"LITIJUM JE VELIKA ŠANSA SRBIJE" Eksperti: Vreme je da se pređe na električna vozila, a tu litijum igra ključnu ulogu
U emisiji "Usijanje" gosti Dragan Radenović, akademik, Filip Mitrović iz E-mobility 360, i Mihajlo Gajić, ekonomista iz LIBEK-a, raspravljali su o potencijalima i rizicima rudarenja litijuma u Srbiji.
Iako litijum predstavlja značajnu priliku za ekonomski rast, pitanja o ekološkim standardima i mogućim uticajima na životnu sredinu izazivaju strahove među građanima.
Mihajlo Gajić je istakao važnost transparentnosti i stručne diskusije o potencijalnim ekološkim uticajima rudarenja litijuma.
- Rudarstvo u Srbiji ima značajnu istoriju. To je oduvek postojalo ovde samo što nije bila velika tema u medijima. Dakle ljudi su znali da se rudari Bor u rudniku ili u Trepči ili da se recimo većina struje kada mi koristimo proizvode rudarenjem uglja, ali jednostavno to je bila neka poznata tehnologija jer se je već koristila decenijama u našem okruženju - rekao je Gajić, podsećajući na dugogodišnju tradiciju rudarenja u zemlji.
- Značajan problem u komunikaciji prema javnosti je to što je to neka potpuno nova tehnologija - dodao je, naglašavajući potrebu za stručno vođenom debatom o ekološkim uticajima.
- Svaki projekat građevinski ili industrijski ima uticaj na životnu sredinu. Na primer, ako vi želite da napravite park, to više nije priroda i životna sredina kakva je bila jer će biti betonirano. Pitanje je kakvi rizici postoje i da li se njima može adekvatno upravljati i eliminisati - zaključio je, naglašavajući važnost procene rizika i upravljanja istim.
Filip Mitrović je ukazao na važnost litijuma za automobilski sektor i tehnologije budućnosti.
- Tema litijuma nikako nije nova, to je tehnologija na kojoj se radi već više decenija. Gotovo čitavu deceniju je od početka, od sirovih materijala, do kraja, reciklaže, sve poznato - rekao je Mitrović.
Osvrnuo se na strahove povezane sa električnim vozilima, ističući da automobilska industrija vidi strah kao izazov:
- Reč strah nije nešto što volimo da čujemo u automobilskoj industriji, jer je taj strah se razvio upravo zbog električnih automobila i toga da nemaju dovoljan domet, da nemaju gde da se pune.
Filip Mitrović je istakao značaj prelaska na električnu mobilnost i ukazao na problem kašnjenja u tom procesu:
- Ova tema je nešto što je danas značajno. Ja vam kažem, u proteklih 10 godina stalno me pitaju ljudi kada je vreme da se pređe na električna vozila i ja nastavljam da govorim danas i sada. Apsolutno već kasnimo jer evo recimo ja ću samo da dam svoj primer. Ajde da kažem skromno, imam nekih 60.000 km pređenih isključivo električnim vozilom. Zamislite da 60.000 km pređete sa recimo 50.000 dinara. Zamislite kolika je to ušteda - rekao je Mitrović.
Dodao je da litijum igra ključnu ulogu u budućnosti električnih automobila:
- Litijum je glavni sastojak bez koga ti automobili ne bi mogli da se pokrenu jednostavno - istakao je.
Dragan Radenović je izrazio zabrinutost zbog atmosfere straha koja okružuje temu litijuma.
- Ono što mene plaši, znate, ima individualni karakter, a naravno i opšti, jer je čitava atmosfera koja je stvorena zasnovana na rezultanti koja je strah - rekao je Radenović.
Dodao je da je laički za oblast litijuma i rudarenja, ali je izrazio zabrinutost zbog mogućeg zagađenja.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
Bonus video:
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore