Američki pukovnik je Srbiji još 1995. u Ohaju zapretio "najubojitijom fabrikom smrti"! Bulatović za trpezom u Buđanovcima ispričao kako smo im srušili taj F117A
Momir Bulatović, bivši predsednik Vlade SRJ, obišao Buđanovce gde je oboren avion F117A i ispričao kada je prvi put video taj avion.
Momir Bulatović (1956 - 2019), bivši predsednik Crne Gore, ali i Vlade Savezne Republike Jugoslavije, nekoliko godina nakon što je Vojska Jugoslovije tokom NATO bombardovanja oborila američki avion F-117A kod Buđanovca, obišao je to malo mest kod Rume i tu proslavio godišnjicu obaranja.
U sred njive gde je pala američka letelica, koja je bila ponos američkog ratnog vazduhoplovstva i nikada ranije nije bila oborena, Bulatović je, uz svečano postavljeni sto, nazdravio događaju koji je ušao u legendu.
Tom prilikom, on je ispričao zanimljivu priču o tome kada je prvi put video "nevidljivi" F-117.
- Ja sam bivši premijer bivše države. Avion nevidljivi Fantom F-117 sam dva puta video na zemlji. Jednom u bazi Rajt Paterson u Ohaju 1995, a drugi put, ovako, ovde, u kukuruzima reona sela Buđanovci kada je oboren tokom NATO agresije na Saveznu republiku Jugoslaviju - priča Bulatović.
U bazi Rajt-Paterson su taj avion, kako kaže, predstavili kao "najubojitiju fabriku smrti koju je čovečanstvo ikada izmislilo".
- O tome nam je na svečanoj večeri, povodom Dejtonskih mirovnih sporazuma, govorio komadant baze, avjiatičarski pukovnik Henri Vićilio džunior, rekavši da ta večera, ispod krila najubojitijeg aviona, predstavlja i štap i šargarepu. Ako budemo dobri, ako se budemo sporazumeli, ako bude mir rezultat naših pregovora - ta mašina neće poleteti! Ako se ne sporazumemo ona će da poleti i svaka od njih, prema njegovim rečima, može da pobedi svaku od naših armija zaraćenih strana u bivšoj SFRJ - ispričao je on.
Ručak je, kaže, bio naglašeno svečan, kao da nije u pitanju vojna baza, nego najluksuzniji hotel. Bili su odšampani nazivi jela, a vina poimenice pobrojana.
- Ali nekako, to nikome od nas, koji smo učestvali u svemu tome, nešto nije prijalo. Znate, jedno je kada jedete jastoga ovde, a drugo je kada gledate tu ružnu mašinu koja stoji i ne znate ima li municije ili ne. Tako da, niko ne pamti sadržaj te večeri, samo se sećamo tog strašnog čuda koje nam je stajalo iznad glave - ispričao je svojevremeno Bulatović.
Avio F-117A oboren je 27. marta 1999, četvrtog dana agresije NATO na SRJ, na zaprepašćenje celog sveta, a posebno Amerikanaca.
Ovo je bio prvi i jedini potvrđeni gubitak aviona izrađenog stelt tehnologijom, a njegovo obaranje, slobodno možemo reći - planetarni događaj, ne samo da je podiglo moral našoj vojsci i narodu već je i agresoru pokazalo da, uprkos moći i resursima, neće uspeti tako lako da sprovede svoje planove nad malom, ali ponosnom Jugoslavijom, koju su činile Srbija i Crna Gora.
Avion F-117A "noćni jastreb" pogodio je ruskim raketnim sistemom S-125 Neva Treći divizion 250. raketne brigade VJ, kojim je komandovao, tada potpukovnik, Zoltan Dani.
- Bili smo na rezervnom položaju u rejonu sela Šimanovci. Oko 18 časova smo dobili naređenje da budemo u pripravnosti. Uključili smo radare da vidimo gde se nalaze ciljevi. Pojavilo se pet. Bili su još u daljini. Javili smo da bi bilo dobro da nam "odobre" jedan avion, koji je po putanji leta očigledno krenuo prema nama. "Ako uđe u zonu, vaš je", odgovorili su. Određena je njegova pozicija, samo sam naredio: "Lansiraj." I dve rakete su krenule! - rekao je on.
- Obaranje je dovelo do neverovatnog poleta, radosti i rodoljubivog osećanja. Svi su bili oduševljeni. Ljudi su nosili transparente: "Izvinite, nismo znali da je nevidljiv", kao i "Buđanovici - otpad za stelt avione"...
S druge strane, NATO se, kaže, našao u užasnom problemu. Prvo, nisu znali da je avion oboren, već su saznali iz naših medija. Potom su rekli da ne znaju iz kog razloga se srušio, navodeći da su možda u pitanju tehnički razlozi.
- Iz tehničkih razloga, naravno - otpalo mu jedno krilo - šali se Dani i dodaje da se ovaj pad odrazio i na vrednost aviona na svetskom tržištu. Kaže da su akcije kompanije "Lokhed Martin", koja ga je proizvodila, pale na berzi neverovatnom brzinom.
- Bilo je naručeno da se oko 60 aviona napravi za neke države u sastavu NATO, ali su sve narudžbe otkazane - kaže Dani i napominje da je bilo i mnogo priča da su delovi oborenog aviona završili u rukama vojnih inženjera Rusije i Kine:
- Nemoguće je pouzdano znati da li je to tačno, ali je istina da i Rusija i Kina imaju avione slične konstrukcije, s još boljim karakteristikama.