Komunikacija sa potrošačima i oglašavanje poslednjih godina ubrzano se prebacuju na digitalne medije. Preciznije pogađanje ciljne grupe, ekonomičnost, efikasnost – samo su neki od razloga zbog kojih internet postaje glavni kanal komunikacije. Jedan od najvažnijih elemenata u tom nizu jeste veb sajt. On je lice vaše kompanije na internetu i od njega umnogome zavisi kako će je vaši kupci i klijenti doživeti.

Kreiranje nove veb stranice za vašu kompaniju može delovati primamljivo i zabavno: biranje boja, fotografija, upoređivanje različitih fontova i slično. Međutim, ako želite da napravite stranicu koja će zaista da privlači vaše potrošače i klijente, nije dovoljno da se posvetite samo njenom izgledu.

Pre nego što krenete u zabavni deo posla sa dizajnerom, odvojite malo vremena kako biste sebi postavili nekoliko važnih pitanja. Čak i ako već imate veb stranicu, odgovori na ova pitanja vam mogu pomoći da uvidite kako možete da poboljšate svoj veb sajt.

Pred vama su tri pitanja koja je izdvojila Megi Biroskak iz kompanije Jimdo, koja se uspešno bavi kreiranjem i vođenjem internet-sajtova.

1. Ko su naši posetioci?

Pravi odgovor nije „svi“.

Kada odredite ko je vaša ciljna grupa, sadržaj i ton kojim im se obraćate, struktura i svi elementi vaše veb stranice polako će pronaći svoje mesto. Pre nego što kažete: „Da, znam ko je moja ciljna grupa i ko su moji klijenti", proverite da li možete da odgovorite na ova pitanja o njima:

Da li oni znaju za vašu kompaniju?

Koliko znaju o vašem poslu i proizvodima?

Za šta su oni zainteresovani?

Kakvu poruku želite da im prenesete?

Čak i ako imate određenu ciljnu grupu, i među pojedincima u toj grupi mogu postojati razlike. Na primer, jedan deo njih mogu biti sadašnji klijenti i kupci, a drugi potencijalni klijenti i kupci. Obe grupe će doći na vašu internet-stranicu u potrazi za različitim informacijama. Prepoznavanje razlike i planiranje u skladu s tim pomoći će vam da budete sigurni da su obe grupe pronašle to što traže. I to brzo.

Novi posetioci: Ako ste tek pokrenuli stranicu svoje kompanije, ili kao slobodan dizajner nudite svoje usluge, vaši posetioci su uglavnom novi. A vi treba da im se predstavite na najbolji način. To znači da treba da im objasnite ko ste i koje usluge pružate, ali i da im date dovoljno razloga da vas pozovu.

Posetioci koji već dolaze na vaš sajt: Ako vodite veb stranicu kompanije ili organizacije, sa kalendarom događanja, blogom, itd., i ako već znaju ko ste i šta nudite, vaši posetioci će se vraćati na vaš sajt zbog novih i zanimljivih sadržaja koje im nudite.

Važno je da objasnite šta vaša organizacija radi, ali mnogima od vaših posetilaca neće trebati te informacije. Njih zadržite zanimljivim sadržajem.

Najčešće su posetioci stranica mešavina obe grupe, te je zato važno da vaš sajt nudi nešto i jednima i drugima. Ako već imate veb stranicu, uz pomoć Guglove analitike možete saznati više o svojim posetiocima i prilagoditi ceo sajt vašem cilju.

2. Šta su tri najvažnije stvari koje bi posetioci trebalo da učine kada dođu na veb stranicu?

Nakon što ste odgovorili na prvo pitanje o svojoj ciljnoj grupi, sada treba da odredite šta zapravo želite da oni urade kada dođu na vašu internet-stranicu. Ako ste pronašli dobrog programera i veb dizajnera, oni će vas i sami pitati šta je cilj veb stranice.

To pitanje jeste prilično opšte. Cilj može biti širenje informacija, zarada novca, pozicioniranje brenda... Njihovo pitanje je dobro, ali vi treba da ih usmerite na pravi način. I to tako što ćete odrediti prioritete – tri prioriteta, ne jedan, ne ni deset njih.

Neki od odgovora na pitanje mogu da budu: prijavite se na stranicu (sing up), donirajte (ako je u pitanju dobrotvorna organizacija), kupite (ako je u pitanju internet-prodavnica), kontakt-informacije, više o proizvodu ili uslugama, portfolio (posebno važan za frilensere koji nude svoje usluge), najnovije vesti itd.

Sve što nije među vaša tri prioriteta i dalje može da se nađe na vašem sajtu, ali ne bi trebalo da bude istaknuto koliko prve tri stvari. Ako budete od svojih posetilaca tražili da izvrše previše akcija, vrlo je verovatno da će na kraju otići sa sajta ne ispunivši nijednu.

3. Koji materijal treba da spremim?

Ako ste odgovorili uspešno na prvo i drugo pitanje, onda ćete znati i koji su vam elementi potrebni. Sve što se ne uklapa u odgovore na prva dva pitanja – suvišno je.

Neki od elemenata na koje bi trebalo da obratite pažnju jesu – slike, tekst i dodaci – video-materijali, logo, ikonice za društvene mreže i slično.

Slike su važan deo sajta i pomažu vam da uspostavite stil i emociju koju želite da prenesete posetiocima. Dobre su za razbijanje teksta, a uz sve to doprinose dobrom utisku.

To ne znači da treba da pretrpate vaš sajt lepim fotografijama i slikama. Kao i u prethodnom pitanju, važno je da odredite prioritete. Izaberite fotografije za pozadinu, fotografije proizvoda ili ukoliko nudite usluge – vašu fotografiju. Važno je da sve fotografije budu visokog kvaliteta i da izgledaju profesionalno.

Tekst – Verovatno ste već nebrojeno mnogo puta čuli da je sadržaj kralj. Posvetite se posebno tekstu koji se odnosi na vas, vašu kompaniju ili brend. Ispričajte dobru priču. No, ne preterujte sa količinom teksta. Ljudi danas sve manje čitaju. Ako zaista želite da se čuje i vidi nešto više o vama ili vašim proizvodima, kažite to u manje rečenica ili uz dobar video. U početnoj fazi izrade sajta najvažnije je da ispunite deo „O nama“ i kontakt-informacije. Sadržaj koji ćete kasnije postavljati treba da planirate detaljno i on predstavlja proces za sebe.

Iako zahtevi koji se navode u ovom tekstu sugerišu da je pravljenje kvalitetne stranice beskrajan posao, ovaj zanat se može naučiti relativno brzo. Ako želite uspešno da se bavite digitalnim medijima i strategijama koje vam u tome mogu pomoći, više o tome saznajte ovde.