LETELI SMO HELIKOPTEROM KOJI GASI POŽARE I TRAGA ZA NESTALIMA: Evo zašto je elitna flota MUP među prve 4 jedinice u Evropi (FOTO)
Desno od nas sleću avioni, a mi se pripremamo za uzletanje. Kakva mašina - "erbas H-145"! Sad se lakše diše, napolju prži 37, a ovde radi klima.. Rotor se vrti sve jače, a zvuk motora para, nadjačava sve. Više ništa sem tog zvuka se ne čuje!
Naši domaćini, piloti, s modernom opremom kao na filmu, komuniciraju pomoću slušalica. Pred njima brdo dugmića, kao i iznad. Podešavaju ih, čekamo. I sve je spremno za poletanje...
Dve zanosne letelice poletele su gotovo u istom trenutku. Ispod nas aerodrom "Nikola Tesla", pilot Helikopterske jedinice MUP Denis Vojvodić skreće desno. Ova elitna jedinica, koja je ugostila reportere Kurira, redovno učestvuje u gašenju i lokalizovanju svih požara na otvorenom u našoj zemlji, pa i u regionu, a jedna ekipa je baš ovih dana bila u Severnoj Makedoniji kao ispomoć.
Rizične operacije
- Naš zadatak je u suštini vezan za saradnju sa Sektorom za vanredne situacije, koji nam i upućuje poziv za angažovanje. U slučaju gašenja požara, mi smo oslonjeni na njih, odnosno oni su nosioci, a mi smo pomoć u gašenju zemaljskih, tih šumskih, obično velikih požara na otvorenom. Gašenje požara iz vazduha je naporno, vruće je i zahteva maksimalnu koncentraciju svih članova posade. Iziskuje velike psihičke i fizičke napore, a najteža je ta visoka temperatura u kojoj se radi, na tako visokim temperaturama se smanjuju i performanse vazduhoplova - objašnjava nam pilot Vojvodić, koji leti već 27 godina.
Straha, kaže, nema, samo doza povećane opreznosti zbog rizika koji takva operacija nosi.
Let helikopterom potpuno je drugačiji od leta avionom, kao i uzletanje i sletanje. Beograd nikad nije izgledao lepše. Letimo na nešto više od sto metara visine. Krećemo se ka ušću Save i Dunava, prolazimo Most na Adi, potom Brankov most, a onda su nas profesionalci Helikopterske jedinice MUP Srbije provozali iznad prestonice.
Osim gašenja velikih požara na otvorenom, ova uvažena jedinica MUP radi i na drugim kompleksnim zadacima.
Kompleksni zadaci
- Angažovani smo u kontroli granice, medicinskom prevozu, prevozu najviših državnih zvaničnika, pretragama i spasavanju u koordinaciji s civilnim vlastima za potrebe eventualnih udesa vazduhoplova. Usko sarađujemo sa specijalnim jedinicama u MUP, sa vojskom i Gorskom službom spasavanja. Može da se desi i potraga za nestalima, planinarima, sve zavisi ko nam uputi zahtev iz organizacionih jedinica MUP, sarađujemo sa svima - objašnjava nam Vojvodić dok pravimo još jedan krug.
Tu su i Beograd na vodi, SIV, Kalemegdan, u daljini levo nazire se i Avalski toranj... Eno i Ade ispod, rashlađuju se ljudi, odsjaj vode iz ove perspektive je nestvaran. Novi kontrolni toranj se ponosito nazire, eno i piste, pilot skreće i let privodi kraju, spušta letelicu lagano. Bup. Dotakli smo pistu! Dugmići se vraćaju na svoje prvobitne pozicije, buka se stišava.
Flotu Helikopterske jedinice čine helikopteri koji su u samom vrhu svoje klase, a po sastavu flote su među prve četiri jedinice u Evropi - daleko su iznad policije Austrije, Belgije, Norveške i Švedske. Pored toga, i po sastavu kvalitetnog kadra - pilota i mehaničara - ova jedinica je u samom vrhu.
Proces modernizacije flote započeo je 2019. godine, kada su isporučeni helikopteri H-145, nakon toga potpisani su ugovori za "erbas H-215 superpuma" i "kamov 32".
Bonus video:
"DANAS SU POKUŠALI DA SPREČE DA PENZIONERI U SRBIJI DOBIJU POVIŠICU U DECEMBRU" Vučić o opoziciji: Možete misliti kakva bi to katastrofa bila