Osnovci koji su ovog septembra krenuli u treći razred nisu najbolje savladali latinicu, mešaju je s ćirilicom i pritom neretko brkaju pisana i štampana slova. Iz matematike se spotiču o razlomke, a mnogi će morati da utvrde i tablicu množenja i deljenja.

Ovo su najčešći rezultati inicijalnog testiranja osnovaca. Reč je o proveri znanja koje se ne ocenjuje a urađena je prošle nedelje da bi se videlo šta su đaci do sada dobro naučili a gde znanje škripi. Suština je da se uvidi koje su to lekcije ili nastavne oblasti koje će učitelji i nastavnici morati dodatno da im objasne.

0301-shutterstock-2285184659-copy.jpg
Shutterstock 

Bilo je i đaka koji ovo testiranje nisu ozbiljno shvatili pa su predavali prazne papire. Uglavnom, pokazalo se da su iz prethodne školske godine više zapamtili mlađi nego stariji osnovci, a iz predmeta koje po rasporedu imaju četiri ili pet časova nedeljno, gradivo koje su poslednje učili ostalo je nedorečeno i nedovoljno savladano. Podsetimo, prošlu školsku godinu obeležile su majske tragedije zbog čega je redovna nastava prekinuta dve sedmice ranije.

Planovi nadoknade gradova

Rezultati inicijalnih testiranja ne odstupaju u značajnoj meri od očekivanih, ocenjuje za "Politiku" Anđelka Mirković, direktor prestoničke Osnovne škole "Danilo Kiš".

U ovoj kući znanja poslednje dve nedelje prethodne školske godine, kaže ona, mlađi osnovci su dolazili u školu kao da redovna nastava nije prekinuta, a učitelji su uspeli da obrade planirano gradivo i kroz tematske dane i organizaciju časova po tadašnjim uputstvima prosvetnog vrha.

- Inicijalni testovi su pokazali da učenici ne čitaju dovoljno pažljivo instrukcije za rešavanje zadataka, a uočeno je i da trećaci mešaju ćirilično i latinično pismo, što je i očekivano u tom uzrastu. U starijim razredima testovi su urađeni s visokim procentom uspešnosti, s tim da je peti razred najuspešniji. Za svaki predmet napravljeni su planovi nadoknade gradiva na redovnim časovima, dopunskoj i dodatnoj nastavi iz oblasti u kojima su učenici pokazali slabija postignuća, kao što su, na primer, sistem zavisnih rečenica iz srpskog jezika ili iz matematike površina trougla - objašnjava Mirkovićeva.

Detaljnija analiza za srpski jezik i matematiku, predmete iz kojih osnovci imaju najviše časova u toku godine, koju je za naš list predočio Miomir Dragaš, direktor beogradske OŠ "Ivan Goran Kovačić", pokazuje da se u toku letnjeg raspusta izgubilo najmanje deset odsto znanja učenika, a neki su zaboravili i više od polovine gradiva.

Najlošiji osmaci

Iskazana u procentima uspešnost u rešavanju inicijalnih testova učenika trećeg razreda u ovoj školi iznosi 66 odsto, iz matematike 79 odsto. Sadašnji četvrtaci zapamtili su 87 odsto gradiva iz srpskog i 77 odsto matematike. U petom razredu prosečan uspeh je 65 odsto iz srpskog, iz matematike 72 procenta…

Najlošija su postignuća osmaka, iz srpskog svega 53 odsto, a iz matematike zabrinjavajući - 31 procenat. Šta pokazuje tako loš uspeh osmaka iz predmeta koje moraju polagati na maloj maturi?

- Znači da je prošle školske godine na kraju sedmog razreda bilo đaka i za popravni ispit a da je sada bilo i neodgovornih. Očekivano je da su deca još opuštena, još se uhodavaju u školske obaveze posle letnjeg raspusta. Nisu se pripremali za ovo testiranje, nije ni trebalo jer to ne bi bila realna slika njihovog znanja. Problem je što su neka deca, kao kod nas osmaci, ovoj proveri pristupila i neodgovorno. Tako je u jednom odeljenju njih deset posle nekoliko minuta predalo prazne papire, zato što "nisu bili spremni da rade zadatke”. Nama su i to važni signali za dalji rad. Preduzimaju se mere, roditelji se pozivaju, dopunska nastava je obavezna, uključujemo se i ja kao direktor i stručne službe da bi deca uspešno savladala sve što treba. Prvi presek, pokazuje da su sadašnji učenici četvrtog razreda ponajbolji. Još se rade analize. Predmetni nastavnici nisu posebno navodili gde je zapelo i šta mora da se popravi, a generalno imamo dobru decu i kvalitet nastave na zavidnom nivou - ističe Dragaš.

Kurir.rs/ Politika