Saobraćajka koja se dogodila u Beogradu kada je vozač autobusa izgubio kontrolu nad vozilom i u kojoj je povređeno petoro ljudi, pokrenula u javnosti pitanje šta činiti ako otkažu kočnice na ulici

Drama koja se odvijala u četvrtak oko 19 časova, kada su autobusu koji saobraća na liniji 83 otkazale kočnice, nakon čega je vozač udario u saobraćajni znak i drvo da bi zaustavio vozilo puno putnika koji su panično vrištali.

U udesu su povređeni vozač autobusa, motociklista kog je zakačio vozilom, ali i troje putnika.

Svima je pružena lekarska pomoć u Urgentnom centru, niko nije bio životno ugrožen i otpušteni su na kućno lečenje.

- Ako vam otkaže kočnica u automobilu s manuelnim menjačem, prvo spustite brzinu na niži stepen i povucite ručnu, okrećući volan u smeru u kom se nalazi prepreka u koju ćete udariti

- Ako vam otkaže kočnica u automobilu koji je automatik, možete jedino da povučete ručnu, pritom čineći isti manevar volanom kao i u prethodnom slučaju

Vozač autobusa ispričao je za medije da je u momentu kada je shvatio da nema kontrolu nad kočionim sistemom trudio da zaustavi autobus, a da nikoga ne povredi. Sve se dešavalo kada se vozilo gradskog prevoza kretalo nizbrdicom, desnom stranom Nemanjine ulice iz pravca Resavske ka Savskom trgu.

3048895-whatsappimage20220602at7.32.57pm-ff.jpg
Kurir 

- Primetio sam u jednom trenutku da gubim kontrolu nad vozilom i da ne mogu da ga zaustavim. Prvo sam udario u motor. Zatim sam prešao preko tramvajskih šina u traku koja je za kontrasmer. Kod Balkanske ulice skrenuo sam desno i prvo udario u saobraćajni znak, stablo drveta, a zatim u betonsku ogradu - rekao je posle nesreće S. D. (47).

Kako je ovaj vozač uspeo da se nesreća završi bez kobnih ishoda i s malim brojem povređenih, postavilo se pitanje šta u ovakvim situacijama zaista treba raditi - isto što i on ili nešto sasvim drugo? Mnogi su komentarisali na sajtu Kurira vest o nesreći, govoreći čak i kako je vozač trebalo da polako povuče ručnu, da bi to smanjilo brzinu i da bi se lagano zaustavio, dok je bilo i onih zagovornika teorije da je trebalo da "prešalta u nižu brzinu" i da tako koči motorom sve dok ne ubaci u prvu, kada može bezbedno da manevriše autobusom...

Važno je znati

Šta raditi ako blokira volan

Mnoge nepredviđene situacije mogu se desiti tokom vožnje, a jedna od njih je i da izgubite sposobnost da upravljate vozilom:

- Ako vam otkaže volan, pokušajte da se bezbedno zaustavite. Stanite kraj puta, postavite trougao i pozovite šlep-službu. Pri blokadi volana najbolje je zaustaviti vozilo, što je teže jer je volan krut i teži za upravljanje, ali je moguće.

O tome koji su mogući kvarovi na vozilu koji mogu da dovedu do gubitka vozačeve kontrole, ali i šta u tim slučajevima raditi, za Kurir je govorio Zoran Radisavljević, auto-mehaničar poznatog auto-servisa u Zemunu.

- Usred vožnje svakom vozaču može da se desi da mu blokira volan ili da otkažu kočnice. Kada otkažu kočnice, uvek je najbolje tražiti drvo u koje se može udariti, a da ne bude fatalnih ishoda, da nekoga ne zgazite - naglašava naš sagovornik, koji dodaje da autobusi nemaju ručnu kočnicu, već vazdušni sistem kočenja, te je vozač jedino mogao da traži prepreku u koji će da udari i da se zaustavi, a da usput nikoga ne povredi ili da te povrede budu minimalne: - Ista stvar je i s kamionima. Kako su velikog gabarita, bolje je da se drže desne strane puta, i u slučaju otkazivanja da traže barijeru u koju mogu da udare, a da, opet ističem, nikoga ne povrede.

d7f522508bc942bb80a3d1d034e52b5e.jpg
Kurir 

Radisavljević dodaje da nije isključeno da se to desi i vozačima putničkih automobila.

U saobraćaju od 7.30 pa do udesa u 19 časova GSP: Autobus je iz garaže izašao ispravan

Iz GSP za Kurir kažu da je vozilo kojem su otkazale kočnice 10. aprila prošlo redovan tehnički pregled tokom noći i da je u 7.30 ujutro iz garaže izašlo sa overenim nalogom o tehničkoj ispravnosti. Otkazivanje kočnica se desilo u 19 časova.

- Sva vozila se u toku noći pregledaju, čiste i bez naloga o tehničkoj ispravnosti vozila ne izlaze na ulicu. Dakle, preglede prolaze svakodnevno, a vrši se provera kočionog sistema, signalizacije, funkcionalnosti vrata i drugih ključnih stavki koje su bitne za bezbednost putnika. U konkretnom slučaju, smenila su se na tom vozilu tri vozača i niko nije primetio nepravilnost u vožnji, sve dok se nije desila nezgoda - kažu u GSP za Kurir.

Dodaju da je vozilo juče odvezeno na vanredni tehnički pregled, kao i da će se formirati vanredna tehnička komisija, koja će o ovom slučaju napraviti zapisnik. Na pomen drugih kvarova i problema koje imaju autobusi, na primer, klima koje leti greju ili vozila koja se zapale, odgovor nismo dobili.

- Onima koji imaju manuelne automobile savetuje se da prvo prebace u nižu brzinu i povuku ručnu, dok traže pogledom drvo, stub, breg, bilo šta u šta mogu da udare. Oni koji imaju vozila sa automatskim menjačem mogu jedino da povuku ručnu. Ne savetuje se nikako naglo cimanje volana i povlačenje ručne. Važno je da se u trenutku povlačenja ručne volan lagano okreće u jednu stranu, onu u koju je vozač namerio da se zakuca. Male su šanse da se u takvoj situaciji automobil prevrne ako idete brzinom do 80 na sat - naglašava naš sagovornik.

Kurir.rs / Suzana Trajković

Bonus video:

00:07
Autobusu na liniji 83 otkazale kočnice Izvor: Kurir