BEOGRAD - Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je da je autobus najbezbednije drumsko prevozno sredstvo u Srbiji.

Problem je što nemamo tzv. crnu listu da se zna ko je ozbiljan i bezbedan prevoznik, a ko nije, napomenuo je Okanović i istakao za RTS da moramo da vezujemo pojas i u autobusu. Posle još jednog prevrtanja autobusa, izvesno je da u domaćem autobuskom prevozu na međunarodnim linijama ne funkcioniše sve kako treba. Nesreća kod Leskovca je još jedna u poslednjih nekoliko dana, u kojima je došlo do prevrtanja putničkog autobusa.

Mnogi i ne znaju da postoji pojas u autobusu

"Ljudi nemaju naviku, smatraju da im je to nepotrebno, mnogi ne znaju da postoji pojas u autobusu, njegova funkcija je da prilikom prevrtanja zaštiti putnika da ne dođe do izletanja iz autobusa", objasnio je on.

Da su bili vezani, ne bi bilo povređenih, kada dolazi do prevrtanja, najveći broj ljudi strada zato što ili podlete pod autobus ili povrede telom nekog ko je ispod njih, naveo je Okanović.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, da nema mesta panici, jer pretpostavlja da se veliki broj ljudi koji treba da idu negde autobusom uplašio, da im nije svejedno.

Prema njegovim rečima, autobus je najbezbednije drumsko prevozno sredstvo u Srbiji, najmanje šanse da vam se nešto ružno dogodi je kada sednete u autobus, mnogo su veće šanse za to kada sednete u automobil ili na motocikl.

"Vožnja autobusa je strože uređena nego vožnja ostalih prevoznih sredstava. Saobraćajna policija redovno kontroliše uslove za vozače, kod njih je količina alkohola 00 dozvoljena, imaju određeno vreme do kada smeju da upravljaju autobusom i koliko moraju da se odmore, sve se to strogo kontroliše", istakao je Okanović.

Ko su "prevoznici sa njive"

RTS nezvanično saznaje da je autobus sa putnicima iz Grčke krenuo dva sata ranije, jer je vozač požurivan da što pre krene. Postavlja se pitanje kakva je trenutno situacija u autobuskom prevozu i ko su nam prevoznici.

screenshot-6.jpg
Kurir Televizija 

Okanović kaže da je problem što su formalno svi prevoznici na istom rangu kada ispune uslove za licencu, oni mogu da vrše prevoz, često kompanije koje nemaju dovoljan nivo savesnosti i profesionalnosti ne mogu da konkurišu nekim jeftinijim prevoznicima koji postižu nižu cenu, štedeći na ulaganjima koja se tiču bezbednosti saobraćaja, na samim vozačima i kvalitetu vozila.

"Ne postoji crna lista kod nas, pogotovo kada je prevoz dece u pitanju", dodaje on.

"Imate prevozničku kompaniju koja postoji 30, 40 ili 50 godina koja se ozbiljno bavi bezbednošću saobraćaja, a imate "prevoznike sa njive", odu ljudi u Nemačku, kupe autobus koji je pred otpad, doteraju ga sa idejom da ga voze dve-tri godine, parkiraju ga na njivi kada se pojavi škola ili neki sportski klub daju ponudu koja je značajno niža nego kod ozbiljne kompanije i tako funkcioniše", objasnio je na primeru Okanović.

U septembru đaci kreću na ekskurzije, šta treba znati

Govoreći o eksurzijama, Okanović kaže da roditelji reaguju preko saveta roditelja u školi, da izvrše uticaj na upravu, da kada se raspisuje tender za organizaciju ekskurzije da se zahteva da autobusi budu određene starosti.

Dešava se da neko ko organizuje ekskurziju dostavi u dokumentaciji saobraćajne dozvole za nove autobuse, a pojavi se sa autobusom starijim od 20 godina, direktor škole mora da reaguje i da ne dozvoli da se ekskurzija sprovodi mimo uslova koji su u tenderu, napomenuo je on.

Prema njegovim rečima, potrebno je da se traže saobraćajne dozvole na uvid, bitno je da roditelji sarađuju jer često roditelji negoduju – nemojte deci da kvarite dan, a saobraćajna policija je tu zbog bezbednosti vašeg deteta.

"Ako sve zataji, ako je put loš, ako vozač ima neki problem, ako je autobus problematičan, pojas je ono što vas čuva i spasava u slučaju problema", zaključio je Okanović.

Kurir.rs/RTS