Elektrodistribucija uspostavlja jedinstveni kontakt-centar: Uskoro smetnji na vezama neće biti
Ekran sa zeleno označenom mrežom trafostanica koji prekriva ceo zid glavni je „ukras” prostorije u kojoj dispečeri Nacionalnog dispečerskog distributivnog centa (NDDC) u Novom Sadu 24 časa svakog dana u godini prate stanje mreže.
Uglavnom je tiho, ali kada neki elektroenergetski objekat ispadne sa mreže i „pocrveni” na ekranu prostorijom odzvanja glas dispečera koji obaveštava i kontroliše situaciju da bi korisnici u što kraćem roku dobili struju.
Upravo se to dogodilo prošle nedelje kada je napadalo i do metar snega na planinskim vrhovima, ali i u okolini prestonice, nakon čega su pojedinci ostali bez struje. Prvo šta su uradili je to da su uzeli telefon i okrenuli dispečarski centar. Prvo su se nervirali jer je linija bila zauzeta… sve dok nisu uspostavili vezu i saznali kada će im struja stići. Prema najavama iz „Elektrodistribucije Srbije” (EDS), uskoro smetnji na vezama neće biti.
– Dispečeri su glavni nosioci posla u dispečerskim centrima. Osnovni posao im je da prate rad distributivnog sistema i upravljaju energijom, ali često su pred njima i drugi zadaci. Cilj je uvek stabilnost sistema i bezbednosti svih nas od nepredviđenih događaja koji se mogu desiti kada je u pitanju električna energija – kaže Edin Zekić, glavni stručni saradnik za upravljanje distributivnim elektroenergetskim sistemom (DEES).
Dispečeri moraju da se jave na svaki poziv kako bi iz prve ruke dobili informaciju sa terena, ali često im telekomunikacione sisteme blokiraju korisnici koji u slučaju kvara žele da znaju kada će se normalizovati snabdevanje električnom energijom. Upravo zbog takvih situacija, „Elektrodistribucija Srbije” (EDS) radi na uspostavljanju jedinstvenog nacionalnog kontakt centra, koji će biti na usluzi svim korisnicima. To će značajno rasteretiti dispečere i uticati na bržu reakciju dispečerskih ekipa kako u centrima, tako i na terenu.
– Od velikog je značaja za korisnike, ali i celokupan sistem brzina informacija koje dobijamo. EDS preuzima energiju od drugih energetskih kompanija da je isporuči do krajnjih korisnika i svaka informacija je važna za sve tri strane. Zbog toga stalno unapređujemo i brinemo o svim delovima mreže i poboljšavamo performanse sistema uz brzinu reagovanja – kaže Zvezdan Krunić, direktor Sektora za upravljanje Distributivnim elektroenergetskim sistemom (DEES).
Način rada dispečerskih centara u okviru „Elektrodistribucije Srbije” se razlikovao u zavisnosti od distributivnog područja, pa se u poslednjih šest godina radilo na ujednačavanju rada. To je pored mnogih olakšica donelo i neke složene zadatke za dispečerske centre. Kako bi se složenost posla u dispečerskim centrima pojednostavila, stalno se traga za novim softverskim rešenjima.
Iako opremljeni modernom tehnologijom, dispečeri ne mogu videti sve i imati svaku informaciju u realnom vremenu. Često njihova brza reakcija zavisi upravo od korisnika, ali i od pouzdanosti sistema za upravljanje, odnosno od same automatizacije DEES-a.
Automatizacija distributivnog elektroenergetskog sistema omogućava bolji uvid u stanje elektroenergetskog objekta, bolju pogonsku spremnost, odnosno brže reagovanje na moguće kvarove, ali to i dalje ne znači da je moguć uvid u sve što se dešava u sistemu. Limitiranost informacija zbog prirode distributivnog elektroenergetskog sistema, razuđenosti mreže i konfiguracije terena iziskuje stalna ulaganja u automatizaciju srednjenaponske mreže.
Jedan takav projekat je u saradnji sa „Šnajder elektrik” uz pomoć kredita francuske vlade za uvođenje opšte automatizacije upravljanja elektrodistributivnom mrežom u Srbiji. Očekuje se isporuka opreme na srednjenaponskoj mreži i softvera za upravljanje mrežama za unapređenje distributivne mreže u Srbiji. To će pomoći da se ojača pouzdanost mreže, smanji vreme trajanja prekida u isporuci električne energije, čime će se povećati kvalitet snabdevanja električnom energijom, a i pojednostaviti i olakšati rad dispečerskih centara u EDS-u.
Na kraju svih ovih procesa i modernizacije DEES-a, težište NDDC-a (Nacionalni distributivni dispečerski centar) se zasniva na principu „kontrolora leta”, odnosno da sve informacije u vezi sa sistemom budu bezuslovno dostupne dispečerskim centrima.
Funkcija upravljanja u „Elektrodistribuciji Srbije” (EDS) ima ukupno 76 dispečerskih centara. Većina dispečerskih centara je operativnog tipa, dok su neki nadzorni. Svako od pet distributivnih područja ima svoj krovni dispečerski centar, ali na vrhu piramide je Nacionalni distributivni dispečerski centar (NDDC) u Novom Sadu. On ima nadzornu ulogu i 24 časa prati rad svih ostalih i analizira rad distributivnog elektroenergetskog sistema. Osnovan je 19. aprila 2016. godine sa ciljem da može preuzeti rad svih dispečerskih centara za slučaj potrebe.
Kurir/Politika
VUČIĆ NA BOŽIĆNOJ LITURGIJI U HILANDARU: Predsednik se poklonio pred Bogorodicom Trojeručicom, čestitao najradosniji hrišćanski praznik (VIDEO)