Nagovaranje srpskih turista na putovanje u Iran u jeku krvoprolića samo je jedan u nizu načina na koji turističke agencije u Srbiji varaju i obmanjuju turiste, koji plaćaju ne tako male iznose za aranžmane!

0808stockphotoyoungwomanwithbackpackinairportnearflighttimetabledelayedairplaneconcept1165843993.jpg
Shutterstock 

Poslednja u nizu obmana je upravo ona koju je Kurir pre nekoliko dana obelodanio, kad je agencija "QLT Travel klab" na svojoj Fejsbuk stranici ubeđivala putnike da u Iranu nema nemira na ulicama, kao i da su slike u medijima lažne i od pre nekoliko godina. Nakon vesti u Kuriru, agencija je putovanje u ovu zemlju otkazala. Međutim, postavlja se pitanje da li bi to učinila da naš list nije objavio njihove namere.

Kazne za agencije

Penali i do dva miliona za kršenje zakona

Advokatica Tamara Radojčić, saradnica advokatske kancelarije "Simović" iz Beograda, objašnjava da su agencije dužne da posluju u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača:

- Prema članu 107 Zakona o zaštiti potrošača, putnici imaju pravo da odustanu od putovanja iz opravdanih razloga. Jedan od tih opravdanih razloga je vanredna situacija u državi odredišta. U slučaju da postoji sumnja u bezbednost usluga, potrošači mogu da se obrate inspekciji. Agencija bi bila dužna da nadoknadi svu štetu koju bi njena nebezbedna usluga nanela potrošačima. Kazne su prekršajne, u pitanju je novčana kazna u skladu sa članom 187 Zakona o zaštiti potrošača, novčane kazne za pravno lice mogu da budu od 300.000 dinara do 2.000.000 dinara ukoliko inspekcija utvrdi da agencija nije poslovala u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.

Ovo je otvorilo pitanja na koje sve načine turističke agencije varaju i obmanjuju putnike, a našoj redakciji javila se i čitateljka L. Š. iz Beograda, koja tvrdi da je jedna turistička agencija pokušala da je prevari.

shutterstock-1031949604-10-05-2021.jpg
Shutterstock 

- Na sajtu agencije videla sam ponudu za Santorini u trajanju od pet dana po ceni od 500 evra, dok je put od sedam dana koštao 700 evra. Otišla sam krajem avgusta da uplatim. Međutim, radnik agencije mi je rekao da ta ponuda više ne važi, da je sada put od pet dana 700 evra, kao i da je cena od 500 evra važila samo za rezervacije i uplate u aprilu. Bila sam iznenađena, s obzirom na to da ta ponuda stoji na sajtu pet meseci. Pitala sam ga zašto im stoji nevažeća cena i nisam dobila konkretan odgovor - navela je naša sagovornica i zaključila da ova agencija sigurno na taj način obmanjuje ljude jednom cenom, a zapravo naplaćuje drugu.

Brojka

350.000 aranžmana prodato ove sezone

Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva kaže da se prethodnih nekoliko godina uvećao broj žalbi na rad agencija, kao i da je na to dosta uticala tema zamenskih putovanja i doplate za gorivo.

dejan-gavrilovic.jpg
Printscreen/TV Prva 

- Prva stvar na kojoj su agencije zakinule putnike su zamenski vaučeri. Na njima su putnici uskraćeni za određeni kvalitet putovanja, jer umesto onoga što je prvobitno uplaćeno, putnici su kasnije dobijali manje. Recimo, aranžman je bio 10 dana u hotelu sa 5 zvezdica. Agencija je kasnije za taj novac nudila ili manji broj dana, hotel sa 4 zvezdice ili su za isti aranžman tražili doplatu. Drugo veliko zakidanje je na doplati za gorivo. Na tome su agencije ovog leta naplatile oko 10 miliona evra, uglavnom suprotno Zakonu o zaštiti potrošača, iako su bile obavezne da putnicima dostave matematički obračun, kojim bi objasnile uticaj rasta cene goriva na rast troškova prevoza - naveo je Gavrilović.

Prekršajne prijave

Pojedine agencije vraćaju novac

Pojedine turističke agencije u Srbiji, koje su bez adekvatnog obrazloženja naknadno od putnika tražile doplatu za aranžman zbog povećanja cene goriva, počele su turistima da vraćaju taj novac. Ovo je usledilo nakon što je turistička inspekcija podnela nekoliko zahteva za pokretanje prekršajnog postupka protiv nekih turističkih agencija koje su tokom leta od putnika tražile doplatu zbog povećanja cena goriva, a koje nisu putnicima uputile dokumentovano obrazloženje za nastalo povećanje cene aranžmana, kao ni obračun na osnovu kog je do ovog povećanja došlo, što nije u skladu sa stavom 5 člana 101 Zakona o zaštiti potrošača. Podsetimo, pojedine agencije tražile su od putnika doplatu za gorivo u iznosu od 30 do 80 evra.

On je dodao da je raznim primerima potvrđena sumnja da su agencije proizvoljno zahtevale iznose za doplatu, jer se dešavalo da na istom letu putnici plaćaju različite iznose doplate.

holandija-turisti-letovanje-rodos2.jpg
EPA/ ROBIN VAN LONKHUIJSEN 

- Tu su i obmane s kvalitetom smeštaja. Recimo, nudi se vila, super smeštaj. Putnik stigne i zatekne poluraspadnut apartman, polomljen nameštaj itd. Ili, smeštaj nije na lokaciji koja je opisana, već se nalazi nešto dalje od plaže. Putnici se dosta žale i na odlaganje leta, tj. kašnjenje, koje putniku skraćuje boravak na destinaciji, to jest "na plaži". Iako se tu može reći da vreme leta određuje avio-prevoznik, istina je da agencija odgovara za kompletan aranžman. Kad bi agencije svojim ugovorom sa avio-prevoznikom predvidele mogućnost penala za slučaj kašnjenja leta, takve stvari se ne bi dešavale. Ipak, kao i kod doplate za gorivo, agencije pristaju na uslove prevoznika, a sva dodatna opterećenja kasnije prebacuju na putnika, čak koriste priliku da dodatno zarade - ističe Gavrilović i napominje da je najveći problem činjenica da agencije ne postupaju po reklamacijama, kao i da su retki slučajevi da je agencija pristala da obešteti putnika, vrati novac i prizna svoju grešku.

Činjenice

Najčešće varke

1. Na sajtu jedna cena aranžmana, kad odete u agenciju - druga, viša cena

2. Za zamenska putovanja traže doplatu ili daju hotel niže kategorije ili manji broj dana nego što je prvobitno plaćeno

3. Traže doplatu za gorivo bez argumentovanog obrazloženja

4. Obmane s kvalitetom smeštaja, nude vile a putnik stigne u poluraspadnut apartman

5. Organizovanjem previše kasnih ili ranih letova, putnici budu zakinuti za plaćene dane na odmoru

6. Agencije ne postupaju po reklamacijama

7. Organizuju skupe ture u nemirima zahvaćene destinacije tvrdeći da je tamo sve mirno i bezbedno

Kurir.rs/ Mina Branković

Bonus video:

05:29
EVO DA LI TURISTIČKA AGENCIJA IMA PRAVO DA VAM TRAŽI DOPLATU! Objašnjeno koja zaduženja i OBAVEZE imaju prema putniku Izvor: Kurir televizija