U prvih šest meseci ove godine 81 odsto osiguranika koji su podneli zahtev za penziju dobili su rešenja u zakonskom roku od dva meseca, što je za 15 odsto više u odnosu na isti period prošle godine

BEOGRAD - U prvih šest meseci ove godine 81 odsto osiguranika koji su podneli zahtev za penziju dobili su rešenja u zakonskom roku od dva meseca, što je za 15 odsto više u odnosu na isti period prošle godine, rečeno je u Republičkom fondu za penziono i invalidsko osiguranje (PIO).

"U prvih šest meseci ove godine podneto je oko 127.000 zahteva za penzije, što je za oko 7.000 zahteva manje u odnosu na isti period prošle godine. U zakonskom roku od dva meseca, rešeno je 81 odsto tih zahteva, dok je u 2011. godini u zakonskom roku rešeno 66 odsto zahteva", rekao je direktor Sektora za ostvarivanje prava iz penzionog i invalidskog osiguranja Vladimir Stanković.

On je istakao da su najčešći razlozi zbog kojih se na rešenje čeka duže od dva meseca "rupe" u stažu, jer poslodavac nije uplaćivao doprinose zaposlenima, ili problemi administrativne prirode, gde je poslodavac izmirio obaveze, ali nije dostavio PIO fondu M4 obrazac kao dokaz da su doprinosi uplaćeni.

Stanković je podsetio da se penzije utvrđuju samo na osnovu uplaćenih doprinosa.

"U praksi se ćesto dešava i da je firma likvidirana, ugašena i da nemate kome da se obratite, ukoliko postoji "rupa" u stažu. Dokumentacija firmi koje su prestale da postoje morale bi da se nađu u nadležnim gradskim arhivima, međutim dešava se da firme ne dostave dokumentaciju arhivima ili je ona nepotpuna. U takvim situacija trpi osiguranik", naglasio je Stanković.

Jedan od razloga za nemogučnost donošenja rešenja u zakonskom roku, istakao je on, može biti i rad u inostranstvu, odnosno da je osiguranik deo radnog veka proveo van granica Srbije i taj staž u inostranstvu mora da dokaže.

"Saradnja sa inostranim fondovima je dobra, međutim zahtevi za dokazivanje staža osiguranika u inostranstvu idu putem pošte što usporava postupak. Radi se na tome da se uspostavi elektronska razmena podataka. Takođe, inostranim fondovima su prioritet uvek njihovi osiguranici, tako da i to usporava izdavanje rešenja", objašnjava Stanković.

On navodi da osiguranici koji rešenje ne dobiju u zakonskom roku, obično ga dobijaju za tri, četiri meseca, a samo u izuzetnim situacijama, kada postoji veliki problem, na rešenje se čeka šest i duže meseci.

Stanković je objasnio da se takve situacije dešavaju kod onih osoba koje imaju staž u inostranstvu, a sa stažom koji su ostvarili u Srbiji nemaju uslov za odlazak u penziju, odnosno minimum 15 godina radnog staža.

"Kod osoba koje su radile u inostranstvu, a imaju dovoljno radnog staža u Srbiji za odlazak u penziju, donosimo privremeno rešenje, ali naglašavanmo da je ono privremeno sve dok ne dobijemo podatke o radnom stažu iz inostranstva", istakao je Stanković.

Upitan koji osiguranici najbrže dolaze do rešenja za penziju Stanković objašnjava da su to rešenja po zahtevu za ostvarivanje prava na porodičnu penziju nakon smrti korisnika penzije.

"Duže traje donošenje rešenja ako pokojnik nije ostvario penziju, pa moramo njemu da sređujemo staž. Na drugom mestu su invalidske penzije, ali kod njih malo duže traje period veštačenja", zaključuje Stanković.