ŽUTA ROTACIONA SVETLA NA KOMUNALNIM VOZILIMA SU VEOMA LOŠEG KVALITETA! To može da bude vrlo opasno, JEDVA DA SE VIDE NA PET METARA
Žuta rotaciona svetla koja se koriste na vozilima prilikom izvođenja radova i za održavanje komunalnog reda, veoma su lošeg kvaliteta i u pojedinim slučajevima ne mogu da se primete na bliže od pet metara, zbog čega postoji opasnost da neko pogine!
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja za Kurir kaže da se komitet zbog ovog problema već obraćao tržišnoj inspekciji sa molbom da se spreči uvoz i stavljanje u promet takvih uređaja jer oni direktno ugrožavaju bezbednost saobraćaja. Jer, na ulicama se ovo često može videti.
- Ukoliko se tako loše svetlo nalazi na primer na đubretarskom kamionu, i vidljivost nije dovoljno dobra, drugo vozilo može da naleti na njega jer nije video rotaciju i može doći do stradanja - kaže on.
A da je tržište preplavljeno robom nepoznatog porekla i kvaliteta pokazuje i to što se na oglasima može kupiti žuto rotaciono svetlo za 1.900 dinara. Kupiće ga svako kome je ono potrebno, ali je kvalitet upitan.
- Našim propisima je predviđeno da žuta svetla prolaze određeni tehnički standard (ECE R 65). Međutim u našu zemlju se uvoze uređaji koja ne ispunjavaju standard, i koriste se čak i na vozilima nekih javnih komunalnih preduzeća - kaže Okanović i dodaje da se na komunalnim vozilima kod nas može videti svašta.
- Video sam da se na kamionu jednog komunalnog preduzeća koristi rotaciono svetlo identično onome koje se vidi u luna parku. To je problem koji je vrlo opasan. Žuto rotaciono svetlo mora da ispunjava standarde - da u uslovima normalne vidjivosti (danju ili noću) može da se uoči sa 300 metara. Neka svetla kod nas jedva da su vidljiva i na pet metara - kaže on i dodaje da je upotreba ovih svetala jasno definisana zakonom.
A Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima kaže da žuto rotaciono ili trepćuće svetlo moraju držati uključeno vozila koja obavljaju radove na kolovozu ili u blizini kolovoza, i to važi za sledeća vozila:
- Vozilo koje se upotrebljava prilikom izvođenja radova, odnosno aktivnosti na putu, a naročito za gradnju, održavanje puteva, električnih, poštanskih i drugih uređaja i instalacija,
- pružanje pomoći na putu,
- za odnošenje oštećenih, neispravnih i na nedozvoljenom mestu parkiranih vozila
- za održavanje komunalnog reda.
U saobraćaju na putu, uključeno žuto rotaciono ili trepćuće svetlo mora da ima:
1) vozilo koje prelazi propisane dimenzije, odnosno vozilo na kome teret prekoračuje dozvoljene dimenzije i vozilo koje prati takav prevoz kada je to određeno u dozvoli za vanredni prevoz,
2) traktor noću, u uslovima smanjene vidljivosti i kada ima priključke za izvođenje radova na najisturenijoj tački tih uređaja,
3) radna mašina noću i u uslovima smanjene vidljivosti.
Žuto trepćuće ili rotaciono svetlo može da se upotrebljava na vozilu kao upozorenje za prinudno zaustavljeno vozilo, saobraćajnu nezgodu, priredbu na putu ili drugu prepreku na putu.
Vozač koji se susretne sa vozilom na kome su uključena žuta rotaciona ili trepćuća svetla, dužan je da poveća opreznost i prilagodi brzinu i način kretanja svog vozila.
Upotreba žutog rotacionog ili trepćućeg svetla dozvoljena je samo u slučajevima predviđenim ovim zakonom.
Okanović navodi da ga neki upotrebljavaju i kada vreme za to nije.
- Dešava se da komunalna vozila uključuju žuto rotaciono svetlo i kada ne rade. To je zbunjujuće za druge učesnike saobraćaja jer je na primer vozaču putničkog automobila pažnja skrenuta na svetla komunalnog vozila i fokusiran je na to, dok bi možda trebalo da obraća pažnju na druge stvari koje se dešavaju oko njega.
Kurir.rs / Suzana Trajković
Bonus video
SKANDAL! HRT POZVAO NA UBISTVO VUČIĆA! Traže obaranje predsedničkog aviona iznad Beograda, poslanici Evropskog parlamenta se SMEJU U STUDIJU