Firma "Svea fajnans" angažovala je advokaticu Radmilu Stepanović, koja hoće da naplati izradu i slanje opomena, dok zaštitnici potrošača tvrde da je to nelegalno

Firma "Svea fajnans" otkupila je zastarela dugovanja građana prema jednom mobilnom operateru, a pored uterivanja dugova, od naivnih dužnika naplaćuje slanje i izradu opomene pred utuženje čak 3.000 dinara, čime, kako tvrde zaštitnici potrošača, krše Zakon o zaštiti potrošača.

Na ovo su upozorili iz udruženja za zaštitu potrošača Efektiva i dodali da je ova firma za pisanje tih opomena angažovala advokaticu Radmilu Stepanović, koja bi pisanje ovih opomena da naplati, iako je, kako tvrdi ovo udruženje, to nezakonito. Oni su dodali da su sva neutužena dugovanja starija od godinu dana zastarela.

opomena-pred-utuzenje.jpg
Printscreen Facebook 

- Zakon o zaštiti potrošača, odnosno član 11, zabranjuje trgovcu da naplaćuje izdavanje i slanje opomena potrošaču radi naplate dospelih novčanih potraživanja. Firma ima pravo da angažuje advokata, da pokuša da naplati dug, ali trošak opomene ne. Nije potrošač angažovao advokata, nego firma, jedini koji može da plati tu opomenu je firma. Drugo je kada je u pitanju sudski postupak, ali ovo je vansudski postupak - objašnjava za Kurir Dejan Gavrilović iz Efektive.

Šema nagodbe Ne biraju način da zarade

Udruženje Efektiva i ranije je upozoravalo na nečiste radnje firme "Svea fajnans". Naime, ova firma je pre godinu i po dana od građana potraživala uglavnom zastarele dugove, koji su poverioci vodili kao otpisane, ali sa šemom nagodbe. - Budite oprezni. Prihvatanjem bilo kakve nagodbe i plaćanja na rate može se desiti da prihvatite dug u celosti i vratite ga iz zastare, nakon čega agencija stiče pravo na regularnu tužbu! Ovako, ako je dug stariji od godinu dana, nemaju izvesne šanse da ga naplate - naveli su tada iz Efektive.

On dodaje da su o svemu ovome obavestili pomenutu advokaticu, kao i da će se obratiti Komori advokata ukoliko ona ne odustane od naplate slanja opomena.

1004-medija-centar-beograd.jpg
Medija Centar Beograd 

- Ovde je sigurno u pitanju dogovor između firme i advokatice. Oni su svesni da je većina tih otkupljenih dugovanja zastarela, pa su, kako bi bar nešto zaradili, odlučili da tarifiraju i naplaćuju slanje opomena 3.000 dinara, pa gde im prođe, prođe, jer ima ljudi koji će da nasednu i plate. To što rade je čisto mešetarenje! Savet potrošačima je da ne plaćaju cenu opomene, jer trošak opomene ne može nikako da se naplati prinudnim putem - ističe Gavrilović.

Brojka 50.000 dinara iznosi kazna za pravno lice koje naplati opomenu potrošaču radi naplate dospelih potraživanja

On napominje da je kazna za pravno lice koja naplaćuje opomene 50.000 dinara, kao i da zbog kršenja zakona svako ko dobije ovakvu opomenu može to prijaviti tržišnoj inspekciji.

Iz firme "Svea fajnans" kažu da ne vide ništa sporno u naplati opomena.

- Koliko znam, to nije kršenje zakona, to su sve advokatski troškovi - navela je službenica pomenute firme i uputila nas da se obratimo advokatici Radmili Stepanović, koja juče nije odgovarala na pozive Kurira, niti na pitanja upućena mejlom.

tamara-radojcic.jpg
Privatna Arhiva 

S druge strane, advokatica Tamara Radojčić, saradnica advokatske kancelarije "Simović" iz Beograda, potvrđuje da advokati imaju pravo da naplate svoj rad, ali da te troškove obično na kraju snosi strana koja izgubi spor.

- Takve opomene pred utuženje šalje obično advokat firme i on ima pravo da naplati, ali ta naplata dolazi na kraju, kada sve troškove snosi stranka koja je izgubila spor. Ukoliko su ova potraživanja stvarno zastarela, onda će firma koja ih je preuzela izgubiti spor i moraće da nadoknadi troškove koje je preuzela. Ukoliko se ispostavi da potraživanje nije zastarelo, onda potrošač snosi troškove - rekla je ona.

Kurir.rs/ Mina Branković

Bonus video:

01:33
UBIJANJE KAKVO NE MOGU DA SHVATE NI OKORELI KRIMOSI! Ovaj DUG mnogo je strašniji od svakog mafijaškog obračuna Izvor: Kurir televizija