Skupštinska rasprava o novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja uskoro će početi,, a cilja da se njegovom primenom značajno smanji broj poginulih na srpskim drumovima.

Godišnje strada oko 600 ljudi, a znatno veći broj je onih koji pretrpe lakše ili teže povrede. Ono što je posebno važno jeste da je definisano 18 prekrašaja zbog kojih će saobraćajna policija da oduzima automobile bahatim vozačima.

11.jpg
Mup 

To će se dešavati ukoliko neku od tih grešaka ponove tri puta u roku od dve godine. Automobil se privremeno oduzima do okončanja sudskog postupka, a kada vozač bude osuđen zauvek ostaje bez automobila.

Takođe, vrlo bitna stavka u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja iliti skraćeno ZOBS jeste i regulisanje upotrebe električnih trotineta, koji su poslednjih godina veoma nervirali posebno pešake.

Kao i bicikli

Električni trotineti ne smeju više na trotoare!

Ovaj Zakon o bezbednosti saobraća po prvi put reguliše upotrebu električnih trotineta. Procenjuje se da ih ima oko 250.000 u Srbiji. Do sada su jurili njima kuda su stigli, izbijali sa svih strana, proletali pored vas bez upozorenja, a neki su čak i decu vozili.

Sada na električni trotinet ne može stati mlađi od 14 godina, mogu se voziti kolovozom samo na putu na kom je brzina kretanja ograničena na 30 km/h. Oni koji su navršili 18 godina mogu se voziti i na putu na kome je brzina maksimalno 50 km/h.

foto: Profimedia

Prevashodno su obavezni da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku. Kolovozom mogu da se kreću tamo gde nema prethodno nabrojanog. Vozači električnih trotineta moraju da imaju zaštitnu opremu kao i svetloodbojni prsluk noću ili u uslovima smanjenje vidljivosti, kada i njihovo prevozno sredstvo mora biti osvetljeno.

Među propisima koji su sa biciklista preslikani na vozače trotineta je i da ne smeju da voze trotoarom i pešačkim zonama.

Svedoci smo da na drumovima ima mnogo onih koji kad sednu za volan ne samo da ugrožavaju sebe nego su ogromna opasnost za sve. Njihovo divljanje neretko se okonča smrtnim ishodom, kada poginu i nedužni iz vozila s kojim se dogodio sudar.

Sad za te koji ne poštuju pravila... Već smo napisali da ukoliko neki od 18 prekršaja, koji su zavedeni kao opasni, ponove tri puta u dve godine biće im oduzet automobil. A do tada će svaki prekršaj da plaćaju što novčano, što pritvorom, dobijaće kaznene poene...

Ovo je 18 prekršaja koji se smatraju najtežim

  1. Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila
  2. Odbijanje alkotestiranja ili drogatestiranja
  3. Prekoračenje brzine za više od 80 km/h izvan naselja
  4. Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju
  5. Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni „30"
  6. Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja
  7. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu suvozača
  8. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predvideno za sedenje
  9. Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta
  10. Preticanje kolone vozila preko pune linije
  11. Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije
  12. Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
  13. Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena
  14. Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja
  15. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
  16. Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
  17. Preticanje kolone pod pratnjom
  18. Nepropuštanje vozila pod pratnjom

Tu se pre svega radi o vožnji pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila, odbijanje alkotestiranja ili drogatestiranja, prekoračenje brzine za više od 80 km/h izvan naselja, odnosno prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju, poprekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni gde je ograničenje 30 km/h.

presretaci-saobracajna-policija-foto-nenad-kostic--7.jpg
Nenad Kostić 

Dalje za prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja. Potom u tu grupu svrsatava se i prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno, prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta, preticanje kolone vozila preko pune linije, vožnja bez položene kategorije, vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom.

Smanje granica starosna

Lakše se postaje profesonalni vozač

Spuštena je i starosna granica za dobijanje dozvole za kategorije C i D. Kurir je već pisao da su se ovome nadali iz profesoinalnih udruženja jer je nedostatak vozača, a na taj način se daje šansa mladima da ranije steknu pravo da upravljaju kamionima ili autobusima.

foto: Martin Barraud / Caia Image / Profimedia

Inače, ova odredba je usklađena sa propisima većine zemalja Evropske unije. Za volan kamiona sada može da se sedne sa 18 godina, a autobusa sa 21 godinom.

Da bi primena ZOBS funkcionisala i da ne moglo doći do korupcije, srpski saobraćajci uvode novinu, pa će se sada pojavljivati sa kamerama na uniformi i tako snimati sve što se dešava tokom razgovora sa vozačem kojeg su zaustavili. Takođe, kamere će beležiti bilo kakvu vrstu incidenta od strane zaustavljene osobe, ali i eventualno prekoračenje službene dužnosti saobraćajca.

Kurir.rs