Kako da napravite dobar biznis-plan
Poslovni plan na mnogo načina podseća na vašu listu za kupovinu – mora uključivati stvari koje volite, ali i namirnice koje su vam potrebne. Za različite poslovne poduhvate važe različita pravila, ali kakva god da je vaša ideja, ovih pet načina pomoći će vam da napravite dobar biznis-plan.
Uradite SWOT analizu
Verovatno ste već čuli za ovaj termin. Metod je kreirao Albert Hamfri sa Stanford univerziteta koristeći 500 najboljih kompanija na svetu (Fortune 500). SWOT analiza služi za definisanje četiri kategorije: snage, slabosti, prilike i pretnje. Ovom tehnikom strategijskog menadžmenta u vezu se dovode snage i slabosti preduzeća sa šansama i pretnjama u eksternom okruženju, što utiče na smisleno donošenje odluka.
Kada se izvede pravilno, SWOT analiza po pravilu vodi do jednostavne, a efektivne strategije.
Predvidite prodaju
Nekoliko meseci pre nego što lansirate proizvod ili uslugu trebalo bi da pokušate da predvidite prodaju. Ovde je najbolje ići do najsitnijih detalja, kao što su prosečni prihod po artiklu,, prosečne cene artikala i troškovi. Formula za ovaj aspekt je jednostavna i glasi: Prodaja = jedinice x prihod.
Precizno definišite misiju i viziju
Svako ko je makar i samo razmišljao o pokretanju biznisa u stanju je da satima priča o svojim ciljevima i ambicijama. Ipak, misija i vizija se moraju sažeti na minimum prostora. Pošto se ova dva pojma često mešaju, pokušaćemo da ih razjasnimo. Izjava o misiji tiče se onoga što vaš biznis znači za potencijalnog klijenta, zaposlenog ili vlasnika. S druge strane, vizija bi trebalo da govori o tome gde svoj biznis vidite za tri godine. Kod formulisanja ove dve tačke takođe važi deviza – manje je više. Neverovatno je koliko jasno definisane misja i vizija pomažu i samom preduzetniku.
Postavite sebi pitanja: Da li definicija opisuje moj biznis na način koji pobeđuje konkurenciju? Da li bi potencijalni klijent prepoznao iz teksta čime se bavimo?
Razvijte priču
Svaki biznis mora da ima priču. Neka vaša priča o poslu sadrži objašnjenje problema i način na koji je vaš biznis pomogao u njegovom rešavanju. Akteri priče ste klijent i vi, koji mu rešavate do tada nerešiv problem.
Zamislite idealnog klijenta i ispričajte priču o tome kako kupac definiše problem ili želju, traži odgovor i pronalazi vas. Neka priča sadrži objašnjenje problema i način na koji je vaš biznis pomogao u njegovom rešavanju.
Razgovarajte sa potencijalnim klijentima
Koliko god da mislite da znate šta ljudi žele, na kraju ih morate pitati. Zato, pronađite ljude spremne da razgovaraju i uverite ih da ne očekujete da vam povlađuju. Vodite evidenciju o vašim saznanjima i primenjujte ih na proizvode, usluge i što je najvažnije – na marketing.
Svaki od ovih koraka može vam mnogo pomoći, čime god da se bavite.
Izrada biznis-plana je veština koju bi svaki preduzetnik danas morao da razvije. Kao i ostale poslovne veštine, i ona se stiče treningom. Na BusinessAcademy u Beogradu poslovnom planu pridaje se veliki značaj. Ovaj specifičan deo strategije obrađuje se na svim smerovima za vreme školovanja, uporedo sa ostalim zadacima. Razvijanje vaše autentične poslovne ideje neodvojivo je od pravljenja plana njene realizacije. Čak i ako nemate nameru da postanete preduzetnik, pravljenje biznis-plana može da vam pomogne. Ovu veštinu možete naplatiti, ako radite za drugog, ali i uvek primeniti na svoj život.
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore