Freske zadužbina Nemanjića remek su dela srednjovekovne umetnosti i još živo svedočanstvo srpskog postojanja i istorije. Ali nam pričaju i nepoznate priče o ni manje, ni više nego hlebu! Istom onom koji je svaki dan pored nas i na koji i ne obraćamo pažnju. A i u srednjem veku bio je i simbol statusa, ali i i humanosti.

EVO KAKVE SU HLEBOVI PEKLI I JELI U DOBA NEMANJIĆA: Za vladara od belog brašna, a sirotinja jela ono što je sad NA CENI! (FOTO) Autor: Nenad Kostić

Nema upisanog a sačuvanog u nas recepta za hleb. Ali, bogatstvo o hlebu je na srednjovekovim freskama.

- U Vizantiji, na koju smo se ugledali, beli hleb je smatran najboljim, te je prvo bio rezervisan za samoga cara. Potom ga jede plemstvo i bogati, te hleb postoje statusni simbol. Srednji stalež jede mešavinu pšeničnog i ječmenog brašna i to je sumešica, a siromašniji mešaju raž - suražnica. Najsiromašniji jedu mekinje pomešane sa krupno mlevenim zrnom brašna, zapravo ono što danas najviše cenimo - ispričala je istoričarka umetnosti Marina Lukić Cvetić na sjajnom predavanju "Hleb naš nasušni na srpskim srednjevekovnim freskama" u Dom Jevrema Grujića u Beogradu, koji je bio mali za sve silne zaintersovane za ovu, ispostaviće se, neiscrpnu temu.

freska-2.jpg
Kurir 

Prva poznata pekara u Srbiji bila je na Novom Brdu - Jasina pekara. Tu je mogao da se kupi hleb, pita sa sirom i neka vrsta današnjeg dvopeka, koji je bio hrana za monahe, putnike i vojnike. Da se ne bi pokvario dva puta se pekao u rerni.

KVASCI I HLEB KISELI

Kvasci su bili prirodni.

- Grci zamese hleb vinom, koriste širu, a kod nas je i surutka kad nisu posni dani. Korišćena je i pena sa kace od šljiva. Kad počinje vrenje, pojavi se ta bela pena, pa je domaćice puno zahvate u vanglu i prave se fantastične pogače. U Vojvodini se potapaju mekinje u vodu, pa pred veliki post, hleb se pravi zamešan sa vodom od mekinja koje su započele vrenje - kazuje i dodaje:

- Hleb kiseli pominje se u Dušanovoj povelji, u Prizrenu na Crkvi Svetih apostola i kod Minutina, koji ga pominje u Banjskoj. Kiseli se nekoliko dana i to je ono sada što sad zovemo starter i što bude jako dobro.

- Najplemenitije vezano za hlep je davanje, vodilo se računa da niko ne ostane bez hrane. I zato u našim crkvama i manastirima, čak i u samim poveljama vladara koji su ih podizali, piše da se za dane velikih crkvenih praznika, za slavu, daje ubogima hleb i vino. Hleb je osnovna hrana, dok se smatralo da vino štiti od tifusa. Najlepši natpis koji govori o tom davanju je onaj iznad vrata Bogorodice Ljeviške u Prizrenu, koju sazida kralj Milutin, i govori da se sirotinji daje hleb. To je tzv. deljenje na vratima, na dva meseca daje se po četiri kabla brašna, dva čabra vina i pola kabla soli - navela je Lukić Cvetić, koja je predavanje organizovala sa ćerkom Lidijom Cvetić, teoretičarkom umetnosti i medija.

freska.jpg
Kurir 

Ređaju se potom slike čuvenih fresaka iz manastira. Govore i o hlebu. Na kompoziciji "Izgnanstvo iz raja" u Gračanici su Adam i Eva.

- Isterani su iz raja, te Adam proizvodi hranu, kopa, a Eva rađa decu u bolovima, sedi kraj kolevke i prede. Pored nje je crni, okrugli hleb - pokazuje Marina Lukić Svetić, koja drži simpatični Muzej slatka u Kući Cvetića u Kraljevu.

SRBI I JEDENJE VILJUŠKAMA

- "Tajna večera" u priprati Studenice, na stolu je puno povrća, a Isus Hristos drži hleb, okrugao, zasečen s jedne strane. Ka njemu je okrenut nož. Sveti Petar, takođe, drži hleb. Juda se ovde prepoznaje tako što prvi poseže za hranom. Imamo i tu priču o dvozubim viljuškama u Studenici. U Novom Pazaru je jedna nađena arheološkim iskopavanjem, ali i parče srednjovekovne pogače, ugljenisane. Hemijska analiza je pokazala da je napravljena od krupno mlevenog brašna od celog zrna pšenice. Druga dvozuba viljuška je u Narodnom muzeju u Kraljevu. Ali, dvozuba viljuška nije služila kao pribor za jelo, već da se se sa velikog tanjira ubode komad mesa, pa stavi u drugi - objasnila je istoričarka umetnosti.

Slajd ide na još jednu fresku iz iste zadužbine kralja Milutina - Svetog Ilije u pećini koga hrani gavran, naravno hlebom. Ali najlepši Svet Ilija, kako pokazuje, je iz manastira Morače, u čijem je oltarskom delu:

- Gavran mu donosi tanak hleb, a Svet Ilija zamišljen gleda u daljinu. Ovu fresku je Pikaso svrstao u najbolja svetska slikarska ostvarenja.

Još jedna kompozicija iz svetinje koju podiže kralj Milutin - Kraljeva crkva u Studenici i "Vavedenje Bogorodice".

dom-jevrema-grujica-helb-foto-nenad-kostic-13.jpg
Nenad Kostić 

- U uglu je mala Bogorodica, sedi na prestolu. Nije jela nikakvu drugu hranu, osim te male prosfore (okrugli kvasni hleb za liturgiju, prim. nov.) koju joj anđeo donosi. A na ulazu u Sopoćane je kompozicija iz vremena cara Dušana, Isus Hristos je sa siromašnima, gde se iako je jako oštećena vidi Hristovo milosrđe, hrani sav taj narod. "Žrtva Avramova" je u Dragutinovoj kapeli u Đurđevim stupovima. Tri anđela se pojavljuju kod Sare i Avrama. On kolje tele i kaže Sare da umesi hleb od najbeljeg brašna, a ona pravi lepinju, koju je isekla na četvrtke, kakve su i na kompoziciji iz Prohora Pčinjskog - govori Marina.

NAFORA

Na nekim freskama je prikazana i nafora, a u Crkvi Bogorodice Perivlepte u Ohridu čak je dvoja kompozicija, gde se jedne strane pričešćuje hlebom, s druge vinom. Pod zajedničkim baldahinom dva su lika Isusa Hristosa.

STRAŠNI SUD

Scena Strašnog suda iz Bogorodice Ljeviške je isto značajna.

- Evo mlinara koji je krao brašno, tj. ujam. Uzimao je više nego što treba, pa su mu oko vrata stavili vodenički kamen. Evo i trgovca koji je vagom zakidao, te oko vrata nosi vagu. A onaj koji zaore tuđu njivu uzima drugome hleb, te ima ralo oko vrata - navodi Marina.

Jedna od najraskošnijih scena svadbe u Kani je iz manastira Kalinića, iz 1413.

- O njoj je puno pisano, ali niko nije zapazio hlebove, koji su zapravo venčići od testa. Tri venčića, kod nas simbol svetog trojstva. Ipak, nalepša svadba u Kani je u Solunu, u zadužbini kralja Milutina - Crkvi Svetog Nikole Orfanskog, koju su oslikali srpski kaluđeri. Ispred ovih mladenaca su tri peciva sa krstom u sredini. Kralj Milutin sagradio je crkvu baš u kvartu gde su se nalazila siročad, da ih pomogne i hrani. Milutinova zadužbina je i Staro Nagoričino, gde je još jedna svadba u Kani iz 1316. Tu su rotkve, paškanat..., a hleb je izdeljen na kriške. Zanimljivo je da je hleb služio i kao pribor. Oni ga, kao što se vidi na fresci, umaču - pokazuje istoričarka umetnosti, pa veli:

- U srednjem veku je bio i fantastičan običaj - čovek nije mogao da jede sam, posebno ne hleb! Takav je smatran bezbožnikom.

foto: Youtube Printscreen

NA GLAVI SVETOG SPIRIDONA KORPICA ZA HLEB

Sveti Spiridon, zaštitik Krf, obično se slika u oltaru, kao njegov zaštitnik.

- A zašto je zaštitnik oltara odgovor je u njegovoj kapi. Umesto da nosi ahijerejsku kapu, na glavu je prevrnuo korpicu od rogoza, koja je služila da u njoj kisne hleb. Kad se formira kugla testa, ostavi se tu da kisne i pokrije poklopcem koji je takođe od rogoza. Kad naraste testo do poklopca, izruči se i stavlja u rernu - navela je Marina.

U doba despota Stefana Lazarevića slikalo se kako je i zaista bilo na tim carskim trpezama, te na freskama u zadužbini mu Manasiji je raskošna gozba, sa posuđem, svećnjacima, čačkalicama i malim zakrštenim hlebovima.

- Još od doba Rima vodilo se računa o kvalitetu hleba, strogo je kažnjavan pesak, kamenje i svaka nečistoća u njemu. I zakon despota Stefana Lazarevića o rudnicima regulisao je i pitanje hleba i pekara, koje vrlo ozbiljno kažnjavao - navela je, pa dodala:

freska1.jpg
Kurir 

- U srednjem veku je postojalo i zanimanje veliki hlebar. Taj je u palati jako vodio računa gde se skladišti žito, kakav je kvalitet brašna, da ima dovoljno hleba. Za kneza Lazara znamo da je bio stavilac, u vreme cara Dušana bio je zadužen za hranu.

Na kompoziciji u Bogorodici Ljeviškoj je hleb izdeljen na četvrtke, okrugao i zakršten, kakav je najčešće na freskama, ali Crkva Svetih apostola u Pećkoj patrijaršiji ima "Tajnu večeru" na kojoj se između svakog apostola nalazi po jedna veknica. Tu su prvi put prikazani hlebovi kao veknice.

freska3.jpg
Kurir 

Svi ti oblici su zadržani do danas - okrugli, veknice, kajzerice, zakršteni... U Srbiji srednjeg veka gajeni pšenica, ječam, raž, ovas, sijerak i spelta, te je Marina sve to spojila, i bi raznovrsnih, ukusnih hlebova ko u doba Nemanjića....