Kompanija „Ringijer Aksel Špringer“ u septembru držala oko 40 odsto ukupnog reklamnog budžeta za štampane medije, koji iznosi oko 30 miliona evra na godišnjem nivou

BEOGRAD - Kriminal?
Prethodnih godina razrađen je sistem koji određenim izdavačima omogućava da zgrnu milione evra od oglašivača. Prvo se uvećavaju tiraži i čitanost, a zatim se to koristi da bi se pridobile kompanije za oglašavanje u njihovim izdanjima.

Polemika o ovome pokrenuta je na Pres medija samitu, gde je urednik Informera Dragan J. Vučićević izjavio da postoji zločinačko udruženje jedne velike izdavačke kuće i još jedne malo manje izdavačke kuće, koja je sada na samrti, s bivšim režimom. - Njihova ideja je uzimanje para od javnih preduzeća, državnih fondova i ministarstava - objasnio je on i kao glavne krivce za to označio kompanije „Ringijer Aksel Špringer“, „Pres pablišing grup“, „ABC Srbija“ i Asocijaciju medija. Vučićević je „pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću“ ocenio da se „lažiraju i oditing i rejting“.

Sistem izgleda ovako.

- Svaki šef marketinga u banci, trgovini, proizvodnoj kompaniji mora da opravda zašto se oglašava u nekom mediju. Dve najvažnije stvari su tiraž i čitanost. Jedinu potvrdu tiraža daje „ABC Srbija“, a o broju osoba koje čitaju jedan list najvažnija su istraživanja jedne firme. Tako se dešava da pojedinim novinama tiraž u jednom danu poraste 50 odsto, što je možda i moguće, ali je protivno logici da se na ovom tiražu zasniva ocena o prosečnom tiražu i da to bude zvaničan podatak. Ili da se prijavljuju tiraži koji tehnički ne mogu da budu odštampani jer kapacitet štamparije nije toliki. U isto vreme čitanost, to jest broj čitalaca po prodatom primerku, koji se može izračunati na osnovu tiraža i broja osoba koje čitaju jedan list, kod pojedinih novina višestruko je veća od svetskih standarda - kaže sagovornik Kurira upoznat sa ovom problematikom.

- Kad neko izdanje ima veliki tiraž i čitanost, normalno je da će oglašivači hteti tamo da daju novac za reklamiranje. Ali malo njih zna da su u stvari dovedeni u zabludu jer ti podaci nisu tačni. Tako je „Ringijer Aksel Špringer“ (samo Blic, Alo i 24 sata) mesečno u proseku držao oko 40 odsto ukupnog reklamnog budžeta za štampane medije, koji iznosi oko 30 miliona evra na godišnjem nivou - nastavlja naš sagovornik.

SAŠA MILOVANOVIĆ, GLAVNI I ODGOVORNI UREDNIK KURIRA

Dosta je bilo pljačkanja!

- U poslednjih pet godina Kurir je jedini uskraćivan za prihode od marketinga, sve u cilju našeg finansijskog iznurivanja i konačnog uništenja. Iako je Kurir ubedljivo najtiražniji dnevni list u Srbiji, reklame dobijamo samo na kašičicu, dok se u isto vreme bezočno bogate novine koje se nalaze na trećem, četvrtom ili šestom mestu.

Nije tajna da je izdavačka kuća „Ringijer Aksel Špringer“, u čijem su sastavu Blic i Alo, u istom tom periodu zgrtala desetine miliona evra, i to na krajnje sumnjiv način. Slično su prihodovali i u Pres pablišing grupi, gde su s niskotiražnim listom Pres dobijali milione evra od marketinga.

Prethodna vlast je blagonaklono gledala na ovo organizovano pljačkanje nepodobnih medija i bogaćenje podobnih, štaviše učestvovala je u tome preko javnih preduzeća i ministarstava. Nažalost, nova vlast ni posle 100 dana nema snage da reši problem lažiranih tiraža, na osnovu kojih pojedine medijske kuće od klijenata otimaju milione.
Kurir će insistirati da se na talasu borbe protiv korupcije i kriminala istraži i poslovanje „ABC Srbije“, Asocijacije medija i pojedinih izdavačkih kuća.

„Ringijer“: Tiraži su tačni

U „Ringijer Aksel Špringeru“ za Kurir su rekli da su svi tiraži njihovih izdanja provereni i tačni. - Izdavači koji su lažirali podatke ne nalaze se u ABC oditu ili su više puta izbacivani - rekli su u ovoj kompaniji.


ABC bez komentara

Branislav Novčić iz ABC Srbija juče nije bio dostupan za komentar da li su oditovani tiraži tačni, da li tiraži utiču na oglašivače, kao i da li je nekim izdavačima potvrđen tiraž koji je tehnički neizvodljiv. Sekretarica nam je rekla da je Novčić na sastanku i da ne zna kad će se on završiti, a tek na insistiranje pristala je da zapiše našu poruku.