Ima li razlike između etike u privatnom i profesionalnom životu?

Svi znamo šta znači moralno ponašanje. Takođe, svi za sebe mislimo da se ponašamo u skladu sa tim nepisanim pravilima. Setite se Sokrata: „Niko ne čini zlo namerno“. Da li je tako i u poslovanju?

Osnovni cilj svakog poslovanja jeste ostvarivanje profita. U borbi za pribavljanje novca malo je mesta za moralna načela. Međutim, bez poštovanja ovih načela, biznis bi prestao da postoji.

Poslovanje počiva na poštovanju dogovora i ugovora – osnivačkog, partnerskog, investicionog, o radu, o delu… To je obavezujući dokument i zakon osigurava da će svaki član ugovora biti i poštovan. Ukoliko se to ne dogodi, kažnjavaju se i kompanija i odgovorni pojedinci. Još važnije, kompanija gubi ugled i smanjuje mogućnost sticanja novih poslovnih partnera.

Isto tako, lako je navesti šta je pogrešno i nedopustivo. Deca nikada ne treba da rade. Ne treba nuditi i primati mito. Bez dozvole ne treba koristiti materijale, proizvode i ideje koji su tuđe, zaštićeno vlasništvo. Ipak, mnogo je više situacija u kojima dobro i loše nisu ovako jasno razdvojeni.

Upravo se u tome ogleda etika vašeg poslovanja, najviše i najlakše u kriznim situacijama ili u trenucima kada kompanija prolazi kroz promene. Primera radi, loše poslovanje dovelo je do promene menadžmenta. Iako možda ne znate šta će se sve promeniti na vašem radnom mestu, i dalje treba da svoj posao obavljate na najbolji mogući način, čuvate poslovne tajne i prema radu i svojim kolegama se odnosite s poštovanjem.

U turbulentnim situacijama sve ovo je još važnije. Strah od gubitka posla mnoge zaposlene stavlja u poziciju da biraju između sopstvene koristi i dobrobiti nekog od kolega. Tada se poslovna etika u stvari izjednačava sa onom životnom – svodi se na to da li birate sopstvenu korist ili opšte dobro, bez obzira na posledice. Sve ove situacije i odluke čine poslovni kodeks.

Kako definisati poslovni kodeks

To je skup vrednosti od kojih kompanija nikada ne odstupa. Kodeks se ogleda u načinu na koji vi i ostali zaposleni živite i radite. Ukratko, i vi i vaše kolege treba da znate šta je dobro i loše u poslovnom svetu i da se uvek ponašate na način koji je „dobar”. Poslovna etika nije poslovni cilj, nema zadati rok do kog je treba ostvariti, niti dobijate nagradu ukoliko se ponašate u skladu s poslovnim kodeksom.

Sa druge strane, ozbiljne kompanije ništa ne prepuštaju slučaju. Zato i imaju propisan, napisan i dostupan poslovni kodeks, koji sadrži sva pravila i preporuke za ponašanje na radnom mestu. Etika se, nažalost, ne podrazumeva i zato je ovakav dokument neophodan.

Kompanije sve češće za svoje zaposlene organizuju obuke na kojima ovladavaju tehnikama za prevazilaženje problema iz sfere etike u poslovanju. Kroz precizno osmišljene oglede zaposleni uče kako da izbegnu ili reše svaki poslovni moralni izazov.

Kao i u svim drugim oblastima, najbolje se uči iz primera. Zato je neophodno da se ovog kodeksa najpre i najviše pridržavaju rukovodioci. U Velikoj Britaniji organizovano je istraživanje koje je obuhvatilo 100 malih preduzeća, koje je pokazalo da zaposleni rado slede ponašanje rukovodstva, jer ga prihvataju kao model koji dovodi do uspeha.

Svoju poslovnu etiku treba podeliti i sa javnošću. Kompanije to najčešće čine kroz društveno odgovorne aktivnosti, koje biraju u skladu sa misijom i vizijom svoje kompanije. Tako generišu i dobre odnose s javnošću i promociju sopstvenog poslovanja.

Na primer, po istraživanju koje je među „običnim” ljudima sproveo Institut „Reputation“, Majkrosoft važi za kompaniju sa najobuhvatnijim društveno odgovornim aktivnostima i čak 93 posto zaposlenih to s ponosom ističe. Tako zaposleni postaju ambasadori brenda svog poslodavca, a usmena preporuka nema cenu. Istraživanje je pokazalo i da je upravo takva preporuka ključna, jer se 60 posto ispitanika za neki proizvod ili uslugu odlučuje po preporuci. Osim toga, 42 posto ispitanjh – bilo da su zaista imali iskustvo s nekom kompanijom ili nisu – mišljenje o kompaniji stvaraju na osnovu toga da lje njeno poslovanje društveno odgovorno.

Zato poslovna etika mora da bude sastavni deo poslovanja i marketinških planova, način na koji se uspostavlja i održava kontakt s korisnicima i partnerima, modus operandi koji vodi do uspeha.

Ako ponosno ističemo moralna načela kojih se držimo u životu, zašto ne bismo na isti način govorili i o svom poslovanju?