Slušaj vest

Beogradska autobuska stanica u martu slavi svoj 59. rođendan – skoro šest decenija postojanja i više od pola veka povezivanja ljudi, gradova i priča. Mesto susreta, rastanka i novih početaka, neodvojivi deo prestoničke svakodnevnice, kapija kroz koju su Beograđani išli u Evropu i svet, i kroz koju je svet stizao u Beograd. Od tog 3. marta 1966. godine kada je sa perona ispraćen prvi autobus pa do danas kroz stanicu je prošlo više od 300 miliona putnika. Sa BAS-a se kretalo na more, u vojsku, u avanturu, u susret starim i novim ljubavima. Bio je i oslonac i tačka povratka - u svoj grad, među svoje ljude.

Screenshot 2025-03-19 103839.jpg
Foto: BAS

- Ovog meseca proslavili smo 59. rođendan BAS-a, ali i skoro šest decenija postojanja nečega što je za mnoge generacije i više od stanice. Jer za jedan ogroman broj ljudi BAS je i jedan neizostavan deo života i nekih priča koje i danas, nakon više decenija iznova prepričavaju. Kroz BAS su prošli milioni ljudi, ali i nebrojeno mnogo emocija i uspomena" - kažu iz ovog preduzeća.

Danas je BAS veza sa više od 1.500 destinacija u Srbiji i svetu, svakodnevno dočekuje i ispraća oko 10.000 putnika i pruža usluge 24 sata dnevno, 365 dana u godini. Posle Istanbula, Beogradska autobuska stanica je najveći terminal te vrste u Evropi, sa više od 200 poslovnih partnera - prevoznika iz Srbije, bivših jugoslovenskih republika i zemalja zapadne i srednje Evrope. Sa prosečno 720 polazaka dnevno i isto toliko dolazaka, povezan je sa oko 19 evropskih zemalja.

Istorijat Foto: BAS

  Sigurnost na svakom koraku

Tokom šest decenija postojanja BAS je zajedno sa Beogradom rastao, unapređivao se i modernizovao, ali jedno je ostalo isto – posvećenost bezbednosti, sigurnosti i udobnosti svih korisnika.

- Bezbednost i poverenje su temelji na kojima BAS stoji već 59 godina. Naši putnici su uvek mogli da se oslone na nas – bilo da tek kreću na put ili se vraćaju kući. Ta odgovornost nije se promenila, kažu iz BAS-a i objašnjavaju da su oduvek opredeljeni ka podizanju standarda sigurnosti i organizacije.

- Od ručno pisanih karata, preko poluautomatskih mašina, do potpune digitalizacije, BAS je oduvek pratio trendove i trudio se da inovira, optimizuje i usavršava procese kako bi celokupno putničko iskustvo učinio sigurnijim i jednostavnijim. Danas, naši putnici mogu da kupe kartu online, da koriste kartomate na stanici, da na peron uđu jednostavnije nego ikada pre, da se opuste i uživaju dok čekaju početak putovanja… Dakle, nakon svih ovih godina naša misija ostala je ista – da putovanje svakog našeg korisnika započne i završi se sigurno, lako i udobno."

Kako navode bezbednost i protok putnika dodatno su unaprđeni novim prostorom u Bloku 42.

- Stanica je prostrana, moderna, dobro organizovana, sa odličnim protokom ljudi i saobraćaja. Blizina železničkog stajališta i glavnih saobraćajnica omogućava jednostavan i brz pristup, a svaki detalj je osmišljen kako bi se olakšao dolazak, boravak i odlazak putnika i onih koji nekog ispraćaju ili dočekuju.

Screenshot 2025-03-19 104350.jpg
Foto: BAS

Žeton – simbol jednog vremena

Mnogi se sećaju vremena kada je uz kupljenu autobusku kartu na BAS-u dolazila i jedna mala kovanica – žeton koji su putnici pažljivo čuvali, pazeći da ga ne pomešaju sa sitnim novcem. Jer bez njega ulazak na peron nije bio moguć, i bio je neizostavan deo svakog putovanja,
- To sa žetonom pored toga što je bilo praktično rešenje za to vreme, bilo je i kao deo nekog rituala.. Trenutak kada ga ubacite kako biste mogli da uđete na peron je bio trenutak kada ste znali da je vreme za rastanak - kažu iz BAS-a i dodaju da je i njihov rastanak sa ovom praksom bio sentimentalan.
- I mi smo se sa setom oprostili od žetona, ali sigurni smo da QR kod donosi novu sigurnost i udobnost putnicima. Ulazak na peron je sada brži i lakši, a sam protok ljudi efikasniji i to je svakako još jedan korak napred za BAS - navode iz ovog preduzeća.

 Pored osnovnih saobraćajnih usluga, BAS se ističe i bogatom dodatnom ponudom. Putnicima su na raspolaganju ugostiteljski i trgovinski objekti, banke, menjačnice, garderoba, toalet i brojni drugi sadržaji koji doprinose udobnosti i kvalitetu boravka na stanici. Ovaj nivo usluge potvrđen je i kroz brojne nagrade i priznanja, među kojima su i ona od strane Privredne komore Beograda i Opštine Savski venac. Grad Beograd je rad BAS-a proglasio delatnošću od posebnog društvenog interesa, što dodatno potvrđuje značaj ove institucije za grad i njegove građane.

- BAS je baš tamo gde treba da bude – uvek uz svoje putnike, na svakom njihovom putovanju i u svakoj priči - poručuju za kraj iz ovog preduzeća.

Screenshot 2025-03-19 104452.jpg
Foto: BAS

  BAS KROZ GODINE

1966. – Osnovana Beogradska autobuska stanica, projektovana za 250 polazaka dnevno sa 27 perona.
1983. – Postignut rekord: prihvaćeno 400.000 autobusa i 12 miliona putnika u jednoj godini.
2008. – BAS proglašen najopremljenijom autobuskom stanicom u Srbiji, svrstan u I kategoriju sa 98,31% osvojenih bodova.
2010. – Nastavljena modernizacija prodaje karata prelaskom na potpunu kompjuterizaciju.
2024. – Uvedena online kupovina karata i postavljeni kartomati za bržu i jednostavniju uslugu putnicima.
Danas: BAS dnevno opslužuje oko 10.000 putnika, sa više od 720 polazaka i dolazaka, povezujući Beograd sa 1.500 destinacija u Srbiji i Evropi.