Kupovina polovnog automobila često je kao kupovina mačke u đžaku, jer se prodavci neretko služe različitim "cakama" kako bi obmanuli kupce koji zbog toga mogu ostati bez valjanog vozila, ali i bez velike količine novca!

Uz već čuveno vraćanje kilometraže i prepravljanje oštećenja uz tvrdnju da ga je "vozila samo baba do pijace", prisutno je i izdavanje faktura na znatno manji iznos od "iskeširane" sume, neizdavanje uplatnica, promene motora... Dešavalo se da je čovek kupio i auto s klimom, a klimi ni traga.

0605zorana-jevtic.jpg
Zorana Jevtić 

Urednik i voditelj emisije SAT Mladen Alvirović naveo je za Kurir da ljudi najčešće žure kada kupuju polovnjak i da ne razmišljaju o nekim važnim detaljima koji mogu ukazivati da je bilo defekata koji su zapravo prikriveni.

- Bitno im je da auto nije udaren i da je ispravan, prodavci računaju na taj faktor. Neki detalji se mnogo našminkaju, često se menjaju čak i upravljači, pedale, menjači, kilometraža je vrlo često vraćena, menjaju se i sedišta. To su stvari koje čovek treba da gleda - rekao je Alvirović.

3211.jpg
Stefan Stojanović/ Mondo 

- Veliki broj automobila koji dođu kod nas su imali neki mehanički ili električni problem koji su rešavani, ali možda nisu rešeni. Recimo, pojedinci isključe lampice koje ukazuju da postoji neki kvar, a čovek koji žuri da kupi vozilo to ne gleda. Bitno je da li je polovnjak kupljen od fizičkog ili pravnog lica. Ukoliko je kupljen od fizičkog lica, kupac gotovo da nema nikakva prava - objasnio je.

Serviser

Prodavci najčešće "muljaju" s "fijatom" i "renoom"

Marko Lacmanović iz jednog prestoničkog auto-servisa kaže da često prodavci polovnjaka svoje vozilo predstavljaju kao "top" vozilo.

Marko Lacmanovićfoto: Zorana Jevtić

- Tu niko ne može da vam garantuje da nije vraćena kilometraža, čak ima i situacija da je ceo motor promenjen, limarija se menjala. Retko ko od njih radi mali i veliki servis. Kupiš vozilo za male pare, a onda posle moraš da radiš i mali i veliki servis. Češća su "muljanja" kod starijih i manjih vozila, posebno marki "fijat" i "reno". Savet je da se pre kupovine auto odvede kod ovlašćenog servisera ili da serviser pođe s kupcem na plac.

Dejan Gavrilović iz Udruženja Efektiva kao najveći problem izdvojio je vraćanje kilometraže na vozilima, ali i prodaju vozila koja su "doterana" po tržišnoj ceni.

- Pre plaćanja, kupac treba da insistira na tome da u ugovoru ili na fakturi obavezno stoji pravi iznos koji se plaća. Prodavci uglavnom insistiraju na upisivanju znatno manjeg iznosa, navodno kako bi potrošač platio manji porez. To nema veze sa istinom, jer se porez na prenos polovnog automobila računa prema formuli i isti je bez obzira na iznos koji se upiše u fakturu ili ugovor. S druge strane, u slučaju da dođe do situacije u kojoj potrošač zahteva povraćaj novca, imaće pravo samo na zvanično upisan iznos na fakturi, jer jedino za taj iznos ima dokaz o plaćanju. Ili insistirati na dodatnoj priznanici s pravim iznosom plaćenog novca - napominje Gavrilović.

dejan-gavrilovic.jpg
Kurir TV 

Kaže da je bilo i primera da prodavci na auto-placu traže kaparu, a da novac nisu hteli da vrate nakon što su potencijalni kupci kod servisera utvrdili da je auto bio udaren, da su menjana vrata...

- Na kupovinu automobila od auto-placa, tj. pravnog lica, primenjuju se odredbe Zakona o zaštiti potrošača. Bitno je da je prodavac pravno lice. ako je prodavac fizičko lice, onda je kupac u nešto nepovoljnijem položaju, i tu se primenjuju odredbe Zakona o obligacionim odnosima. Tada kupac ima određena prava, samo što su ona manja nego kada kupuje od pravnog lica. Pre kupovine treba proveriti ko je prodavac, jer se često dešava da se auto nalazi na nekom auto-placu, a na fakturi ili ugovoru je prodavac fizičko lice.

klima-auto-kola-ilustracija-foto-shutterstock-2018980121.jpg
Shutterstock, Ilustracija 

Udruženje Efektiva navelo je i poslednji primer prevare kod kupovine polovnog automobila na auto-placu o kojem su obavešteni. Potrošač je kupio auto, za koji je, između ostalog, u oglasu bilo navedeno da ima klimu, a postojali su i dugmići za nju. I nije bilo problema dok čoveku klima nije zatrebala. Pritiskao, pokušavao da upali - nije davalo nikakve znake života. Odvezao je automobil u servis.

- Tamo konstatuju da vozilo uopšte nema klima-uređaj pod haubom, već samo dugme za klimu, koje je tu očito ubačeno samo obmane radi. Potrošač odlazi na plac da izjavi reklamaciju i tamo shvata da auto nije kupljen od tog placa, već od nekog fizičkog lica, koje je formalni prodavac u ugovoru (iako je fizički sve odrađeno u prostorijama tog auto-placa, overa kod notara). Epilog: potrošač samo sudskim putem može da potražuje obeštećenje, pod uslovom da prodavac ima imovinu i primanja, iz kojih to može da se naplati.

ČINJENICE

Ovo je važno znati

  • insistirajte da na fakturi stoji pravi iznos koji plaćate
  • ako je prodavac fizičko lice, kupci su u nepovoljnijoj situaciji
  • proverite ko je prodavac, ako je to firma, treba proveriti da li ima neka dugovanja
  • saobraznost na polovno vozilo je 24 meseca, osim ako nije ugovoren kraći rok, koji ne može biti manji od 12 meseci
  • ako uz kupljeni auto niste dobili ugovor ili fakturu na kojoj nije ugovoren rok saobraznosti, računa se da je rok važenja isti kao za novo vozilo, tj. 24 meseca
  • saobraznost se primenjuje na sve delove vozila, ne samo na motor ili menjač, kako često kažu na auto-placu
  • u slučaju da prodavac sakrije informaciju da je automobil bio havarisan pa popravljan, potrošač ima pravo na raskid ugovora i povraćaj novca

* Izvor: Efektiva

Bonus video:

02:46
POLOVNJACI NIKAD SKUPLJI, A ZBOG ODRŽAVANJA BOLI GLAVA! Ovo su cene malih i velikih servisa i šta je presudno za ODRŽAVANJE KOLA Izvor: Kurir TV