Kako srpski piloti spašavaju živote iznad plamena? Branko Popratnjak otkriva: Ulazimo u vatru i dim, može da se završi tragično
Požari su ove godine zahvatili mnoge zemlje Balkana i Mediterana, uključujući Grčku, Severnu Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu, a vatra nije zaobišla ni Srbiju.
Dok su plameni jezici gutali šume i pretili ljudskim životima, Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije poslao je svoju elitnu helikoptersku jedinicu u borbu protiv vatrene stihije.
Gost emisije „Puls Srbije“ bio je Branko Popratnjak, pilot instruktor, koji je ispričao kako je izgledala ova opasna, ali neophodna misija.
- Helikopterska jedinica MUP-a Srbije ove godine je bila angažovana na gašenju požara u Severnoj Makedoniji, Republici Srpskoj i Grčkoj. Iako to nije naš primarni zadatak, ovog leta smo sa 80-90% svih raspoloživih snaga i resursa bili angažovani u zadacima gašenja i suzbijanja požara - započeo je Popratnjak.
Svaka misija je bila posebna na svoj način. U Severnoj Makedoniji su radili u brdsko-planinskom području, na visinama do 2000 metara, dok su u Grčkoj gasili požare na temperaturama preko 42 stepena.
- U Grčkoj smo radili sa helikopterom Kamov K-32, a vodozahvati su bili udaljeni desetak minuta leta od požara. Nije bilo idealno, ali uspeli smo da uradimo posao - objašnjava Popratnjak.
Rad na gašenju požara iz vazduha nosi sa sobom mnoge izazove. Pored visoke temperature i opterećenja helikoptera, piloti se suočavaju sa gustim dimom, vetrom i turbulencijama.
- Svaka situacija je potencijalno opasna. Ulazimo u vatru, u dim, i tu nema opuštanja. Ako pogrešimo, posledice mogu biti tragične - ističe Popratnjak.
Poseban izazov predstavlja saradnja sa lokalnim vatrogasnim jedinicama.
- Mi iz vazduha možemo da prigušimo požar, ali bez snaga na zemlji, požar će se ponovo rasplamsati - dodaje Popratnjak, naglašavajući važnost koordinacije između pilota i vatrogasaca.
Dok su srpski piloti radili svoj posao, često su se susretali sa lokalnim stanovništvom koje je bilo u očaju.
- Video sam ljude u Makedoniji koji su nam iz svojih kuća, do kojih je vatra dolazila, molili da im bacimo vodu ispred kuća kako bi spasili svoju imovinu - seća se Popratnjak.
Ipak, rad u tako stresnim uslovima ostavlja traga na svakom pilotu.
- Što je čovek stariji, sve je teže nositi se sa stresom. Adrenalin nas drži tokom dana, ali kada sve završi, potrebno je vreme da se opustimo - kaže Popratnjak, dodajući da je važno pronaći trenutke mira, čak i kada je posao neizmerno napet.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
Bonus video:
VUČIĆ SE OBRATIO JAVNOSTI NAKON NESREĆE U NOVOM SADU: Srbiju je zadesila velika tragedija, zahtevam političku i krivičnu odgovornost da se više nikada ne ponovi