MALIŠANI ZBOG EKRANA KASNE U RAZVOJU: Deca do dve godine ne bi uopšte trebalo da koriste telefone, stariji samo pola sata!
Deca koja previše vremena provode ispred telefona, tableta i drugih uređaja često kasne u fizičkom i motornom razvoju, imaju manjak pažnje i koncentracije, kasne u govorno-jezičkom razvoju, a imaju i problema s kontrolom emocija!
Na ovo su upozorili stručnjaci na tribini u okviru nove kampanje Telekoma Srbija "Dečji svet je veći od ekrana", organizovanoj u Sava centru s ciljem da se podigne svest javnosti o uticaju prerane i prekomerne upotrebe digitalnih uređaja na decu u ranom razvoju.
Dr Ranko Rajović, šef Katedre za neuronauke u vaspitanju i obrazovanju na Pedagoškom fakultetu u Kopru, istakao je da su istraživanja u Sloveniji, a ista je takva situacija svuda u regionu, pokazala da je svaka nova generacija koja se upiše u prvi razred generalno slabija u odnosu na prethodne dve.
- Motorički su znatno slabiji, slabija im je pažnja i koncentracija, rečnik im je siromašnji, a jedan od glavnih faktora za to je previše gledanja u ekran. Sada imamo situaciju da dete od dve godine, praktično još uvek beba, ima tablet u kolicima i prstima prevrće po njemu. To izaziva kašnjenje u govoru, ali i u fizičkom razvoju, jer dete umesto da trči, da skače, da se prevrće - gleda u telefon - objašnjava dr Rajović i dodaje da ovaj problem ne mogu rešiti samo roditelji, već bi njim trebalo da se pozabavi čitavo društvo.
On ističe da ograničavanje korišćenja digitalnih uređaja može naići na otpor deteta, ali da roditelji ne treba da ispunjavaju svaku detetovu želju, već da mu pokažu šta je dobro.
Master logoped Marijana Mirković iz Zavoda za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju "Prof. dr Cvetko Brajović" kaže da se u poslednjih desetak godina sve više javljaju roditelji čija deca kasne u govorno-jezičkom razvoju, a koja su na vrlo ranom uzrastu bila izložena različitim digitalnim uređajima.
- Zabrinjava da poslednjih godina sve više dece koja nam dolaze ne reaguje na poziv imenom, ne obraća pažnju na dešavanja u okruženju, ne učestvuje u zajedničkim, svakodnevnim kućnim aktivnostima - kaže ona i dodaje da pored uticaja na govor, pažnju i pamćenje, ovakav sadržaj dovodi i do ispada u ponašanju, jer deca imitiraju sadržaj koji vide, a nekad i ne razumeju najbolje.
Deca do druge godine uopšte ne bi trebalo da gledaju u ekran, dok bi mališanima od dve do pet godina korišćenje uređaja trebalo ograničiti na pola sata do maksimum sat vremena, ističe doc. dr Bojana Drljan sa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
- Sam uticaj ekrana ne može dovesti do nekog poremećaja, ali je jako nepovoljna faktor za razvoj deteta - navodi ona i ističe da ima puno aktivnosti koje se mogu raditi sa decom, a koje stimulišu njihov razvoj, kao što su čitanje knjiga sa decom, igranje sa loptom, izlazak u prirodu...
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore