Ukoliko vam na aerodromu nestane kofer, to odmah morate da prijavite, a ako vam ne bude vraćen ni za 21 dan, možete da tužite avio-kompaniju za naknadu štete

Evropski aerodromi se poslednjih meseci bore sa nedostatkom radnika, a posledica toga je čest nestanak ili kašnjenje prtljaga putnika. Sa tim problemom se najčešće suočavaju putnici na letovima s presedanjem, ali svima onima koji ostanu bez prtljaga Montraelskom konvencijom zagarantovana je odšteta i do oko 1.900 evra!

Odštetni zahtev možete podneti ako vam prtljag ne bude pronađen ni za 21 dan otkako ste ga predali, uz uslov da ste prethodno ispoštovali sve potrebne procedure.

Lična odgovornost

Skupocenosti ne stavljajte u prtljag

Ima stvari za koje avio-kompanije ne isplaćuju novac u slučaju gubitka, jer smatraju da im tamo nije mesto. To su skupe stvari poput nakita, elektronike i novca, pa ako ste to izgubili zajedno sa koferom, nećete dobiti ni cvonjka. Dakle, sve što je skupo, nosite sa sobom u ručnom prtljagu.

Haos na aerodromima

Naime, na nemačkim aerodromima prošle nedelje više od 20.000 kofera nije predato putnicima, prenosi RTS.

Na londonskom Hitrouu otkazivali su letove jer nisu mogli da prime sve putnike i kofere, dok je američka avio-kompanija samo u aprilu izgubila ili sa zakašnjenjem dostavila više od 200.000 kofera. Strani mediji navode da je broj prijava zbog izgubljenog prtljaga ove godine veći za 30 odsto u odnosu na 2019.

Potraga za koferima

- Čim primetite da vam nema prtljaga, odmah to prijavite službi za potragu za prtljagom na aerodromu, pre nego što napustite deo za dolaske

- U zapisnik obavezno navedite karakteristike kofera i spisak imovine koja je u izgubljenom prtljagu

- Ako prtljag ne bude pronađen u roku od pet dana, nestanak prtljaga prijavite avio-kompaniji kojom ste leteli

- Ako prtljag ne bude pronađen za 21 dan, smatra se da je on definitivno izgubljeni i tada se podnosi tužba za odštetu

- Dolazimo do toga da oni koji primaju prtljag, oni koji prave njegovu raspodelu, oni koji rade u IT sektoru i vode računa o tome gde je i šta izgubljeno, svuda je nedostatak te radne snage - objasnio je za RTS direktor turističke agencije Milan Lainović.

Na beogradskom aerodromu zasad taj problem nije tako čest, ali ako se i desi, postoji jasna procedura kako prijaviti izgubljen kofer.

- Putnici po prispeću na beogradski aerodrom treba da naprave zapisnik kod službe za potragu za prtljagom. Naša služba danonoćno i predano radi na procesuiranju svih tih zapisnika, nalaženju prtljaga naših putnika i njegovom dostavljanju. S obzirom na višestruko povećan obim posla, može se desiti da naše kolege ne odgovore odmah na vaš poziv ili mejl, ali to ne znači da nećete biti blagovremeno obavešteni o prispeću svog prtljaga - rekao je šef smene na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla" Marko Baroš.

Jasna procedura

Međutim, oni kojima je prtljag izgubljen ne treba da očajavaju, jer i ako nikada ne bude pronađen, mogu da dobiju odštetu, ali tek nakon ispoštovane procedure. Prema Montrealskoj konvenciji i drugim regulativama EU, kojih se pridržavaju i domaće avio-kompanije i aerodromi, u slučaju kašnjenja, uništenja, gubitka ili oštećenja prtljaga, avio-prevoznik odgovara za štetu, izuzev ako je preduzeo sve razumne mere da izbegne štetu ili ako preduzimanje tih mera nije bilo moguće.

Odgovornost za prtljag

Kašnjenje prtljaga

- Avio-prevoznik odgovara za štetu, izuzev ako je preduzeo sve razumne mere da izbegne štetu. Odgovornost za kašnjenje prtljaga ograničena je na 1.288 specijalnih prava vučenja. Gubitak ili oštećenje

- Avio-prevoznik je odgovoran za uništenje, gubitak ili oštećenje prtljaga do 1.288 specijalnih prava vučenja. Za predati (registrovani) prtljag, avio-prevoznik je odgovoran i ako nije kriv, izuzev u slučaju da prtljag ima nedostatak. Za prtljag koji nije predat (registrovan), avio-prevoznik je odgovoran samo ako je kriv.

Granica odgovornosti

- Ukoliko vrednost prtljaga prelazi važeću granicu odgovornosti, putniku se savetuje da ga obavezno u potpunosti osigura pre putovanja.

Žalbe i rokovi

- Ako je prtljag oštećen, izgubljen, uništen ili ako kasni, putnik mora što pre da podnese pisanu žalbu avio-prevozniku. U slučaju oštećenja predatog (registrovanog) prtljaga, putnik mora podneti žalbu u roku od sedam dana, a u slučaju kašnjenja prtljaga u roku od 21 dan, s tim što u oba slučaja rok počinje da teče od dana kad je prtljag predat putniku.

Kome se žaliti

- Ako avio-prevoznik koji stvarno obavlja prevoz nije istovremeno i ugovorni avio-prevoznik, putnik može da podnese žalbu ili zahtev za naknadu štete protiv bilo koga od njih. Ako su u putnoj karti navedeni ime ili kod avio-prevoznika, on važi kao ugovorni avio-prevoznik.

Rokovi za tužbe

- Tužba za naknadu štete može da se podnese sudu u roku od dve godine od datuma kad je vazduhoplov sleteo ili je trebalo da sleti.

Odgovornost za kašnjenje prtljaga ograničena je na 1.288 specijalnih prava vučenja (SPV). Vrednost jednog SPV sada je 1,48 dolara, što znači da je visina moguće odštete do 1.906 dolara, odnosno 1.878 evra, prema sadašnjem kursu. Inače, treba znati i da postoji caka da kontaktirate sa svojim osiguravajućim društvom i proverite da li vaše turističko osiguranje pokriva slučajeve izgubljenog prtljaga. Ukoliko pokriva, velike su šanse da bi iznos osiguranja verovatno premašivao ono što avio-kompanija mora da vam plati u obliku naknade štete.

Suzana Trajković

Bonus video:

11:24
AKO SE NA ODMORU RAZBOLITE U OVOJ ZEMLJI SPREMITE SE DA DATE ORGOMAN NOVAC Ekspert otkriva kako da mirne glave odete na PUTOVANJE Izvor: Kurir televizija