Grupa korisnika aplikacije "eDreams", sajta za kupovinu povoljnih avio-karata, rezervaciju aranžmana i hotela, rentakara i putnog osiguranja,tvrdi da im ova platforma mesecima s računa skida od 60 do 70 evra za članstvo i pretplatu iako više nisu korisnici njihovih usluga.

Potrošači tvrde da su prevareni jer im je sa računa skinut novac za pretplatu koju nikada nisu ugovorili, ali ima i onih koji su kupili avio-karte, a onda dobili obaveštenje da je let otkazan, a novac im nije vraćen. Nekima su čak i pored iznosa za karte skinuli i dodatni novac bez obaveštenja o čemu se radi. Redakciji Kurira javio se čitalac Đ. J., koji tvrdi da mu kompanija "eDreams", registrovana u Barseloni, čak dve godine nakon korišćenja skida novac s računa.

Ne vraćaju ni paru

- Aplikaciju sam instalirao 2022. godine i imao sam nalog koji mi je omogućavao popuste, pravio kombinacije najjeftinijih letova. Tada sam imao dve do tri transakcije. Naredne godine, pošto su karte bile dosta skuplje, prekinuo sam članstvo i obrisao aplikaciju. U maju ove godine ova kompanija je probala da mi skine novac s računa dva puta. Pošto sam imao transakcije i s devizne i s dinarske kartice, a u međuvremenu sam promenio deviznu, preko dinarske su uspeli da povežu moj nalog s karticom i u julu su mi skinuli 70 evra. Očigledno u sistemu čuvaju sve podatke - tvrdi čitalac i dodaje:

silueta.jpg
Shutterstock, Petar Aleksic 
foto: shutterstock, Petar Aleksic

- Tu nije kraj... Početkom avgusta skinuli su mi još 60 evra. Uspeo sam da kontaktiram s njima i rekli su mi da ne mogu da mi vrate sve pare, već samo poslednje. Tada mi se, inače, javio Indijac, koga sam i jedva razumeo šta mi je rekao. Iako su obećali da će refundirati novac, opet su mi skinuli 70 evra, pa još 60.

Čitalac je stupio u kontakt i s bankom, iz koje su mu rekli da će novac biti refundiran i iz predostrožnosti su karticu ugasili.

- Istraživao sam po internetu o iskustvima korisnika aplikacije "eDreams" i našao Fejsbuk grupu "Upozorenje! Edreams.com totalna prevara!" (Warning! Edreams.com total fraud!) koja broji preko 400 članova i u kojoj ljudi prijavljuju razne prevare. Drugu iz Poljske, koji je takođe prestao da koristi aplikaciju, skinuli su 70 evra. Apelujemo na ljude da paze kako koriste platformu jer je mnogo pokradenih ljudi.

3378656-dinari-ls.jpg
Shutterstock 
foto: Shutterstock

Pokrenuta istraga

Evropski mediji su takođe upozoravali na prevare ove kompanije. Britansko udruženje za zaštitu potrošača Which ne preporučuje da se preko njih bukira smeštaj, dok je novozelandska potrošačka organizacija Consumer.nz prošlog leta izdala apel da ovu platformu treba izbegavati zbog prevelikog prigovora potrošača koji su se uglavnom odnosili na nemogućnost ostvarivanja povratka novca u slučaju otkazanih letova.

"Rajaner" odlučan

Platforma "eDreams" je digitalni pirat

Irska avio-kompanija "Rajaner" nedavno je saopštila da platforma "eDreams" za kupovinu usluga avio-prevoznika po navodno povoljnim cenama obmanjuje svoje klijente i u nekim slučajevima naplaćuje i 108 odsto više u odnosu na regularnu cenu. Prema njihovom istraživanju, pomenuta platforma svojim "prajm" članovima naplaćuje 30,92 evra za torbu od 10 kilograma za let preko avio-kompanije "Vizer", dok ta ista torba košta 14,90 evra ako klijent plati direktno firmi "Vizer".

- Razlika u ceni iznosi čak 108 odsto - navode iz "Rajanera" i dodaju da "eDreams" naplaćuje rezervisano mesto na letu avio-kompanije "Britiš ervejz" (BA) 39,49 evra, što je za 72 odsto više u odnosu na regularnu cenu na veb-stranici BA od samo 23 evra:

- Neprihvatljivo je da vlade Evropske unije i agencije za zaštitu potrošača i dalje ignorišu ovu raširenu digitalnu pirateriju i previsoke troškove koje potrošači moraju da plate. "Rajaner" će nastaviti da vodi kampanju protiv pirata kao što je "eDreams" tako što će razotkriti njihove prevare s prekomernim troškovima i nadalje pozivati da se oni stave van zakona - rekao je direktor marketinga "Rajanera" Dara Brejdi.

Prema podacima sa sajta Evropske komisije, ovo telo je upoznato s pritužbama zaštitnika potrošača na problematično poslovanje kompanije "eDreams", te od pre godinu dana nadležni nadgledaju rad ovog posrednika u kupovini karata.

NOPS

Privatnom tužbom protiv prevaranata

Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže za Kurir da korisnici u ovom slučaju treba da provere šta je tačno navedeno u opštim uslovima korišćenja.

marko-dragic.jpg
Miljan Bosnić NOPS 
foto: Miljan Bosnić NOPS

- Ukoliko se negde navodi da postoji naknada nevezano za iznos i ako su korisnici to prihvatili, onda moraju da plate. Ako pak nigde ne postoji i ništa nije definisano, korisnik ima prava na naknadu štete. U ovom slučaju svaki potrošač pojedinačno može da podnese privatnu tužbu protiv kompanije za prevaru ili nekom potrošačkom udruženju koje bi ih zastupalo - ističe Dragić. Kurir je uputio pitanja na mejl adresu platforme, ali do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovore.

I portal Jutarnji.hr je pisao o Hrvatici kojoj je aplikacija "eDreams" mesec dana nakon što je za 650 evra kupila avio-karte do Barselone s računa skinula još 65 evra. Kako prenose, ona je to videla slučajno kada je otvorila aplikaciju banke i shvatila da su novac pokušavali skinuti danima, ali nisu uspeli jer na računu nije bilo dovoljno para. Dan kasnije, nakon što je kontaktirala s njima, novac joj je vraćen uz mejl u kojem je pisalo kako se naplata odnosila na takozvanu prajm memberšip uslugu koja je otkazana po zahtevu potrošača.