POSLEDNJI LET: JAT ide u istoriju!
BEOGRAD - Penzija!
JAT sleće, "Er Srbija" uzleće! Sporazum o strateškom partnerstvu, Srbija je "prizemljila" JAT, a dobila novu avio-kompaniju Er Srbija. Stari "boinzi 737-300" biće zamenjeni novim "erbasima 319", čime se završava era nekada moćnog Jugoslovenskog aerotransporta.
JAT je bio ponos nekadašnje SFRJ i svih Jugoslovena. Osnovan pre 66 godina, a preteča "Jata" je aviokompanija "Aeroput", osnovana 1927. godine. Dve decenije kasnije, preimenuje se u Jugoslovenski aerotransport.
Jugoslovenski aero-transport (JAT) formiran je 1. aprila 1947. godine. Posle II svetskog rata, JAT je uspostavio svoje linije avionima DC-3 i Ju-52. Kasnije su za dugolinijski saobraćaj nabavljeni DC-6 i CV-340/440. Godine 1963. u JAT-ovu flotu uveden je prvi avion sa mlaznim motorima "karavela". Iste godine je stigao prvi od 16 aviona Mekdonel-Daglas DC-9, dok su 1974. stigla prva dva (od ukupno 9) aviona boing 727-200.
Dugolinijski saobraćaj za Sjedinjene Američke Države, Australiju i Daleki istok je obavljan je avionima "boing 707", koji su u flotu uvedeni 1970. Prvi širokotrupni avion Mekdonel-Daglas DC-10 (umesto Boinga 747-200) stigao je u flotu 1978. Godine 1985. JAT je bio prva kompanija u Evropi koja je kupila u to vreme najmodernije avione Boing 737-300. Ti avioni su postali poznati po srebrnoj boji u koju ih je JAT ofarbao. Jatovi piloti bili su u to vreme najpopularniji po celoj Evropi jer su ih kolege stranih i moćnijih aviokompanija molili da samo uđu i pogledaju kokpit novog 737-300.
Tokom ovog perioda, koji kompanija katkad naziva svojim „zlatnim godinama“, JAT je prevozio više od 5 miliona putnika godišnje i leteo na 80 destinacija na pet kontinenata (19 domaćih, 45 evro-mediteranskih i 16 dugolinijskih).
SFR Jugoslavija se raspala, a JAT je postao nacionalna kompanija novonastale SR Jugoslavije i 1992. obustavio sav međunarodni saobraćaj zbog sankcija UN. U tom periodu JAT je leteo samo na domaćim linijama između Beograda, Podgorice, Tivta, Niša, Prištine i Užica. Oktobra 1994. godine, JAT je obnovio svoj međunarodni saobraćaj, a avioni su prefarbani u novu šemu boja što je trebalo da označava svojevrstan novi početak.
Jat je prodao svoj poslednji DC 10-30 (YU-AMB) 24. juna 2005.
Od 2000. godine kompanija se deli na više jedinica, JAT gubi aerodrome u koje je ulagao u Beogradu, Podgorici i Tivtu, odvajuju se ketering, tehnika, hoteli, a velika imovina stečena u prošlosti se rastače. JAT trenutno ima 1.200 radnika od kojih je, prema procenama, veliki deo višak kojima će biti obezbeđen socijalni program.
"DO 31. MARTA GRAĐANI ĆE VIDETI NAJŽEŠĆU BORBU PROTIV KORUPCIJE U POSLEDNJIH 24 GODINE" Vučić: Biće posebni mehanizmi, velike promene u narednih 100 dana