Istraživanje boja i njihovog uticaja na potrošače samo je jedna od brojnih zanimljivih tehnika kojima se bave marketinški stručnjaci

Korišćenje boja u marketingu je možda jedna od najzanimljivijih tema oko koje se uvek diže dosta prašine. Mnogi smatraju da je psihologija boja od vitalne važnosti za savremeni marketing, dok drugi tvrde da su to samo anegdote kojima marketinški magovi bacaju prašinu u oči.

Zašto pitanje upotrebe boja izaziva toliko rasprava?

Istraživanja Univerziteta Tisajd u Engleskoj pokazuju da elementi kao što su lični ukusi, iskustva, odrastanje, kulturne razlike, kontekst itd. često određuju to kako pojedine boje utiču na nas. Tako su tvrdnje da žuto i ljubičasto nužno izazivaju intenzivne emocije tačne koliko i predviđanje tarot karata.

Međutim...

Prema brojnim marketinškim istraživanjima koja su sprovedena, približno 85 posto ljudi navodi boju kao glavni razlog kupovine određenog proizvoda. Čak 93 posto njih je izjavilo da im je pri kupovini proizvoda bitan isključivo izgled – boja povećava razumevanje i čitljivost.

Možda se u odabiru boje za određeni brend ne može osloniti samo na ustaljena ili populistička viđenja jedne boje, ali svakako da boje imaju uticaja. Zbog toga mnogi marketinški stručnjaci kažu da je pravi put: osmislite identitet brenda, a onda pronalazite boju koja će ga oslikavati.

Evo kako su određeni brendovi pronašli boje i kako one utiču na nas.

CRVENA:

Emocije:

- izaziva jake emocije,
- odvažnost,
- uzbuđenje i
- ljubav.

Upotreba crvene boje u marketingu:

Smatra se da crvena boja ubrzava otkucaje srca i podstiče apetit, pa je mnogi restorani koriste kao deo enterijera. Takođe pospešuje brzu prodaju, jer obično označava popuste, akcije, proizvode koji su na zalihama. Često se koristi za uticaj na impulsivne potrošače.

Kao simbol ljubavi često je koriste brendovi koji žele da ostvare prisnost sa potrošačem, da pokažu da je brend deo doma i porodice.

Brendovi koji je koriste: Mekdonalds, Netfliks, Lego, CNN, Adob, Nintendo, Koka-Kola, Avis, Tojota, H & M....

ŽUTA:

Emocije:

- optimizam,
- vedrina,
- toplina i
- energija.

Žuta boja u marketingu:

Žuta boja podstiče komunikaciju, izaziva vedrinu i pokreće na aktivnost. Često se koristi za privlačenje pažnje u izlozima.

Brendovi koji je koriste: IMDB, Nikon, Ferari, Šveps, Gud jir, Ikea, DHL, Sprint...

PLAVA:

Emocije:

- poverenje,
- smirenost,
- stabilnost i
- čistoća.

Plava boja u marketingu:
Obično je koriste banke i poslovne kompanije u uređenju enterijera, jer izaziva smirenost i daje osećaj poverenja. Plava boja podstiče i produktivnost, podseća na vodu, nebo, koji su deo nečeg prirodnog i stalnog. Daje osećaj sigurnosti i moći, ali i čistoće.

Brendovi koji je koriste: Fejsbuk, Tviter, LinkedIn, Skajp, Vimeo, Oreo, Ford, Amerikan ekspres, Del, Oral B, NASA...

ZELENA:

Emocije:

- priroda,
- sklad,
- ekološka svest i
- zdravlje.

Zelena boja u marketingu:

Podseća na zdravlje, prirodu, rast i razvoj, ali i na novac i bogatstvo. Odmara oči, te se često koristi za detalje u salonima i prodavnicama.

Brendovi koji je koriste: Android, Hol fuds, BP, Tropikana, Land rover, Starbaks, Džon Dir, Animal planet...

Istraživanje boja i njihovog uticaja na potrošače samo je jedna od brojnih zanimljivih tehnika kojima se bave marketinški stručnjaci. Da bi se izdvojili i pronašli pravi put do svojih potrošača, koji su zatrpani hiljadama poruka i sadržaja, oni moraju stalno da pronalaze nove kanale, nove metode, istražuju najrazličitije sfere društva, da budu upućeni u razna dešavanja i novitete.

Karijera u marketingu je zato idealna za one koji vole da istražuju, bave se psihologijom, vole da otkrivaju šta nas pokreće, kako kupujemo, kako se menja tržište i naše odluke… Ako vas ovaj svet zanima, razmotrite upisivanje obrazovnog programa u domenu marketinga, a kada sledeći put budete u samousluzi stanite i zapitajte se – zašto ste kupili ovaj, a ne onaj proizvod.