Shodno Programu za zaštitu vazduha koji je donela Vlada Srbije, svako ko ima staro dizel vozilo sa evro 1, 2 i 3 standardom, a takvih je, prema ranijem pisanju medija, skoro 80 odsto u Srbiji, uskoro će od države moći da dobije subvenciju od oko 2.000 evra za kupovinu automobila.

Finansijski podsticaji, kako se najavljuje, pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih evro 6 vozila, a cilj je da do 2025. godine na ovaj način bude zbrinuto 122.300 vozila, a u 2026. godini još 17.900.

Srbija je jedina država u regionu u kojoj je i dalje dozvoljen uvoz automobila koji ispunjavaju evro 3, dok je u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Severnoj Makedoniji i Crnoj Gori važeća ekološka norma evro 5. Kod nas se inače najviše voze dizelaši, a 2020. i 2021. godine uvezeno je više od 100.000 dizel vozila, dok je u prošloj godini stiglo više od 80.000.

Cilj je smanjenje štetne emisije izduvnih gasova, naročito PM čestica, uklanjanjem iz drumskog saobraćaja najstarijih vozila, koja su uglavnom u skladu sa znatno nižim standardima zaštite životne sredine. Svi koji poseduju takve automobile i budu ih reciklirali ostvariće uslov za dobijanje subvencije za nabavku ekološki čistijih vozila, i to u iznosu od 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila i 2.900 evra za kupovinu autobusa.

- Cilj je da se smanji zagađenje sklanjanjem sa ulica upravo onih automobila koji najviše zagađuju, zbog toga je ideja da se ti automobili recikliraju, a subvencija iskoristi za kupovinu drugog polovnog automobila. Znači, mera nije za kupovinu samo novih automobila, glavni uslov je da se kupi automobil evro 6 normi - objasnio je za RTS Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

branko-stamatovic.jpg
Kurir TV 

Agencija se trenutno bavi time kako sve to povezati, kako elektronski ubrzati proceduru za građane kad dođe do realizacije ovih mera. Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture će obezbediti neophodna sredstva.

- Samo tokom prošle godine je uvezeno 165.000 automobila u Srbiju, a prosečna starost automobila koja se voze je oko 17,4 godine, i to je ono što treba da rešavamo. Želimo da na ulicama budu mladi i tehnički ispravni automobili. Na prvom mestu je bezbednost svih učesnika u saobraćaju - istakao je Stamatović i dodao da je programom predviđeno da se od 2024. godine standard podigne prvo na evro 5 normu, a potom i na evro 6.

1203.jpg
Kurir 

Zoran Peševski, predsednik Udruženja tehničkih pregleda "Step", kaže za Kurir da je Program za zaštitu vazduha Vlade Srbije fenomenalna stvar.

- Dizel vozila sa evro 1, 2 i 3 standardom svakako jesu štetna po životnu sredinu. Ovo što se sad radi kod nas radi se i u EU. Evro 5 i 6 ne zagađuju okolinu. Mislim da je ova stvar dobra, nama bi se podmladio vozni park i došlo bi do zaštite životne sredine. Apelujemo na vozače koji imaju te motore da učestvuju u ovome i dobiju novac za subvenciju, a time će učestvovati i u zaštiti životne sredine - ističe Peševski.

ČINJENICE

Subvencije za nabavku ekološki čistijih vozila

2.100 evra - za kupovinu putničkog automobila

2.500 evra - za kupovinu lakih teretnih vozila

2.900 evra - za kupovinu autobusa

Kurir.rs/ Mina Branković

Bonus video:

02:11
KO RECIKLIRA STAROG DIZELAŠA, DOBIJA 2.000 EVRA ZA KUPOVINU KOLA! Stamatović: Akcija počinje sledeće godine i važi za OVA VOZILA Izvor: Kurir TV