Izbegnite greške pri pokretanju startapa
Naravno da nikome od nas nije lako da prizna da nešto ne zna ili da je pogrešio. Strahovi su još veći kada započinjemo poslovni poduhvat u koji smo uložili novac, vreme i trud. Zato je za startap praktično neophodno učiti iz tuđih grešaka. Predstavićemo vam najčešće greške, dokazane „ubice” svakog poslovnog uspeha.
Samo jedan osnivač
Kada tražite sredstva za svoj posao, činjenica da ste sami zvuči vrlo loše. Sigurno imate porodicu i prijatelje; slučajne poznanike ili kolege s fakulteta; onda i neke poslovne poznanike. Da li je moguće da baš niko nije hteo sa vama da se upusti u posao? Nađite partnera.
Pogrešno izabrana niša
Pronaći polje poslovanja koje konkurencija još nije zauzela jeste jedan od osnovnih razloga za pokretanje biznisa. Međutim, takva niša za biznis mora da ima smisla: minival trepavica za retrivere sigurno nije put do uspeha.
Svojeglavost
U stvari – to je odbijanje da se prilagodite. Nema poslovanja koje ovo može da preživi. Vremena se menjaju, sistemi se menjaju, sve se menja. Zato se i vaš pristup mora promeniti kad god je to neophodno.
Loši programeri
Preko 90 posto startap poslovanja funkcioniše onlajn. Treba vam moderna, jednostavna, ažurirana veb strana na kojoj će (potencijalni) korisnici i saradnici u svakom trenutku moći da pronađu sve relevantne informacije. Zato ne smete da štedite na programerima. Onih stvarno dobrih ima vrlo malo. Ne propuštajte priliku da ih ugrabite na vreme.
Bez ciljne grupe
Morate da odlučite za koga (tačno) radite i stvarate. Zatim morate da budete sigurni da ti ljudi postoje. Samohrane majke sa dvoje i više dece, koje su mlađe od 40 godina možda nisu brojne, ali postoje; penzioneri koji voze monocikl i povremeno im treba servis za točak – ne postoje.
Premalo ili previše ulaganja
Koliko uložite, toliko ćete i dobiti. Zato ne štedite, jer uskraćujete samo sebi. Sa druge strane, da imate dovoljno novca, ne biste se odlučili za startap. To znači da ste odnekud pozajmili novac koji treba i morate da vratite. Čvrsta finansijska konstrukcija i dobar savetnik uštedeće vam mnogo nerava.
Odnos s investitorima
Nikada ne gubite iz vida činjenicu da vi poslujete zbog korisnika, a ne zbog investitora. Oni su verovali u vas i to je odlično, ali nikada se niste dogovorili da oni stvaraju ili određuju vašu poslovnu politiku. Granice postavite na vreme.
Korist ili korisnik
Novac možete da zaradite i kasnije. Izgubljenog korisnika ne možete da vratite. Samo je zadovoljan korisnik razlog da podnesete određene poslovne žrtve.
Čiste ruke...
...ne donose uspeh. Ne mogu svi problemi da se reše kodiranjem i dizajnom. Podrazumeva se da poslujete pošteno i u skladu sa zakonom, ali morate i da se upoznate s ljudima s kojima radite. Da – makar na početku – sami i počistite kancelariju i sami skuvate kafu i za sebe i za klijente.
Bez konflikta
Ovo jeste mnogo lakše reći nego učiniti. Međutim, sukobi između osnivača mogu da znače i kraj poslovanja. Svađe su sastavni deo i privatnog i poslovnog života, ali dajte sve od sebe da svaki sukob koji nije od ključne poslovne važnosti – izbegnete.
I, koliko je sve ovo jednostavno? Naprotiv, vrlo je komplikovano. Ali vredi. Kada jednog dana budete nastupali na TED-u i pričali o svojim počecima, bićete ponosni. Nadamo se da će vam ovi saveti pomoći da postanete uspešan preduzetnik.
VUČIĆ U JEDNODNEVNOJ POSETI BRISELU: Predsednik Srbije u utorak će imati niz važnih sastanaka