Jedan od najvećih problema na aerodromima predstavljaju golubovi, vrane, svrake koje mogu da prouzrokuju veliku materijalnu štetu avionima.

Taj problem pokušali su da reše stručnjaci širom sveta - da bi se kao najbolje rešenje pokazalo ono najjednostavnije - ekološko.

avion.jpg
Foto: RTS Printscreen

Za bezbedan let aviona na beogradskom aerodromu zaduženi su Harika i Ajra – dva jastreba čiji je zadatak da čuvaju avione od nezvanih gostiju.

Biološka zaštita aviona se pokazala kao najefikasniji vid odbrane od ptica koje stvaraju probleme avionima, ali i avionskim hangarima.

„To je prirodan način zaštite i najefikasniji je pogotovo u ovako specifičnim objektima kao što su hangari A tehnike, gde je urbana sredina, gde ima prepreka kao što su metalne konstrukcije, i tu jastreb, kao savršen letač, jako dobro se snalazi i uspešno rasteruje ptice“, rekao je Hani Girgis, profesionalni sokolar.

avion.jpg
Foto: RTS Printscreen

Naglasio je da veliki problem stvara ptičji urin na avionima, naročito je šteta velika, ako su avioni sveže ofarbani. „Dešavalo se da vranolike ptice, dižu i uzimaju metalne predmete jer su sjajni pa ih privlače, pa ih bacaju, matice, šrafove... Dešavalo se da probiju i trup aviona“, dodao je Girgis.

Jastreb sve to, kako kaže Girgis, drži kao „u apoteci“. Sokolar objašnjava da je procedura dresure dugoročna, ali za njega – rutinska.

Ptice se sada rasteruju, ne hvataju se kao ranije. Jastrebovi znaju da štite hangar, ali deluju i u neposrednoj okolini. Jastrebovi ne napadaju, već samo rasteruju nepoželjne ptice.

avion-2.jpg
Foto: RTS Printscreen

Girgis se ovim poslom bavi 11 godina, i kaže daje zadovoljan rezultatima. Ističe da su sokolari prisutni na mnogim svetskim aerodromima sa istim zadatkom, da osiguraju bezbednost.

avion-3.jpg
Foto: RTS Printscreen

Kaže da se biološka zaštita koristi još i u druge svrhe, na granicama, u zaštiti ribnjaka, poljoprivrednih površina, a prednost je što nema rizika od trovanja.

Kurir.rs/RTS