Iako se danas sve dešava online, „živi” susreti su i dalje nezamenljivi. U svakom smislu.

Do pre desetak godina na pomen reči „networking” niko nije ni pomišljao na društvene mreže.

Iako se danas sve dešava online, „živi” susreti su i dalje nezamenljivi. U svakom smislu.

Zamislite situaciju: sa prijateljima pijete kafu u obližnjem kafiću. Vašem stolu prilazi stariji gospodin, javlja se jednom od vaših prijatelja, a prijatelj ga predstavlja kao svog profesora s fakulteta. Profesor, između ostalog, kaže da završava novu knjigu i treba mu dobar grafički dizajner. Prijatelj se osmehne i pokaže na vas. I eto poslovne prilike!

Ovo je možda splet srećnih okolnosti, ali krenimo korak dalje: konačno se organizuje radionica tipografije koju ste čekali mesecima. Inostrani predavači, ljudi iz struke, mnogo kolega. Kako se tu snalazite?

Prirodno je da vam možda i nije prijatno kada ste sami i okruženi mnoštvom neznanaca. Ali kao što ste profesionalac u poslovanju i dogovorima s klijentima, takvi treba da budete i kada su prilike manje formalne, a jednako važne.

Nećemo vam ukazivati na to šta treba da uradite ili kažete, ali potrudite se da izbegnete situacije koje ovde navodimo.

1. Hvalisavac

Naravno da želite da budete primećeni, ali izaberite pravi način. Umesto da bez prestanka pričate o svojim uspesima, postavite prava pitanja. Ljudi duže (i lepše) pamte one koji umeju da slušaju od onih koji su agresivni prema njihovoj prvoj impresiji. Uz to, tako ćete ostale učesnike „naterati” da se raspituju o vama.

2. Follower

Da ovo pojasnimo: ne morate da razgovarate samo sa onima za koje svi znaju (predavači, investitori, poznate ličnosti). Oko njih će sve vreme biti gužva, pa su male šanse da uopšte dođete o reči. Zato bolje potražite one koji vam deluju interesantno i sa kojima će razgovor biti zabavan. Još bolje ako nije samo o poslu!

3. Sitna riba

Nema razloga da umanjujete svoj značaj i tako pokušate da na sebe skrećete pažnju. Ne govorite da ste početnik, predstavite to kao započinjanje samostalnog biznisa i uživanje u novim izazovima. Pomenite neku interesantnu situaciju i postanite „onaj sa odličnom pričom o…”. Naravno, priča mora da bude istinita. Na kraju se uvek sve sazna i proveri.

4. Ćutolog

Iako ne treba da ispričate celu svoju životnu priču i nije loše da budete pomalo misteriozni, ne možete baš ni da ćutite. Ako niste uspeli da se priključite nekoj grupi, priđite nekom drugom ko je „dobar, a slučajno sam” ‒ kao i vi. Nema razloga da odlične poslovne prilike propustite jer ste čitavo veče sami stajali u nekom uglu. Na kraju krajeva, biće vam dosadno.

Ovakvi događaji traže pripremu. Ne treba da stojite pred ogledalom i vežbate, ali razmislite kako biste se najlakše (i najtačnije) predstavili u dve rečenice. Iako sve to znate, retko ste u prilici da ključne stvari o sebi skupite u desetak sekundi. A to je dovoljno za početak.

I na grupnim događajima važe ista pravila kao i u „stvarnom” životu: ne pijte previše, ne prekidajte sagovornika, saslušajte šta ima da kaže i obratite pažnju na govor tela jer tako govorite i kad ćutite.

Što ste češće na ovakvim događajima, sve će vam lakše biti. Kao i kod ostalih znanja, i za networking su ključne osnove i bilo bi dobro da ih proučite. Profesionalna znanja stalno nadograđujete; zašto biste zanemarili rad na sebi? Nova poznanstva su neprocenjiv izvor budućih poslovnih prilika, a možda i početak divnog prijateljstva.