Ne postoji precizan put do uspeha. Fantastične priče o prepoznavanju rođenog dizajnera u supermarketu – ne postoje. Ali tu su sve one koje zahtevaju mnogo znanja.

Većina poznatih grafičkih dizajnera nema zanimljivu priču o svojim počecima. Školovali su se, učili teoriju, radili praktične radove, mnogo čitali, proučavali tuđe radove koji su ušli u istoriju… Onda su još više čitali, sami sebi zadavali zadatke i rešenja slali na sve moguće adrese. I čekali. U jednom trenutku, neko ih je pozvao. Ostalo je istorija.

Ukratko, zacrtana pravila ne postoje. Ipak, većina dizajnera rado početnicima daje savete i tako im otkriva načine kako da pronađu prve klijente i svoj portfolio popune dobrim rešenjima. Predstavljamo vam neke od njih.

1. Rad nekada nema cenu

Najbolji trenutak za volontiranje je već tokom školovanja. Aktivirajte prijatelje i poznanike da vas preporuče, ponudite svoje usluge lokalnoj parfimeriji… Uradite sve što će vas staviti u realne dizajnerske „uslove”. Videćete kako se u njima snalazite i na čemu treba dodatno da radite.

2. Dobro se dobrim vraća

Neprofitne organizacije i udruženja zavise od donacija, pa najčešće nemaju mnogo novca za plaćanje grafičkog dizajnera. Zato, za početak, „oborite” cenu. Pored toga što ste plemeniti, stičete i potrebno iskustvo, a vaše radove će sigurno videti mnogi.

3. Učite od profesionalaca

Praksa u dizajnerskom studiju ili marketinškoj agenciji vam omogućava da „iz prve ruke” vidite kako posao funkcioniše. Tu ćete naučiti sve o projektnim zadacima, nastanku ideja, biranju onih koje se najbolje primenjuju, kao i komunikaciji s klijentom.

4. Spojite lepo i korisno

Iako dizajnerski posao jeste individualan, ne zaboravljajte na odnos sa kolegama. Oni jesu konkurencija, ali – kada posla ima mnogo – preporučiće nekoga u čiji rad veruju. A to ste vi.

5. Lepa reč i gvozdena vrata otvara

Zašto ne biste napisali e-mail dizajneru čiji rad poštujete? Tako možete i da predstavite svoj portfolio, pa će vas verovatno imati u vidu kada se otvori mogućnost za angažovanje novih kolega.

6. Danas je sve online

Mnogo je web strana čija je osnovna namena promovisanje (ne)afirmisanih umetnika. Napravite svoj profil i postavite radove na koje ste ponosni. Nikad se ne zna ko će vas kontaktirati.

7. Radite na sebi

Grafički dizajneri uvek umeju još nešto. Ilustracija, slikanje, fotografija… Iskoristite vreme dok čekate svoju priliku. Kada taj trenutak dođe, imaćete mnogo više da ponudite.

8. Nije uvek važno biti prvi

Šaljite svoje radove na takmičenja. Ako nešto osvojite – odlično. Ako ne osvojite – svakako ćete biti primećeni. Članovi žirija će sigurno uočiti kvalitet, čak i ako ne osvojite neku od nagrada.

9. Čovek, pa dizajner

Iako vam se čini da vaš rad govori dovoljno, klijenti vole da sarađuju s ljudima s kojima im je prijatno. Nema razloga da budete nadmeni umetnik i tako smanjite šanse za dalju saradnju ili buduću preporuku.

10. Sam svoj klijent

Dok čekate pravu priliku, započnite svoj projekat. Elektronske knjige, razglednice, različite ikonice i piktogrami, sve što vas istovremeno zabavlja i pokazuje vaša znanja. Još bolje je ako radite sa kolegom/prijateljem koji je programer – ovo je vaša zajednička promocija!

Naravno, nastavite da pratite radove drugih, učite, pokušavajte nove stvari. To što vas je neko možda odbio, ne prihvatajte lično. Jer nije lično. Čak i kada vas odbiju, ne znači da vas neće preporučiti nekom drugom kome vaš rad više „leži”.

Na kraju, u idealnom svetu, nijedan od ovih saveta vam neće biti potreban. Možda dobijete zaposlenje iz snova čim preuzmete diplomu. A to je već neka druga priča.