Naučite da napravite biznis plan i osmislite strategiju, proračunate troškove i izaberete prave saradnike

Mnogi prekaljeni i uspešni preduzetnici rado savetuju početnike, a i sve one koji su voljni da istinski slušaju. Po čemu se ti saveti razlikuju od fraza koje i sami znate? „Bez rizika nema ni uspeha” ‒ ovo ste sigurno već čuli. Pre svega, po stvarnom iskustvu koje je te savete stvorilo. Po preprekama koje su savetodavci zaista prevazišli. Po nedvosmislenom uspehu koji su ostvarili slušajući savete svojih uzora.

Evo najboljih saveta koje su uspešni preduzetnici dobili. I poslušali ih.

„Gledaš, ali ne vidiš.”

Džon Tafer, osnivač i vlasnik Taffer Dynamics, konsultant u ugostiteljstvu i TV lice, dobio je ovaj savet na početku svoje karijere. U stvari, radi se o tome da treba obratiti pažnju na sve detalje. Ukupna slika jeste važna, a nju uvek čine pojedinačne stvari.

„Ne odustaj, bez obzira na konkurenciju.”

Tada početnik, Skot Adams, tvorac strip junaka Dilberta, zatražio je savet od iskusnog crtača Džeka Kesidija u trenutku kada je hteo da promeni karijeru. Nastavio je da pokušava, ali bez uspeha. Godinu dana kasnije, kada je zaista bio na izmaku snaga, Džon Kesidi mu se javio da proveri da li ga je poslušao. Nedugo zatim, svoj strip je objavio u časopisu žene čiji je muž izgledao baš kao Dilbert.

„Za početnike je važno da osećaju pritisak.”

Kada je Sara Rotman pokušavala da otvori svoju marketinšku agenciju, htela je da podigne veliki kredit. Savet koji je tada dobila od svog računovođe ju je u tome sprečio i naterao je da se za početak snađe s novcem koji ima. I dalje se trudi da se nikada finasijski previše ne opusti.

„Nema prečica.”

Ovo je savet koji je Mark Kjuban, vlasnik košarkaškog kluba Dalas Maveriksa, dobio od svog oca. I ohrabrujuće i realno.

„S kim si, takav si.”

Preduzetnik i pisac, Tim Feris, je ovaj savet dobio mnogo pre svoje profesionalne karijere, od svog trenera rvanja u srednjoj školi. Bilo je tačno kada je birao prijatelje, a još više kada je birao saradnike.

„Biraj posao u kom možeš da budeš lider.”

Direktor Camping Worlda, čuvene kompanije koja prodaje delove za rekreaciona vozila i opremu za kampovanje, Markus Lemonis, ovim savetom vodio se kroz čitavu svoju karijeru. Zašto birati poslove u kojima ne možeš da budeš najbolji?

„Ne možeš da vratiš vreme.”

Otac Dejvida Laja, direktora Hello Designa, često je svom sinu govorio ove reči. To ga je naučilo i da pravi i poštuje rasporede i tuđe vreme, ali i da dobro promisli pre nego što se upusti u novi poslovni poduhvat.

„Ako te nikad nisu odbili, ne trudiš se dovoljno.”

Zvuči čudno, ali jeste istinito, a karijera Šafketa Islama, direktora NewsCreda, kompanije koja je razvila izuzetno uspešnu platformu za upravljanje sadržajem, to potvrđuje. Jednostavno: ako vas nikad nisu odbili, ili niste delili svoje ideje sa ljudima sa kojima je trebalo ili se dovoljno ne trudite.

„Nauči da kažeš NE.”

Den Etkinson, direktor kompanije za marketing analitiku SumAll, ovaj savet izdvaja kao ključan. Nekada je neophodno odbiti i zaista dobre ideje, da bi se došlo do onih izuzetnih.

Svi ovi saveti jesu odlični i jesu vrlo važni. Ipak, važnije je da znanjem potkrepite ideju koju imate. Naučite da napravite biznis plan i osmislite strategiju, proračunate troškove i izaberete prave saradnike. Onda se vratite na savete koje smo vam predstavili. Poslušajte ih i stvorite nove, za početnike koji će se na vas ugledati.