Ne mislimo samo na vrhunske biznismene i direktore korporacija. Mislimo na uspešnost na svakom poslovnom polju.

Niko, ili gotovo niko za sebe neće reći da nije dobro društvo. Sa druge strane, zavladalo je mišljenje da se harizmatične „zvezde” rode takve: umeju da privuku (i održe) pažnju, nasmejani su, uvek imaju novu, fantastičnu, duhovitu priču… Istina, neki ljudi jesu prirodno otvoreni, nisu sramežljivi i prija im da budu u središtu pažnje. Svi ostali su to naučili.

Univerzitet UCLA je sproveo studiju u kojoj su ispitanici rangirali osobine, navike i (društvene) pojave koje njima privlače pažnju. Od 500 ponuđenih pojmova, trebalo je da se odluče za 20 i da ih rangiraju. Iznenađujuće, ali među prvih 10 nisu pomenuti ni društvenost, ni izgled, ni inteligenciju. Naprotiv, prva tri mesta zauzeli su iskrenost, otvorenost i umeće slušanja drugog. Osobine koje su naučene i razvijane.

Istraživanje kompanije Talent Smart, sa preko milion učesnika, pokazalo je ne samo da su navedene osobine vrlo poželjne, već i da su njihovi nosioci uspešniji u poslu, lakše dobijaju unapređenja, rado ih biraju za vođe timova i menadžere projekata...

Zato vam predstavljamo 10 načina kako da sve oči budu uprte u vas – na pravi način.

1. Postavljajte pitanja

Najčešća greška jeste da se koncentrišete na ono što ćete sledeće reći ili na ono šta ćete saznati od sagovornika, pa da prestanete zaista pažljivo da slušate. Zato pitajte. Tako će i sagovornik znati da ga slušate, a saznaćete možda i više od onog što je želeo da otkrije.

2. Odložite telefon

Ukoliko ne možete da se odvojite od telefona, utišajte ga i ne proveravajte pristigle poruke svakih nekoliko minuta. Stavite se u poziciju svog sagovornika: kada je njegova priča na vrhuncu, vi proveravate da li vas je neko zvao. Nema jednostavnijeg načina da mu poručite da je dosadan. Sem zevanja. Ne zevajte.

3. Bez predrasuda

Ne verujte pričama i nagađanjima. Potrudite se da sagovornicima date šansu i sami stvorite mišljenje o njima. To ne znači da svima treba verovati po svaku cenu, ali sagledajte situaciju i iz njihovog ugla. Zamislite kako bi vaši uspesi zvučali iz perspektive onoga koga ste u nečemu nadmašili ili pobedili.

4. Od pažnje se ne živi

Ne morate da budete junak svake priče. Sem u vrlo retkim slučajevima, uspeh je timsko postignuće. Ne zaboravite da pomenete i sve one koji su vam pomogli na putu do vrha.

5. Uvek verni sebi

O ključnim stvarima – poslovnim i životnim – morate da imate mišljenje. I ne možete da ga promenite svako malo, u zavisnosti od situacije i okruženja. Poslednje što želite jeste da vas smatraju nepouzdanim.

6. Neka telo govori

Gestovi, mimika i ton koji koristite dok govorite – to je ono što privlači pažnju, čak i sa suprotne strane prostorije. Gledanje sagovornika u oči, neprekrštanje ruku, smešak… Iskoristite bar ove osnovne „trikove”.

7. Nema drugog prvog utiska

Imate sedam sekundi. Bez premotavanja. Prava leđa, snažan stisak ruke i osmeh uvek ostavljaju dobar utisak.

8. Nomen est omen

Morate da zapamtite imena. Najjednostavniji trik jeste da ime odmah ponovite kada se i sami predstavljate: „Drago mi je, Marko, ja sam Petar.” Ako niste čuli kako se sagovornik zove, odmah pitajte; posle će biti prekasno. I ne zaboravite da se i za vreme razgovora sagovorniku obratite imenom.

9. Snaga dodira

Kada nekoga za vreme razgovora dodirnete, proizvodite oksitocin, koji stiže do mozga i stvara pozitivnu asocijativnu vezu i tako „pamtite” svog sagovornika. Ukratko – ako nekog dodirnete, znači da je ostavio dobar utisak. Naravno, pazite koga, kako i kada dodirujete, jer efekat može da bude i potpuno suprotan.

10. Ravnoteža

Ako osećate strast prema svom poslu, to znači da u njemu zaista uživate. I to je odlično. Ali ako ne umete da se odmaknete od tema vezanih samo za posao, nećete dugo biti interesantni. Pronađite balans između posla i uživanja. Da bi drugi uživali u razgovoru s vama.

Šta je zaključak? Srećom, emocionalna inteligencija se uči, vežba i razvija. U idealnim uslovima, ova znanja stičete još za vreme školovanja. Tako postajete celovit, sposoban i uspešan stručnjak, sa kojim je zadovoljstvo raditi i sarađivati. Kolega kakvog bi svako poželeo.