Svi koji su do 25. oktobra upisali obuku polagaće po starom, ali će imati rok do 25. januara 2013. da je završe ili će morati da polažu sve ispočetka po novom sistemu

BEOGRAD - Novi sistem obučavanja vozača u Srbiji koji uvodi obavezne teorijske časove, biće primenjivan od četvrtka 25. oktobra zbog čega su prethodnih dana auto-škole bile pune, kazali su u Upravi saobraćajne policije.

Svi koji su do 25. oktobra upisali obuku polagaće po starom, ali će imati rok do 25. januara 2013. da je završe ili će morati da polažu sve ispočetka po novom sistemu, izjavio je za načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove i prekršajni postupak Branimir Pejović.

Načelnik Pejović je govoreći o obuci za sticanje B kategorije, kazao da je glavna novina što će biti uvedena obavezna terorijska obuka koja obuhvata 30 časova predavanja i 10 časova vežbi, uz najmanje 40 časova vožnje, a uvodi se i prva pomoć.

Znanja iz prve pomoći će se sticati u okviru teorijske obuke. Još se ne zna, prema Pejoviću, koliko će obuka poskupeti.

Minimalnu cenu obuke po novom predložiće Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) uz saglasnost Ministarstva poljoprivrede i trgovine, a usvojiće je Vlada Srbije.

Period za prilagođavanje auto škola je godinu dana odnosno trajaće do 25. oktobra 2013, do kada će svaka škola morati da ima licencirane instruktore, kao i predavače i ispitivače sa višom ili visokom stručnom spremom saobraćajne struke i odgovarajućim iskustvom.

Auto škole će, takođe, morati da imaju i odgovarajuća vozila u skladu sa direktivama Evropske unije (EU) na kojima će se vežbati budući vozači.

Kandidati koji budu upisali obuku 24. oktobra ove godine moći će da se obučavaju po starom programu uz dodatnu doobuku iz teorije i prakse, kao i prve pomoći, ali će morati da polažu po novim pravilima.

Kandidati koji su počeli obuku po starom sistemu ili položili teorijski ispit do 25. oktobra moraju da odslušaju tri časa teorijske obuke i imaju tri časa praktične obuke, rekao je Pejović.

Kandidati koji nisu položili teorijski ispit moraće da ga polažu po novom i zatim praktični ispit koji se uvodi, a oni koji su položili teorijski ispit po starom polagaće samo praktični ispit, objasnio je načelniik.

Pre polaganja praktičnog ispita kandidati moraju da polože proveru znanja iz prve pomoći.Pejović je istakao da je sadašnji teorijski test veoma lagan i da vozači slabo poznaju saobraćajne propise, što više neće biti slučaj.

Časovi vožnje će trajati najmanje 40 časova odnosno auto-škole će procenjivati da li je nekom budućem vozaču potrebno i više časova, ali će i kandidat morati da se saglasi sa tim, naveo je Pejović.MUP će predložiti minimalnu cenu obuke da bi se izbegla postojeća situacija u kojoj auto-škole usvajaju veoma različite cene.

„Uprava saobraćajne policije je zajedno sa stručnim službama ovog ministarstva razmotrila taj problem i sačinila predlog koji je trenutno u proceduri“, kazao je Pejović.

Po Pejoviću, sadašnja cena u auto-školama je "veoma nerealna" i ne pokriva osnovne troškove njihovog poslovanja, što sve utiče na kvalitet osposobljavanja vozača.

„Osnovni smisao sistema koji počinje da se primenjuje jeste da dobijemo bezbednijeg vozača“, istakao je Pejović.Novine za obuku i dobijanje vozačke dozvole predviđa zakon, a bliže ga preciziraju čak pet pravilnika koji uređuju tu oblast.

Zajednica auto škola Srbije pozvala je prošle sedmice Vladu da odredi najnižu cenu obuke vozača po novim propisima koji počinju da se primenjuju od 25. oktobra, kako bi se sprečila nelojalna konkurencija na račun kvaliteta.
Prema podacima tog strukovnog udruženja, koje okuplja oko 450 auto-škola, broj zaintersovanih u odnosu na uobičajni za ovo doba godine je višestruko veći.

"U auto školama je evidentirana prava navala onih koji žele da polažu vozački ispit na stari način, što smatramo da nije dobro i sa aspekta bezbednosti", rekao je tada Tanjugu sekretar Zajednica auto škola Srbije Petar Rašeta.
Cena vozačke obuke za "b" kategoriju sada varira, kako se može videti na Internet stranicima mnogobrojnih auto-škola, između 220 i 300 evra u dinarskoj protivvrednosti, uz mogućnost plaćanja na rate.