahtev i za potrebe izlaganja tadašnjeg kabineta predsednika FNRJ.

Na dvoru Karađorđevića nalazi se, sudeći po Katalogu državne umetničke kolekcije, najmanje 137 dela evropske umetnosti i najmanje 178 umetnickih dela sa prostora bivše Jugoslavije, pisao je Blic krajem novembra 2019. godine.

Kurir.rs

Bonus video:

08:12
MALI ZVORNIK KRIJE PODZEMNI GRAD PORODICE KARAĐORĐEVIĆ Izvor: Kurir televizija