Nastup pred publikom nije mala stvar. Ali – kao i većina drugih izazova – rešava se dobrom pripremom i vežbom

Da bi željenu informaciju preneli jasno, precizno i zanimljivo, vrhunski govornici uvek obraćaju pažnju i na svoje govorne veštine i na govor tela, jer je to najbolji način da privučete i zadržite pažnju slušalaca.

Zato svaki korak i svaki detalj treba pažljivo isplanirati. Evo kako da u tome uspete.

Korak 1 – kada saznate šta se od vas traži

Osnovna tema je već definisana, ali ostalo je na vama. Napravite teze koje želite da razradite. Stručnjaci za javne nastupe razvili su odlične podsetnike za svaku etapu planiranja. Dakle, zapamtite akronim REAL i uvek budite: relevantni svojoj publici, elokventni, ali svima razumljivi, artikulisani i u misli i u izrazu i ležerni, jer ste ovladali materijom i postali ekspert.

Ne zaboravite da prva verzija (skoro) nikada nije dobra. Zapišite šta je vama važno, a zatim i ono što je vašim slušaocima relevantno. Mesta gde se ta dva skupa preklapaju – to je težište vašeg izlaganja. Onda napišite drugu verziju. Pa i treću. Sve dok niste potpuno zadovoljni.

Korak 2 – razrada vašeg govora

Pažljivo birajte naslov. Sastavite listu potencijalnih naslova i odlučite se za onaj koji je i interesantan i maštovit. Tako će se vaš govor istaći u programu predavanja, povećaće očekivanja publike i vama obezbediti težište.

Kada počnete pisanje govora, uvek imajte na umu da ste vi stručnjak za datu temu; vaši slušaoci nisu. Najveći izazov je preneti ključne informacije, zadržati pažnju i biti siguran da su vas svi razumeli.

U izlaganje uključite različita mišljenja ili viđenja. Unesite životne priče i svoja ili tuđa iskustva – morate da održite autentičnost. Nemojte da se plašite brojeva – vi ste ekspert, očekuje se da predstavite i statistiku. Naravno, slušaoci moraju da imaju „koristi” od vašeg predavanja. I merite vreme!

Korak 3 – najkasnije 24 sata pre nastupa!

Uvežbajte svoje izlaganje, ali ne preterujte. Ako sve znate napamet, gubi se prirodan tok rečenice i misli. Ipak, morate odlično da znate (i uvežbate) kako ćete započeti i završiti.

Onda se dobro odmorite i pijte dovoljno vode. A pre svega – izaberite šta ćete obući.

Korak 4 – pre samog nastupa

Idite do toaleta. Ne rizikujte.

Korak 5 – za govornicom

Ispravite leđa i opustite ramena. Pogledom pređite preko publike. Udahnite duboko i… počnite.

Idealno je da imate početak za pamćenje. Slobodno iskoristite glumačke vežbe, neočekivane zvukove, tražite od slušalaca da zažmure… Upotrebite sve što će zaokupiti pažnju publike.

Evo jednostavnog plana: u prva dva minuta slušaoce upoznajte sa temom svog izlaganja. Predavanje podelite u bar tri segmenta. Ako mislite da nemate dovoljno materijala, držite se školskog principa: uvod – razrada – zaključak. Poslednja tri minuta iskoristite za ideje koje su nova polazišta i koje proizlaze iz onoga što ste prezentovali.

Nikada se ne izvinjavajte ako ste negde pogrešili – ispravite grešku i nastavite. Gledajte u publiku ili makar u zamišljenu tačku u publici – morate da imate „ključnog” slušaoca i da se njemu obraćate.

Gestikulirajte, ali ne mašite. Ne zaboravite pauze – to su vaši scenski efekti. Ne preterujte s humorom, ali nemojte ni da ga izostavite. Bez dvosmislenosti i bez žargona. Ne zaboravite da ostavite vreme i za eventualna pitanja iz publike.

Zaboravite na strah – vi to sve zaista znate. Ne bi vas pozvali bez razloga. Vi ste lice svih informacija koje prenosite. Istovremeno, vi ste često i lice kompanije ili ustanove koju predstavljate. Zato verujte u sebe makar onoliko koliko su drugi verovali u vas kada su vas izabrali za govornika.

Kvalitetna obuka za PR menadžere obuhvata i domen obraćanja javnosti. Ako želite da se bavite ovim poslom, uporedo brusite i pisanu i verbalnu komunikaciju.