Samo u Srbiji ništa od pravih rasprodaja
BEOGRAD - Sezonske rasprodaje u evropskim metropolama u punom su jeku, trajaće do kraja meseca, a popusti dostižu do 70 procenata dok su u Srbiji popusti znatno manji i kreću se između 30 i 50 odsto, ali se, još uvek, malo robe može pazariti po ceni upola nižoj od sezonske.
U Evropi i svetu, iako ne postoji utvrđeno vreme rasprodaja, najveće su oko Božića kad se cene u velikim evoropskim gradovima drastično smanjuju i do 70 odsto, rekla je Vesna Vasiljevic iz Privredne komore Srbije (PKS).
"Kod nas na rasprodajama maksimalna sniženja idu do 40 odsto tako da se ne može dogoditi da pojedine artikle možete bukvalno dobiti za par evra, što je vrlo čest slučaj u tržnim centrima evropskih gradova gde se ide na količinu prodate robe i na veći ostvareni promet", objasnila je ona.
Vasiljević je ocenila da se u Srbiji ne prati ozbiljno stanje na tržištu pa proizvođači ne mogu brzo doći do povratne informacije da li određena roba lako nalazi put do krajnjeg potrošača ili ne, jer vrlo je mali broj proizvođača koji ima sopstvenu prodajnu mrežu.
Što se tiče rasprodaja veoma kasnimo za evrospkim državama tako, za jedan par čizama, potrošač u Srbiji mora da odvoji između 100 i 200 evra, dok se iste takve čizme u Italiji, Mađarskoj ili Austriji mogu naći upola jeftinije zahvaljujući velikim popustima, rekla je predsednca Centra za zaštitu potrošaca Srbije (CEPS) Vera Vida.
Na našem tržištu su visoke marže pa je često ista roba skuplja od one u inostranim buticima, dodala je ona i istakla da trgovci, suprotno poslovnoj etici i dobrim običajima, i dalje koriste razne načine kako bi obmanuli potrošače.
"Poslednji primer na koji smo naišli odnosio se na prodavnicu u centru grada u kojoj je duboka muška cipela početkom sezone koštala 11.500 dinara sa cenom istaknutom na đonu. Kada je objavljeno sniženje od 50 odsto nova cena na istom đonu bila je oko 14.000 dinara i precrtana, pa je sa uračunatim popustom iznosila oko 7.500 din", objasnila je Vida.
Prema njenim rečima, ovakve stvari spadaju u kršenje Zakona o zaštiti potrošača za koje je predviđena novčana kazna, i svaki građanin ima pravo da prijavi ove i slične slučajeve nadležnoj inspekciji.
Veoma bitan faktor koji određuje koliko će određeni proizvod biti snižen je i zdrava konkurencija koje u Srbiji gotovo da nema zbog čega se potrošačima isplate aktuelne „šoping ture“ do Trsta, Beča i slično.
Mali broj uvoznika i visoke zaštitne carine su, takođe, ozbiljna prepreka trgovcima da rasprodaju robu, a da ujedno i profitiraju, mišljenja je Vida.
U šoping centru u Nišu rekli su da su rasprodaje krenule polovinom prošlog meseca, da popusti dostižu do 50 odsto, a sniženja će trajati do kraja februara.
"U zavisnosti od poslovne politike pojedinih zakupaca, verujemo da ce do kraja sezone popusti biti i veći", istakli su u tržnom centru i napomenuli da su najnovije kolekcije za sezonu proleće/leto 2013. godine uveliko u prodavnicama.
U niškom Forumu kao i ostalim tržnim centrima u Srbji, najviše su sniženi zimski artikli - čizme, jakne, kaputi, džins ali su niže cene i bele tehnike, kozmetike, IT opreme, igracaka i knjiga.
U Austriji, posebno u Beču, odmah posle katoličkog Božića počele su velike rasprodaje i trajaće tokom januara.
Brojni elegantni butici, mondenske robne kuće i male specijalizovane prodavnice mame na razgledanje i kupovinu. Posebno u centru grada i okolnim okruzima nalazi se dobra mešavina radnji svih vrsta kao i lokala i kafea za oporavak posle šopinga.
Mesto gde se u Beču takođe može ići u šoping su poznati veliki šoping molovi - pored Opere Ringštrasen Galerin ili Lugner siti, kao i Šoping siti sid na periferiji grada.
Među turistima, a i Bečlijama omiljen je i Autlet-centar "Parndorf", koji se nalazi na pola sata vožnje od Beča, ka mađarskoj granici, a u kojem se roba brojnih svetski poznatih brendova može kupiti i do 70 odsto jeftinije.
Slična je situacija i u prestonici Holandije Amsterdamu gde uveliko traju rasprodaje sa popustima od 50 do 70 odsto. U brojnim tržnim centrima i specijalizovanim prodavnicama obuće i odeće može da se pazari "firmirana" garderoba po veoma povoljnim cenama.
Tako na primer, u Amsterdamu možete kupiti dva duksa poznatih svetskih proizvođača za 35 evra, jedan platite 50 odsto jeftinije, a drugi dobijete za svega pet evra.Ukoliko kupite cipele koje su bile 150 evra, a sa popustom od 50 odsto koštaju 75, drugi par dobijate za samo jedan evro.I u Francuskoj su danas počele zimske rasprodaje i trajaće do 12. februara, a čak tri četvrtine Francuza namerava da kupuje na tim rasprodajama.
Prema rezultatima istraživanja veb sajta Expansion potrošačima će u narednih mesec dana prioritet biti kupovina odeće, obuće i visokotehnoloških proizvoda.Uprkos popularnosti Interneta, prodavnice su i dalje omiljeno mesto kupovine za 72 odsto Francuza.
Trgovci očekuju da bi na posećenost rasprodaja mogao da utiče i veliki broj "privatnih prodaja" velikih brendova koje se organizuju od početka januara.
"PONOSAN NA ČINJENICU DA U PREMIJERU ORBANU IMAMO ISKRENOG PRIJATELJA" Predsednik Vučić se oglasio iz Budimpešte posle sastanka s mađarskim premijerom (foto)