Kaže se da je preporuka zadovoljnog klijenta najbolji marketing. Ipak, u svetu medija to više nije dovoljno. Čak se i uspešnim kompanijama koje celokupan kredibilitet zasnivaju na hvalama koje se šire od usta do usta ponekad učini da nešto nedostaje. A mnogi toga postanu svesni tek kada u medijima vide konkurenciju kako naširoko svuda priča o svom poslovanju.

To je upravo ono nešto što njima nedostaje – saopštenje za medije. Kako bi firma nesmetano poslovala neophodno je da u svom timu, između ostalih zaposlenih, ima i sposobnog PR menadžera. Ako kompanija nema osobu zaduženu za odnose s javnošću, kad-tad će izgubiti preimućstvo nad konkurencijom.

Ako vas interesuju odnosi sa medijima, način na koji se kreira identitet, imidž i reputacija firme i kako se razvijaju i održavaju poslovni odnosi u firm i van nje, pred vama su neki od saveta koji vam u tome mogu pomoći.

1. Sledite stilska pravila

Kao što promotivni materijal mora biti napisan po marketinškim zakonitostima, tako i saopštenja za medije imaju određeni opšteprihvaćen stil. Pre nego što počnete da pišete, upoznajte se sa tim pravilima, koja nisu preteška. Odgovori na pitanja – ko, šta, kad, gde, zašto i kako su, primera radi, sastavni deo svakog saopštenja za javnost.

2. Uradite vaš „domaći zadatak“

Ništa ne odbija tako lako i brzo urednike kao kada prime saopštenje koje ne odgovara njihovoj ciljnoj publici, odnosno čitaocima. Nema smisla da šaljete saopštenje o vašoj novoj opremi za ribolov novinama ili blogu koji se bave enterijerom.

Odvojite neko vreme za pregledanje novina, časopisa i blogova kojima biste mogli da pošaljete svoje saopštenje. Budite sigurni da se priča o vašem poslovanju poklapa sa vrstom priča koje se inače objavljuju u tim medijima. Ukoliko to ne učinite, vaše saopštenje će završiti u smeću, a vaš trud i vreme uloženi u pisanje biće uzaludni.

Uz to, možete steći reputaciju neodgovorne i nemarne osobe koja samo otaljava posao i ujedno narušiti imidž svoje kompanije. Podjednako je važno i da ne pošaljete saopštenje pogrešnom uredniku u pravim medijima. Iako će neki urednici odvojiti malo vremena da proslede vaš materijal na pravu adresu, drugi to neće učiniti. Jednostavan telefonski poziv redakciji može rešiti taj problem. Predstavite se i pitajte za ime osobe kojoj bi trebalo da se obratite. I, ma koliko banalno zvučalo, ne zaboravite da upišete ispravno ime i prezime osobe kojoj se obraćate.

3. Stavite se u poziciju urednika

Iako su neretko prezauzeti, urednici su uvek u potrazi za dobrom pričom. Kad se novinari ili urednici nađu u situaciji poznatoj kao „mrtav dan" ili nedelja, oni će se često okrenuti hrpi saopštenja za javnost na njihovom stolu, nadajući se da će naći priču koja je zanimljiva. A to je idealna prilika za kompanije da dobiju besplatan publicitet.

No, posao urednika nije da vam daju besplatan publicitet. Njihov posao je da najnovije vesti i informacije proslede svojim čitaocima. To je razlog zašto je ključno da vaše saopštenje sadrži informacije koje će im na neki način koristiti. Razmislite o tome zašto bi urednik želeo da iskoristi vašu priču i to pre nego što počnete da je pišete.

U redu je da pišete o svom novom proizvodu – ali ne zaboravite da istaknete koji će sve ljudi imati koristi od tog proizvoda i kako će taj proizvod da im olakša savladavanje određenog problema.

4. Pređite na stvar

U novinarstvu, mnogi članci su pisani u formi obrnute piramide. To znači da su najvažnije činjenice na prvom mestu. Većina urednika neće pročitati ceo tekst, osim ako im ne skrenete pažnju nečim čak i kada samo pogledom prelete tekst. Zato se potrudite da budete što precizniji, jasniji i da što pre dođete do poente. Naslov i prva rečenica vašeg saopštenja su ključni.

5. Proveravajte da li su vaši tekstovi stigli na pravu adresu

Iako većina novinara tvrdi da mrze telefonske pozive u kojim ih ljudi ispituju da li su dobili neki tekst, ti pozivi su često i nužno zlo. Uz sve veći broj saopštenja za javnost koje novinari dobijaju svakodnevno, jedan telefonski poziv ili i-mejl uredniku ili novinaru mogu biti ključni za objavljivanje vašeg saopštenja.

Ipak, zapamtite da je za izgradnju odnosa sa medijima potrebno strpljenje. Ako odlučite da sa zaposlenima u medijima stupite u kontakt telefonom, pitajte da li ih ometate. Pokažite im saosećanje i da razumete pritiske koje oni trpe. Zabeležite koje je najbolje vreme za pozive i trudite se da ga u budućnosti poštujete.

Ukoliko želite da ovladate najnaprednijim znanjima potrebnim za efikasnu komunikaciju sa ciljnim grupama u javnosti i da savladate tehnike kojima ćete uticati na njihovo mišljenje i ponašanje radi formiranja pozitivnog imidža kompanije u javnosti, razmislite o karijeri PR menadžera.